آب

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: یکی از شاخص‌های توزیع اعتبارات آبخیزداری در سال 97 و 98، دشت‌های ممنوعه و مناطق درگیر با خشک‌سالی است. به این ترتیب که در این مناطق، منابع مالی بیشتری برای انجام اقدامات آبخیزداری اختصاص یافته است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایانا، هوشنگ جزی با بیان اینکه در بحث پروژه‌های آبخیزداری، اقدامات متنوعی از جمله اقدامات مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیکی پیش‌بینی کرده‌ایم، اظهار کرد: هدف ما از اجرای پروژه‌های آبخیزداری به ویژه در استان‌های زاگرسی مثل لرستان و ایلام که در سال گذشته با وقوع سیل مواجه بودند، کمک به مدیریت سیلاب و کاهش خسارت است. بر این اساس، با احداث سازه‌های مکانیکی از جمله گابیون و بند خاکی و نیز انجام پروژه‌های پخش سیلاب و آبخوان‌داری به مدیریت سیلاب کمک خواهیم کرد.

وی افزود: اقدامات حفاظت خاک از دیگر برنامه‌هایی است که برای تثبیت خاک در سطح مراتع و افزایش پوشش گیاهی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، خاطرنشان کرد: اقدامات بیومکانیکی آبخیزداری هم تلفیقی از اقدامات مکانیکی و بیولوژیکی مثل احداث بانکت‌ها و تراس‌ها است که به توسعه مباحث بیولوژیک کمک می‌کند.

جزی، اقدامات مدیریتی را از دیگر مباحث مربوط به اجرای پروژه‌های آبخیزداری عنوان و تصریح کرد: این اقدامات حوزه‌هایی چون حفاظت و قرق را در بر می‌گیرد و باعث کمک به حفظ وضع موجود می‌شود.

وی با اشاره به نقش آبخیزداری در حفظ و نگهداشت سفره‌های آب زیرزمینی، گفت: هر هکتار اجرای عملیات آبخیزداری در مناطق کوهستانی، امکان نفوذ سالانه حدود ۵۳۰ مترمکعب آب را به سفره‌های زیرزمینی فراهم می‌کند. در مناطق دشتی نیز می‌توانیم در طول یکسال، زمینه نفوذ تا ۱۰۰۰ مترمکعب آب را در هر هکتار فراهم کنیم.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، ادامه داد: یکی از شاخص‌های توزیع اعتبارات آبخیزداری در سال ۹۷ و ۹۸، دشت‌های ممنوعه و مناطق درگیر با خشک‌سالی است. به این ترتیب که در این مناطق، منابع مالی بیشتری برای انجام اقدامات آبخیزداری اختصاص یافته است.

جزی با بیان اینکه برداشت بیش از حد از سفره‌های آب زیرزمینی، منجر به تشدید فرونشست زمین در دشت‌ها شده است، خاطرنشان کرد: اجرای عملیات آبخیزداری باعث می‌شود چشمه‌ها و قنوات پرآب‌تر شوند و وضعیت آب چاه‌ها بهبود یابد. وقتی این اتفاق افتاد، فشار کمتری به سفره‌های زیرزمینی وارد می‌شود  و این امر روند فرونشست دشت‌ها را کندتر می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =