کد خبر: 3624
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸
رفیعی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: ایران میزبان اجلاس منطقه آسیا، اقیانوسیه و خاور دور سازمان بهداشت جهانی دام در سال ۲۰۲۳ شده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایانا، علیرضا رفیعی‌پور امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایران میزبان اجلاس منطقه آسیا، اقیانوسیه و خاور دور سازمان بهداشت جهانی دام در سال ۲۰۲۳ شده است، افزود: آخرین میزبانی ایران در سال ۲۰۱۱ بوده و میزبانی ۲۰۲۳ ایران مورد استقبال کلیه اعضای منطقه قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری این اجلاس به میزبانی ایران می تواند دستاوردهای خوبی را برای کشورمان به همراه داشته باشد، ادامه داد: ایران کرسی دبیر کلی منطقه اسیا و اقیانوسیه را دارا است و این جایگاه توانست به میزبانی این در ۲۰۲۳ کمک کند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در اوایل سال ۹۷ و قبل از آغاز تحریم ها، افزایش همکاری منطقه ای در دستور کار قرار گرفت و همین موضوع سبب شد تا در مقابل تحریم ها به حوزه دامپزشکی آسیبی وارد نشود.

رفیعی‌پور با بیان اینکه افزایش همکاری‌های منطقه‌ای بهترین راهکار مقابله با تحریم‌های آمریکا و کشورهای پیرو آن است، گفت: در سال گذشته موفق شدیم نشستی را با حضور نهادهای بین‌المللی برگزار کنیم و در دومین سال موفق شدیم جایگاه دبیر کلی منطقه آسیای سازمان بهداشت جهانی دام را به دست بیاوریم.

وی افزود: در دو سال گذشته سعی شده تا در مجمع جهانی و منطقه ای در حوزه دامپزشکی حضور فعال داشته باشیم؛ در منطقه آسیا، اقیانوسیه و خاور دور که نماینده ایران دبیر کلی آن را به عهده دارد ۵۴ کشور حضور دارند که ۳۶ کشور عضو سازمان بهداشت جهانی دام هستند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور که برای نخستین بار با عنوان دبیرکل منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه و خاور دور ۲ تا ۶ سپتامبر در اجلاس این منطقه در ژاپن شرکت کرده بود، گفت: منطقه آسیا، اقیانوسیه و خاور دور نسبت به سایر قاره ها ویژگی های خاصی دارد، دو قاره و همچنین دو کشور پرجمعیت جهان از جمله هند وچین در این منطقه قرار دارند که در حقیقت نیمی از جمعیت جهان در منطقه آسیا، اقیانوسیه و خاور دور قرار گرفته که از نظر تأمین امنیت غذایی این منطقه، برای نهادهای بین‌المللی مانند سازمان بهداشت جهانی دام بسیار بااهمیت است.

رفیعی پور درباره دستاوردهای سی و یکمین اجلاس oie گفت: در پایان این نشست پیشنهادات و تصمیماتی ارائه شد که به عنوان کد OIE ثبت و در کتاب OIE جنبه‌های حقوقی و اجرایی آن درج شده و در مجمع جهانی که سال آینده در پاریس با حضور ۱۸۴ کشور برگزار می‌شود، تصمیم‌گیری نهایی انجام می‌شود که پس از تصویب نهایی در مجمع جهانی، اجرای آن برای کشورها الزامی خواهد شد.

همکاری نامحدود در حوزه های دامی با کشورهای چین، مالزی، کره جنوبی و هند

وی همچنین به تفاهم‌نامه‌ها و توافقات این نشست بین ایران و سایر کشورها اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار با کشورهای ژاپن، سنگاپور و بنگلادش مبادله پروتکل‌های بهداشتی را در قالب تفاهم نامه های بلندمدت توافق کرده که به زودی امضا خواهد شد. همچنین قرار است تا با کشورهای چین، مالزی، کره جنوبی و هند نیز همکاری‌های نامحدود در حوزه دام و نهاده‌های دامی داشته باشیم.

رفیعی پور با بیان اینکه در این نشست برای واردات ریزمغذی‌ها و انواع واکسن‌های طیور با کشورهای عضو مذاکره شد، گفت: اولویت ما در ابتدا تولید داخل و سپس واردات است.

تدوین توافقنامه توسعه همکاری بین ایران و مالزی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: آمادگی داریم با مالزی در حوزه های بهداشت دام و دامپزشکی دارو و واکسن و نهاده های دامی، توافق نامه منعقد کنیم.

وی با بیان اینکه کشور مالزی نیز موافقت خود را برای ورادات محصولات لبنی ایران اعلام کرده است، افزود: همچنین ایران آمادگی استفاده از تکنولوژی های توسعه یافته در زمینه واکسن های دام و طیور از مالزی را دارد.

رفیعی پور به سطح بالای بهداشتی تولید محصولات دامپزشکی ایران اشاره کرد و گفت: امروز محصولات لبنی ایران در بسیاری از کشورها بازار دارد و امیدواریم این محصولات بزودی روانه بازار چین شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از موافقت ایران با کشورهای عضو منطقه آسیا، اقیانوسیه و خاور دور سازمان بهداشت جهانی دام برای صادرات محصولات دامی خبر داد و گفت: به توافق رسیدیم محصولاتی مانند لبنیات، مواد اولیه معدنی، آلی و اعضای حلال مانند روده، پوست و پای مرغ و همچنین اعضای حرام مرغ و طیور را به آنها صادر کنیم.

ارزیابی روند خدمات و فعالیت های دامپزشکی ایران توسط oie

وی با اشاره بر اهمیت نقش فائو در کمک به بخش کشاورزی و دامپزشکی در دنیا، خواستار حمایت از پروژه های دامپزشکی ایران شد و افزود: قطعا ایران در منطقه به برنامه توسعه ای و فقرزدایی فائو کمک خواهد کرد.

رفیعی پور با تاکید بر اینکه به‌زودی تیم کارشناسی oie برای ارزیابی روند خدمات و فعالیت های دامپزشکی ایران وارد کشورمان می شوند، افزود: بر اساس نتایج ارزیابی این گروه، استراتژی دامپزشکی ایران برای ۴ سال آینده تدوین خواهد شد. این تیم اواخر مهر به مدت سه هفته در ایران خواهند بود تا عملکرد سازمان دامپزشکی را مطالعه کنند و نحوه بازدیدهای آنها کاملاً سرزده و بدون اطلاع قبلی خواهد بود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: همچنین از فائو و اعضای منطقه درخواست کرده‌ایم که حوزه بهداشتی و اقتصادی صنعت طیور کشور ما را مطالعه کنند و گزارش‌های خود را در اختیار ما قرار دهند. قصد داریم این کار را در حوزه آبزیان هم انجام دهیم.

رفیعی‌پور در پایان از حضور رئیس سازمان بهداشت جهانی دام در ۱۴ مهرماه برای اولین بار به کشورمان خبر داد و افزود: وی سه روز کاری در ایران حضور خواهد داشت و با وزیر جهاد کشاورزی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش کشور، رئیس سازمان استاندارد و محیط‌زیست و رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و اعضای این کمیسیون دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. همچنین رئیس سازمان بهداشت جهانی دام از توانمندی‌های ایران درزمینهٔ واکسن، دام و طیور بازدید خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =