زنبور عسل

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از آغاز سرشماری سراسری کلنی‌های زنبور عسل از ششم مهرماه امسال‌ در استان خبر داد و گفت: جابجایی کلنی‌ها از ششم تا نوزدهم مهرماه ممنوع است.

به گزارش روستانیوز به نقل از خبرگزاری آریا، همه ساله به دلیل تنوع گونه های گیاهی سه نوع عسل بهاره (مرکبات)، عسل تابستانه (جنگلی) و عسل ییلاقی (آویشن و گون) توسط زنبورداران استان مازندران برداشت می‌شود.

عسل مناطق ییلاقی مازندران که عمدتا با شهد گیاهان دارویی از جمله آویشن درست می شود به عسل دارویی هم معروف است.

علیرضا عطایی نژاد در این رابطه اظهار کرد: بدست آوردن اطلاعات صحیح تعداد کلنی و تعداد مهاجران به شهرستان ها و میزان عسل استحصالی در دوره زمانی تولید عسل در تصمیم گیری صحیح و اصولی و خدمات‎دهی بسیار حائز اهمیت است.

وی زنبورداری را شغلی با ظرفیت افزایش و کاهش تعداد کلنی ها و متغیر در صاحبان توصیف کرد و ادامه داد: به همین دلیل زنبورداران باید در بازه زمانی ششم تا نوزدهم مهرماه ضمن عدم مهاجرت و جابجا نشدن، خودشان را به کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی منطقه خود معرفی و وضعیت کلنی ها، تولید و محل استقرار را گزارش کنند.

عطایی نژاد توضیح داد: اگرچه وجود مزارع کلزا و باغات مرکبات، جنگل‌های میان بند و مراتع ییلاقی زنبورداری را در مازندران گسترش می دهد، اما در اثر تغییر اقلیم و شرایط آب و هوایی که  تغذیه و زاد ولد زنبورها را با مشکل مواجه می کند، عاملی است تا طرح آمارگیری از کلنی های زنبور عسل هر ساله انجام شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: تمام آمار از وضعیت زنبورداران در سامانه ویژه ثبت می شود تا سازمان بتواند در ارائه خدمات مختلف برنامه ریزی مناسبی داشته باشد.

عطایی نژاد توضیح داد: یکی از مهمترین شاخص ها در موفقیت تولید عسل علاوه بر آموزش، مکان‌یابی صحیح برای استقرار کلنی ها و شرایط آب و هوایی است که جهاد کشاورزی با داشتن کارشناسان خبره همواره می تواند کمک کار تولیدکنندگان عسل باشد.

عطایی‌نژاد گفت: طبق آمار سال گذشته از 602 هزار و 719 کلنی زنبور عسل مازندران، 6 هزار و 704 تن عسل تولید شد و این استان رتبه پنجم را در این زمینه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =