کد خبر: 3638
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴
روستا

نماینده شهرستان‌های یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به پایین بودن نسبت جمعیت روستایی به شهری در استان ، در برنامه‌ریزی‌ها باید بازگشت مردم به روستاها به صورت جدی مورد نظر قرار گیرد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، سید ابوالفضل موسوی بیوکی روزشنبه در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اظهار داشت: شاخص نسبت جمعیت شهری به روستایی در کشورهای مختلف از جمله اروپا عمدتا ۶۰ به ۴۰ و در ایران ۷۰ به ۳۰ در نظر گرفته شد که الان ۷۵ به ۲۵ درصد رسیده است.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه این شاخص در استان ۸۷ به ۱۳ درصد گزارش شد، افزود: این وضعیت، بیانگر تخلیه تدریجی جمعیت روستاها در این منطقه از کشور با وجود سرمایه گذاری‌های زیاد است به همین دلیل و برای حفظ تعادل میان شهر و روستا باید در برنامه ریزی‌های توسعه‌ای ، توجه لازم صورت گیرد.

نماینده یزد و اشکذر با اشاره به اهمیت ارائه طرح آمایش سرزمین در کشور و استان تصریح کرد: به دلیل تحقق نیافتن طرح آمایش کشوری، طرح استانی در نظر گرفته شد و در این خصوص ، چند استان طرح‌های خود را ارائه کردند.

موسوی بیوکی اضافه کرد: در استان یزد قرار بود ظرف یک سال ، طرح ارائه شود ولی سه تا چهار سال گذشته است در حالی اگر ارائه شود می‌توان بر مبنای آن ، طرح‌های آمایش شهرستان‌ها و توسعه روستاها را تدوین کرد.

وی با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و تعاونی‌ها هم گفت: با توجه به تعریف جایگاه تعاونی‌ها در قانون ، باید با ارائه آموزش‌های لازم ، از این ظرفیت برای توسعه مناطق مختلف بویژه روستاها استفاده کرد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه با اشاره به تصویب لایحه مشارکت عمومی و خصوصی در کمیسیون از مدیران و کارشناسان استان خواست، پیشنهادها و نظرهای خود را در این خصوص ارائه کنند.

در جلسه امروز شورای توسعه و برنامه‌ریزی یزد ، برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی ۱۵ روستای استان در شهرستان‌های اشکذر ، بافق و بهاباد و ۶ پیشنهاد کارگروه زیربنایی استان تصویب شد.

استان یزد بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت داشت که تنها ۱۵ درصد آن ساکن روستاها و مابقی در ۲۱ شهر سکونت دارند.

در حالیکه جمعیت شهری یزد رو به افزایش و به ۸۷ درصد رسیده، ساکنان روستاها و آبادی‌ها به ۱۳ درصد کاهش یافته است. 

در جریان خشکسالی ۲ دهه اخیر، بسیاری از روستاهای یزد با کاهش شدید آب سفره‌های زیرزمینی مواجه شد که در نتیجه آن و همچنین نبود اشتغال در روستاها ، مهاجرت به شهرها و خالی از سکنه شدن روستاها افزایش یافته است.

در حال حاضر این استان  ۱۰ شهرستان،۲۱ شهر، ۲۱ بخش، ۴۳ دهستان و ۹۶۳ روستا دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =