زنبور عسل

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان همدان درخصوص نقش اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها در فروش تولید عسل تولیدی اعضای اتحادیه اظهارداشت: اتحادیه‌ها در قالب آیین‌نامه و اساس‌نامه‌ای که دارند و در سراسر کشور این اساس‌نامه توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده‌است،موظفند در بحث فروش محصولات و تولیدات اعضاء، تأمین نهاده‌ها، حمایت‌های بیمه‌ای و موارد این‌چنینی به اعضای خود خدمات ارائه بدهند؛

به‌عنوان مثال در اتحادیه زنبورداری در قالب صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور و همچنین صندوق توسعه کشاورزی استان همدان تسهیلاتی را دریافت می‌کنیم و این تسهیلات را به‌همراه سرمایه‌ای که در اختیار داریم، به ‌تعاونی‌ شهرستان‌های استان همدان می‌دهیم. 
عبدالحمید قدرتی در گفت‌وگو با روستانیوز گفت: به‌طور غیرمستقیم به تعاونی‌های استان خدمات ارائه می‌دهیم و آن‌ها هم با عرضه محصولات زنبورداران در فروشگاه‌ها به آنان کمک می‌کنند؛ به‌عنوان مثال امسال حدود یک‌هزار و 700 تن شکر سفید از طریق بخش‌های مختلف تهیه کردیم و در اختیار زنبورداران و اعضای خود قرار دادیم که این‌ها جزو وظایف تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها محسوب می‌شود. 
 قدرتی با بیان این‌که اتحادیه‌های سراسر کشور از سال 1384 تشکیل‌ و موظف به فروش محصولات اعضای خود شده‌اند، تصریح کرد: درحال‌حاضر منابع مالی اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها بسیار ضعیف است و سرمایه لازم را نداریم. همچنین تسهیلاتی هم که به ما می‌دهند، جوابگوی نیازها و درخواست‌ها نیست؛ بنابراین معتقدیم که هر استان باید یک شبکه تولید و توزیع بین تعاونی‌های خود داشته باشد تا بتواند درباره خریدوفروش عسل، موم، کندو و تمامی لوازم زنبورداری اقدام کند؛ البته صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور چنین برنامه‌ای در سر دارد و می‌خواهد به ما کمک کند. ما نیز تقریباً نظر بخش خصوصی زنبورداری را جلب کرده‌ایم و درحال تشکیل زنجیره‌ای هستیم که بتوانیم از تولید تا مصرف به زنبورداران با حداقل هزینه‌ خدمات ارائه دهیم. 

متأسفانه به زنبور و صنعت زنبورداری اهمیت چندانی داده نمی‌شود 
وی در پاسخ به این پرسش که درحال‌حاضر چند درصد از کل عسل زنبورداران کشور توسط تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها خریداری و در بازار عرضه می‌شود، گفت: آمار دقیقی در این‌خصوص وجود ندارد؛ اما تا جایی‌که اطلاع دارم، مقداری از عسل زنبورداران توسط صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری و مقداری از آن هم توسط تعاونی‌های استان‌ها خریدوفروش می‌شود که مقدار قابل‌ توجهی نیست. 
مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان همدان افزود:  نیاز به منابع مالی داریم که هنوز این منابع در اختیار تعاونی‌ها قرار نگرفته؛ بنابراین قدرت مالی چندانی نداریم. مسئولان به صنعت زنبورداری توجه چندانی ندارند، زیرا معتقدند مصرف عسل برای مردم چندان ضروری نیست. این درحالی‌است که ۷۰ درصد از بودجه کشور صرف تولید نهاده‌های دام و طیور می‌شود. 
قدرتی ادامه داد: متأسفانه به زنبور و صنعت زنبورداری اهمیت چندانی داده نمی‌شود، درحالی‌که زنبورعسل در افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی بسیار با اهمیت است، به‌خصوص در بحث گرده‌افشانی که زنبورعسل به‌صورت رایگان گرده‌افشانی انجام می‌دهد و محصولات کشاورزی را شش تا هفت برابر افزایش می‌دهد؛ بنابراین مدیران بالادستی باید به زنبور و صنعت زنبورداری اهمیت بیش‌تری بدهند و در این خصوص سرمایه‌گذاری کنند تا به این ترتیب تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها توانمند شوند و بتوانند نقش بیش‌تری در پویایی این صنعت ایفا کنند. 
مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان همدان با بیان این موضوع که درحال‌حاضر در حوزه عسل برند چندان معروفی وجود ندارد، افزود: تعداد محدودی از مدیران و اعضای هیئت مدیره اتحادیه‌ها خود صاحب برند هستند، ولی با وجود این نمی‌توان مدعی شد که مدیران و اعضای هیئت مدیره‌ای که صاحب برند هستند، توجه بیش‌تری به فروش محصولات خود می‌کنند و به محصولات اعضاء و فعالیت اعضای اتحادیه خود توجه نمی‌کنند. شاید بتوان گفت مدیران و اعضای هیئت مدیره اتحادیه‌هایی که برخلاف قانون صاحب برند هستند، کارشان را به‌صورت امانت‌گذاری انجام می‌دهند؛ یعنی سرمایه آن‌چنانی ندارند که بخواهند فعالیت گسترده‌ای داشته باشند. این هم عمدتاً به این دلیل است که صنعت زنبورداری در ایران بسیار ضعیف است و جای کار زیادی دارد. 
وی درخصوص برند اکسیر و میزان استقبال تعاونی‌ها از این برند نیز گفت: اکسیر، برند معتبری است و درخواست داریم که بتوانیم چند شعبه از اکسیر را در همدان دایر کنیم. اگرچه قیمت محصولات اکسیر بالاست، اما به‌دلیل این‌که کیفیت بالا و مشتریان زیادی دارد، درپی این هستیم که با همکاری صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری با این برند کار کنیم و بتوانیم در خرید و فروش عسل اعضاء نقش بیش‌تری داشته باشیم. 
قدرتی ادامه داد: پررنگ شدن نقش اکسیر و استقبال همه‌جانبه تعاونی‌ها از این برند به زمان نیاز دارد؛ چراکه صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور سابقه شش تا هفت‌ساله دارد و جا افتادنش زمان می‌برد. البته نباید این نکته را فراموش کنیم که تا پیش از انقلاب چیزی حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار زنبور در کشور داشتیم، اما اکنون این رقم بسیار بیش‌تر شده است. با وجود این باز هم این صنعت پتانسیل رشد کردن را دارد و اگر مشکلات مالی تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها برطرف شود، صنعت زنبورداری رشد خوبی خواهد کرد. مطمئن باشید اگر توان مالی تعاونی‌ها افزایش یابد، از برند اکسیر هم استفاده خواهند کرد؛ اگرچه اکنون هم به برند اکسیر از سوی تعاونی‌ها توجه ویژه‌ای می‌شود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =