چوب

نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی در رابطه با جمع‌آوری درختان و چوب‌های شکسته و رها شده در جنگل‌ها که معتقد است به اجرای "طرح تنفس جنگل‌ها" آسیب می‌رساند به حجتی وزیر جهاد کشاورزی نامه نوشت.

به گزارش روسنا (پایگاه خبری روستانیوز)، رها کردن درختان شکسته و افتاده در جنگل‌ها باعث افزایش آتش‌سوزی، آب گرفتگی روستاها و سکونت‌گاه‌های اطراف می‌شود و در عین حال پوسیده شدن درختان هم در درازمدت مشکلات زیست محیطی ایجاد می‌کند که مغایر با اجرای طرح تنفس جنگل‌ است. اما باید دید چرا این موضوع به یکباره دغدغه رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شده است؟

علی محمد شاعری نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی که پیش از آن رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان بوده است در رابطه با جمع‌آوری درختان و چوب‌های شکسته و رها شده در جنگل‌ها که معتقد است به اجرای طرح تنفس آسیب می‌رساند به حجتی وزیر جهاد کشاورزی نامه نوشت:

متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای مهندس حجتی وزیر محترم جهاد کشاورزی

«احتراماً همانگونه که مستحضرید طرح استراحت جنگل و توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال از سال ۱۳۹۶ عملیاتی گردید و طی این مدت شمار زیادی از درختان جنگلی در اثر حوادث طبیعی ریشه‌کن شده‌اند و با فرا رسیدن فصل پاییز و افزایش احتمال حریق و جاری شدن سیل‌های فصلی نیز این تهدیدات فزونی می‌یابد.

ضمن اینکه پوسیدگی درختان آسیب‌دیده در حجم بالا موجب شیوع آفات در درختان بلوط و شمشاد می‌شود و بر اثر آن به میزان قابل ملاحظه‌ای اکسید کربن تولید و منتشر شده که  تأثیرات منفی بر محیط زیست بر جای می‌گذارد.

از سوی دیگر جمع‌آوری این درختان که از توصیه‌های مؤکد کارشناسان در طرح استراحت جنگل به شمار می‌رود می‌تواند کمبود منابع مالی در اجرای طرح‌های حفاظتی و احیایی را جبران نماید و با عنایت به اینکه واردات چوب در شرایط فعلی بازار به سختی صورت می‌گیرد جمع‌آوری این درختان تأمین کننده بخشی از کارخانجات سلولزی و کارخانجات صنایع چوب خواهد بود.

همچنین در حال حاضر جنگل‌های دست‌کاشت نیاز به مراقب دارند و جاده‌های جنگلی نیز به دلیل نبود اعتبار در حال نابودی هستند که با برداشت این درختان، پیمانکاران مناسب با درآمد حاصله مکلف به انجام عملیات مراقبتی و راهداری خواهند بود.

لذا ضروری است با هدف حفظ اشتغال و رهایی از مشکلات ناشی از انباشت درختان خشکیده و پوسیده در عرصه‌های جنگلی و نیز آسیب‌های اجتماعی مترتب بر آن دستور فرمائید سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به استناد تبصره ذیل بند یک و تبصره یک بند دو ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه، راهکار مناسب برای این موضوع مهم اتخاذ نماید.»

حجتی وزیر جهاد کشاورزی هم در پاسخ به این نامه دستوری با این عنوان به رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور داده است:

جناب آقای آقایی
با سلام؛
«پیرو مذاکره مکرر نسبت به چوب‌های شکسته و افتاده اقدام مناسب به عمل آورده و چوب‌های خارج شده را در چارچوب مقررات قانونی در اختیار کارخانجات متقاضی قرار دهید.»

و در ادامه نامه رسمی به امضاء سید محمد مجابی قائم مقام وزیر برای اجرای دستور وزیر جهاد کشاورزی به رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در تاریخ ۹۷.۷.۱۱ ارسال شده است.

اکنون نمایندگان استان‌های شمالی اعلام می‌کنند که به رغم دستور وزیر برای خارج کردن چوب‌های شکسته و افتاده از جنگل‌های شمال، اقدام قانونی در این‌باره انجام نشده است.

درخواستی مغایر با قانون

بر اساس بررسی خبرنگار روسنا (پایگاه خبری روستانیوز)، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به عنوان متولی اصلی "طرح تنفس جنگل‌ها" با مشکلاتی روبه رو است که معترضان و درخواست‌کنندگان به آن اعتنایی ندارند. این سازمان در بخش جنگلبانی با کمبود نیروی انسانی مواجه است و بودجه لازم نیز برای تامین حداقل‌ ها در اختیار سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری قرار نمی گیرد در نتیجه نمی‌توان انتظار داشت تا کارها و برنامه‌ها طبق آنچه از قبل پیش‌بینی شده است، انجام شود.

نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی در دوره ای که به عنوان مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان بودند، از مخالفان اجرای طرح تنفس جنگل ها بودند این در حالی است که اکنون بر این موضوع تاکید دارد که از چوب‌های نیمه پوسیده می‌توان در صنعت چوب استفاده کرد در حالی که این کار خلاف مقررات است.

طبق قوانین جمع‌آوری هیزم، چوب‌های شکسته و رها شده در جنگل‌ها قابل استفاده برای هیزم‌های خانگی‌ است. در این قانون با صراحت ذکر شده است که "اطمینان حاصل کنید هیزم را از درختان افتاده یا قطع شده جمع آوری کنید. و شما نمی توانید روزانه به ازای هر نفر، بیش از 2 مترمکعب هیزم جمع آوری کنید. همچنین در هر سال مالی بیش از 16 متر مکعب هیزم به ازای هر خانوار جمع آوری نشود. فروش هیزم جمع آوری شده از نواحی جمع آوری هیزم خانگی یا استفاده از این چوب ها درشرکت های تجاری غیرقانونی است."

طرحی که نتوانست نظر مخالفان را جلب کند

اجرای طرح‌های جنگلداری در ایران همواره با چالش‌هایی روبه‌رو است؛ طرحی که از سال 1396 آغاز شد و برخی کارشناسان هم مخالفت خود را با اجرای این طرح اعلام کردند. به عقیده کارشناسان زیست محیطی "طرح تنفس جنگل‌ها" به دور از واقع‌بینی تهیه شده و بیشتر منجر به آسیب جنگل و رشد دست‌اندازی‌ها به عرصه‌های طبیعی می‌شود. به گفته کارشناسان، این موضوع موجب پیر شدن جنگل و تخریب گونه‌های با ارزش هیرکانی می‌شود. همچنین به رشد دست‌اندازی‌ها نسبت به چوب جنگل کمک می‌کند.

در عین حال متولیان اجرایی جنگل‌ها و منابع طبیعی گیلان معتقدند که اجرای این طرح به جلوگیری از کاهش مساحت جنگل منجر شده است درحالی‌که برای اجرای این طرح تنها به موضوع اشتغال جنگل‌نشینان توجه شده و اکنون متولیان امر به اجرای صنوبرکاری در سطح استان روی آورده‌اند. با این حال اجرای طرح تنفس جنگل بدون افزایش نیروهای حفاظتی و اجرای طرح‌های احیا اثربخش نیست.

بزرگ‌ترین مخالفان طرح تنفس بهره‌برداران چوب از جنگل هستند. طرفداران این طرح معتقدند با توجه به شرایط بحرانی جنگل‌های هیرکانی، اجرای طرح تنفس می‌تواند زمینه احیا و بازپروری این رویشگاه‌های بی‌نظیر را فراهم کند.

تامین چوب مورد نیاز در بخش صنعت از درخت‌کاری‌های شخصی

کوروش خلعتبری، مدیرکل دفتر جنگل‌کاری سازمان جنگل‌ها در گفت و گویی با روسنا گفته بود که در سال‌های 96 و 97 هیچ برداشتی از جنگل‌های طبیعی و مصنوعی انجام نشده و چوب مورد نیاز در بخش صنایع از سوی باغبانانی که در حاشیه باغات خود درختکاری انجام می‌دهند تامین شده است که زیر نظر سازمان جنگل‌ها صورت گرفته است. این نشان ‌می‌دهد با وجود ممنوعیت قطع درختان چوب مورد نیاز برای صنعت چوب تامین شده است و دغدغه‌ای برای این امر وجود نداشته تا مسئولان مجبور باشند به منظور جلوگیری از قاچاق چوب و همچنین تامین چوب مورد نیاز تولید کنندگان به چوب‌های پوسیده در جنگل‌ها اکتفا کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =