زینبی

دهیار روستای زینبی با بیان این‌که این روستا در مسیر جزیره قشم و در یک موقعیت گردشگری قرار دارد گفت:‌ زینبی با داشتن ساحل ماسه‌ای منحصربه‌فرد یک روستای گردشگری است و مسافرانی که به قشم می‌روند، در گذر از این مسیر برای استراحت به زینبی هم سر می‌زنند.

یونس احمدی در گفت‌وگو با روستانیوز افزود:‌ زینبی حدود دوهزار نفر جمعیت دارد که اکثر آن‌ها از قدیم و به‌واسطه این‌که یک روستای ساحلی است، به کار صیادی مشغولند؛ البته بخشی نیز در شهرک‌های صنعتی و پالایشگاه‌های اطراف کار می‌کنند.

وی ادامه داد:‌ باوجود این‌که زینبی در مجاورت ثروت‌های عظیمی چون نفت، گاز و دریا قرار دارد و روستایی گردشگری است، اما منطقه محرومی است.

احمدی با بیان این‌که شش سال است به‌عنوان دهیار روستا انتخاب شده، گفت: در ابتدای حضورم برنامه‌ای 10 ساله را تدوین کردم تا طبق برنامه پیش رفته و بتوانم مشکلات را حل کنم، اما اعتباراتی که به روستای تعلق می‌گیرد، بسیار کم است و با توجه به جمعیت و مشکلات بسیاری که روستا دارد، این بودجه پاسخگوی نیازها نیست، اما بااین‌حال سعی کرده‌ایم تا جایی‌که امکان داشته، طبق برنامه پیش برویم.

وی اضافه کرد: نوسازی خانه بهداشت روستا، آسفالت جاده‌ها و خیابان‌ها ساخت زمین ورزشی ازجمله اقداماتی بوده که تاکنون انجام گرفته است.

دهیار روستای زینبی ادامه داد:‌ باتوجه به این‌که روستا در کنار دریا قرار دارد، ظرفیت زیادی در بخش شیلات دارد، اما تاکنون اقدامی در این زمینه نشده است؛ اما اخیراً تعاونی شیلات تشکیل شده تا بتوانیم در این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشیم.

احمدی با اشاره به مشکلات روستا افزود:‌ کم‌آبی، بیکاری، نبود مدرسه و نبود اینترنت ازجمله مشکلات مردم است. مدرسه روستا در زلزله سال 86 به‌طور کامل تخریب شد و بعد از گذشت 12 سال هنوز ساخته نشده است و دانش‌آموزان در همان محل مدرسه درس می‌خوانند.

وی با بیان ویژگی‌های تاریخی و معماری روستا گفت:‌ بادگیر شاخص‌ترین عنصر معماری کهن جزیره قشم و روستای زینبی است. به‌رغم آسیب زیادی که براثر زلزله سال‌های 84 و 86 به بادگیرهای این جزیره وارد شد، اما همچنان کم‌ترروستایی را می‌توان در قشم بدون نماد بادگیر مشاهده کرد. بی‌شک گردشگران در این روستا از دیدن بادگیرها لذت خواهند برد.

احمدی اضافه کرد:‌ همچنین یکی از قدیمی‌ترین قنات‌ها در این روستاست که از زمان پرتقالی‌ها به‌جای مانده و باوجود این‌که بارها برای احیای قنات به میراث‌فرهنگی مراجعه کرده‌ایم، هنوز اقدامی در این زمنیه صورت نگرفته است.

دهیار روستای زینبی گفت: زینبی ازجمله روستاهایی است که از 45 سال قبل تیم فوتبال داشته است؛ حتی در سال 56 فوتبالیست‌های روستا به تیم ملی هم دعوت شده‌اند. این علاقه هنوز هم در بین کودکان و نوجوانان وجود دارد، ازین‌رو ساخت سالن ورزشی مصوب شده است.

وی با این‌که زمینی برای ساخت کمپ‌ پارک توسط دهیاری خریداری شده، افزود: ‌با ساخت این کمپ پارک برای اهالی روستا درآمدزایی خواهد شد؛ همچنین ساخت اقامتگاه بوم‌گردی از دیگر برنامه‌های ما برای کسب درآمد و جذب توریست است.

احمدی در پایان از مسئولان خواست تا در تقسیم بودجه به روستاهای محرومی چون زینبی توجه بیش‌تری کنند.

به‌گزارش روستانیوز، زینبی روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قشم در استان هرمزگان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =