سيروس روستا

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه دامداران فارس درباره علل افزایش قیمت سبوس اظهار داشت: یکی از عوامل گرانی سبوس به هزینه کارخانجات مربوط است و ما هم این موضوع را می‌پذیریم و در قیمت‌گذاری نیز لحاظ شده؛ اما افزایش قیمت از ۸۴۰ به یک‌هزار و ۲۵۰ تومان هیچ توجیهی ندارد. گفتنی است قیمت مصوب هر کیلوگرم سبوس در سال گذشته 520 تومان بود که در اواخر سال به‌یک‌باره به 840 تومان افزایش یافت و اکنون به یک‌هزار و 250 تومان درب کارخانه رسیده است.

سیروس روستا به «روستانیوز» گفت: هر چند وقت یک‌بار نهاده‌های ورودی دامداران را گران می‌کنند که به‌اجبار دوباره خروجی دامدار بالا برود و قیمت لبنیات افزایش پیدا کند. درصورتی‌که براساس آخرین گزارشی که تهیه و صورت‌جلسه شد، قیمت سبوس ۸۴۰ تومان تعیین شده بود. متأسفانه مشخص نیست که چه دست‌هایی پشت پرده است که این‌گونه تولید را متشنج می‌کنند.

روستا درباره تأثیرات و پیامدهای افزایش قیمت سبوس نیز تصریح کرد: همان‌طورکه میدانید، تولید یک ورودی دارد و عواملی برای تولیدکردن؛ آرد سبوس، جو و ذرت هم جزو عوامل تولید شیر و گوشت است؛ بنابراین افزایش در روند ورودی دامداریها باعث می‌شود که خروجی تولیدی آن‌ها که همان شیر و گوشت است، افزایش قیمت پیدا کند. اگر این محصولات گران شوند، قاعدتاً مصرف‌کننده امروز که از هر طرف تحت فشار است و در تنگنا قرار دارد و خود ما هم جزو آن‌هاییم، بیش‌تر تحت فشار و سختی قرار ‌گیرد. اگر هم این محصولات گران نشود، قاعدتاً این فشار بر بخش تحمیل ‌و باعث می‌شود خودبه‌خود از درون خُرد ‌شود. در بحث گوشت نیز به‌علت نبود مدیریت درست، در شرایطی که دامدار تا حدود زیادی ضرر کرده است، به‌اجبار دامش را به کشتارگاه می‌فرستد. درنتیجه حجم تولید پایین می‌آید که امروز نیز شاهد تبعات ناشی از کاهش تولید هستیم.

رئیس سابق هیئت‌مدیره اتحادیه دامداران ایران افزود: متأسفانه در کشور به هر اقدامی به‌راحتی صبغه قانونی می‌دهند و امروز می‌بینیم که سعی دارند افزایش یک‌باره 150 درصدی قیمت سبوس را قانونی جلوه دهند. تاکنون هر بار که قرار بود افزایش قیمت داشته باشیم، نماینده دامداران، نماینده تولیدکنندگان سبوس، کارخانجات و... حضور داشتند و وزارت جهاد کشاورزی نیز به‌عنوان متولی اصلی، حضور داشت و در نهایت همگی پس از بحث و گفت‌وگو درباره قیمت به نتیجه میرسیم؛ اما این‌بار وزارت صمت، باوجود مخالفت‌هایی که وزیر جهاد کشاورزی و دامداران داشته‌اند، اعلام افزایش قیمت کرده و اعتنایی نکرده که جلسه‌ای با نمایندگان دامداران بگذارد و حرف آنان را نیز در این خصوص بشنود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =