کد خبر: 3402
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶
جارو

دهیار جارو که بیش از 10 سال است در این روستا مسئولیت دهیاری را برعهده دارد، از جانب دهیاران همه روستاهای استان به‌عنوان نماینده دهیاری‌های البرز در کشور نیز تعیین شده است. وی با بیان این‌که جارو  طبق هماهنگی فرماندار و بخشدار پلنگ‌آباد به‌عنوان روستای گردشگری اشتهارد معرفی شده، گفت: با حمایت و قول تسهیلاتی که میراث‌فرهنگی داده، بحث خانه‌های بوم‌گردی در دستور کار ما قرار گرفته است.

محمد خدایار در گفت‌وگو با روستانیوز افزود: جارو روستایی کوهستانی در دل کویر است که 254 خانوار و 766 نفر جمعیت دارد و در این سال‌ها سعی کرده‌ایم برنامه‌هایی برای مهاجرت معکوس داشته باشیم.

وی ادامه داد: برای حل موضوع مهاجرت و تشویق جوان‌ها شش هکتار از زمین‌های روستا را با آزادسازی و اخذ مجوز از منابع طبیعی به قطعات حدود 300 متری تقسیم کرده‌ایم تا با سند و مجوز ساخت در اختیار جوان‌ها قرار گیرد؛ همچنین برای این زمین‌ها همه امکانات از آب و برق گرفته تا گاز و تلفن هم فراهم خواهیم کرد.

خدایار با بیان این‌که اشتغال در روستاها عاملی برای جلوگیری از مهاجرت است، اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی و سیاست‌های اشتغال‌زایی در سال 98 وام‌های خوبی داده می‌شود، اما در بحث ضمانت‌ها کمی مشکل وجود دارد که شرایط را برای روستاییان سخت می‌کند. طبق قانون بانک‌ها، باید دو ضامن، آن هم کارمند بانک یا سند مالکیت روستایی مورد تأیید بانک به بانک معرفی شود که این کار برای روستاییان مقدور نیست و مانعی سر راه آن‌هاست. امیدواریم با تدابیر لازم این موارد کمی تسهیل شود.

وی افزود:‌ اگر به روستاها نگاه مناسبی شود، هیچ‌کس از روستا به شهر مهاجرت نمی‌کند که آثار و تبعات اجتماعی برای شهر درپی داشته باشد.

خدایار با اشاره به پیشنه اشتغال در روستا گفت:‌ مردم جارو در گذشته کوزه‌گر بودند که به‌زبان محلی دوره‌چی نامیده می‌شدند. کم‌تر از یک دهه قبل هم بسیاری از ساکنان این روستا به مرغداری مشغول بودند، ولی به‌دلیل نوسانات بازار مرغ و شیوع برخی بیماری‌ها از ادامه این کار منصرف و برای یافتن شغل راهی واحدهای تولیدی و صنعتی اشتهارد شدند. اما هم‌اکنون اکثر اهالی این روستا یا در واحدهای تولیدی شهرک صنعتی اشتهارد مشغول به‌کارند یا کشاوزی می‌کنند.

 دهیار روستای  جارو با اشاره به اقدامات عمرانی در روستا افزود:‌ 10 سال قبل همه روستا خاکی بود، اما حالا همه روستا جدول‌کشی، سنگ‌فرش و رنگ‌آمیزی شده؛ همچنین پارک و مبلمان شهری در روستا مهیاست.

وی با بیان این‌که پنج هکتار زمین از منابع طبیعی آزاد و برای مجتمع تفریحی و بوستان روستایی تخصیص داده شده، گفت: قصد داریم با ساخت یک کمپ کوهستانی در جارو برای گردشگران فضایی را آماده کنیم تا از ورود آن‌ها به باغ‌ها جلوگیری شود؛ همچنین تالار و مجتمعی فرهنگی با بنای یک‌هزار و 100 متر برای مراسم فرهنگی در روستا ساخته شده و درآمد آن برای روستا صرف خواهد شد.

خدایار از طرح پاکداشت طبیعت محیط روستا به‌عنوان یکی از طرح‌های بسیجی روستا که توسط همه اهالی انجام می‌شود، نام برده و افزود: تفکیک زباله و ایجاد چاله‌ای برای تعویض روغن و فعالیت مکانیکی برای هر خودرویی که روغن‌ریزی یا ایرادی دارد، از دیگر طرح‌های روستاست و برای حفط محیط‌زیست انجام می‌شود.

وی با اشاره به مشکل کم‌آبی در روستا گفت: متأسفانه ساکنان این روستا با کم‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و درحال‌حاضر با مدیریت درست مشکلات را تا حدی رفع کرده‌ایم. طرح جمع‌آوری فاضلاب روستا در یک منبع 50 هزار لیتری ازجمله طرح‌های روستاست که برای برگشت آب به چرخه به‌منظور استفاده در کشاورزی انجام می‌شود.

به‌گزارش روستانیوز جارو روستایی از توابع بخش اشتهارد شهرستان کرج در استان البرز است. اهالی این روستا به‌زبان تاتی صحبت می‌کنند. هرچند اشتهارد درحالت کلی خشک و بیابانی است، ولی روستای جارو به‌دلیل وجود کوه‌ها خنک و سبز است. همین ویژگی باعث شده امکان کاشت انواع درختان میوه، ازجمله انگور، گیلاس و گردو در این روستا فراهم شود. جارو یکی از روستاهایی است که توانایی جذب گردشگر را از استان‌های همجوار دارد، ولی به‌دلیل نبود تبلیغات مناسب و باوجود این‌که به‌عنوان یک روستای هدف گردشگری به‌ثبت رسیده، کم‌تر کسی شناختی از این روستای زیبا دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =