ابراهیمی

رئیس کمیته دام و طیور کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: تا زمانی‌که اقتصاد را دولت اداره می‌کند، نابه‌سامانی و فساد از آن رخت برنمی‌بندد؛ چراکه مدل دولتی ما در اقتصاد به‌گونه‌ای است که مشارکت یا تصمیم‌گیری‌هایشان در سود و زیان خودشان اثر ندارد و این مسأله همیشه مشکل‌ساز است. از طرفی چون اختیارات را به بالاترین مقامات دولتی می‌دهند، فرصت امضای طلایی و ایجاد فضای رانت همیشه مهیاست.

 علی ابراهیمی در گفت‌وگو با «روستانیوز» گفت: مسأله این‌جاست که چون زنجیره تولید طیور تکمیل نیست و حلقه‌ها به هم مرتبط نیستند، درنتیجه تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه نمی‌توانند بازار مصرف را تضمین‌شده ببینند؛ چراکه معلوم نیست خریداران جوجه یک‌روزه حتماً به این افراد مراجعه می‌کنند یا خیر. این در شرایطی است که اگر این فرآیند زنجیره بود و جوجه یک‌روزه متناسب با جوجه‌ریزی تولید می‌شد، یعنی این‌ها با هم مرتبط بودند و از قبل مشخص بود که چند سالن آماده است و چقدر جوجه نیاز است، به همان نسبت هزینه می‌شد و تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار برای جوجه‌کشی می‌رفت و مابقی هم برای خوراک ارسال می‌شد و الان چنین مشکلی ایجاد نمی‌شد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: متأسفانه الان بدون این‌که محاسبه‌ای انجام شود، تعداد زیادی تخم‌مرغ برای جوجه‌آوری می‌رود و وقتی جوجه‌ها بیرون می‌آیند، بازار وجود ندارد و با توجه به این‌که تولیدکنندگان نمی‌توانند غذایشان را تأمین کنند، درنتیجه آن‌ها را به چاه می‌ریزند. این‌ها درواقع اشکالات جدی این حوزه است و می‌توان گفت این قضیه تا زمانی‌که نبض اقتصاد در اختیار دولتی‌ها باشد، ادامه دارد و آرامش و آسایش نخواهیم داشت.

به‌جای اعمال قیمت‌های دستوری، بخش خصوصی را در سیاست‌گذاری‌ها دخیل‌ کنید

ابراهیمی درباره اعمال قیمت‌های دستوری نیز تصریح کرد: اعمال قیمت‌های دستوری در مقطعی به تولیدکننده ضربه می‌زند و در مقطعی به مصرف‌کننده و در هر صورت جوابگوی مشکلات نیست. به‌جای این اقدامات بهتر است بخش‌های غیردولتی، تعاونی یا خصوصی در قالب زنجیره فعالیت کنند و خودشان در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها دخالت داشته باشند.

وی درباره وضعیت فعلی تولیدکنندگان جوجه‌های یک‌روزه نیز گفت: متأسفانه اکثر تولیدکننده‌ها ضرر و زیان زیادی را متحمل شده‌اند، چون تولید جوجه یک‌روزه به مزارع پرورش مرغ مادر مربوط است و مزارع پرورش مرغ مادر هم هزینه زیادی دارند و با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند؛ بنابراین مسلماً اوضاع خوب نیست، هرچند اگر درست رفتار کرده بودیم، تولید بیش‌از ۱۳۰ میلیون قطعه هم اشکالی نداشت؛ زیرا می‌توانستیم این حجم را تولید و سپس صادر کنیم؛ اما چون در روابط بین‌المللی و خارجی خود هم مشکلات جدی داریم، این امر میسر نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =