کد خبر: 3397
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
مغز

طبیعت مادر تمامی انسان‌هاست و از دیرباز ما را پناه داده است. گیاهان بسیاری به‌عنوان دارو شناسایی شده است که با استفاده مستمر و مرتب آن‌ها می‌توان به نتیجه مطلوبی دست یافت. تقویت حافظه با گیاهان دارویی هم امکان دارد.

در ادامه تعدادی از این گیاهان دارویی معرفی خواهد شد:

1- رزماری: گیاه رزماری می‌تواند برای بهبود حافظه شما مؤثر باشد. تحقیقات مختلفی بر روی رزماری انجام شده است. بعضی از پژوهش‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که بوی روغن رزماری می‌تواند حافظه آینده‌نگر را در اشخاص بهبود ببخشد. حافظه آینده‌نگر قابلیت به خاطر سپردن رویدادهای خاص و وظایفی است که در آینده رخ خواهد داد.

2- گوتوکولا: گوتوکولا یا گیاه آب قاشقی بومی جنوب‌شرق آسیا، استرالیا و هند بوده و معمولاً به‌عنوان یک تونیک برای حفظ اعتدال در عملکرد کلی مغز استفاده می‌شود. این گیاه به‌دلیل قابلیت خود در بهبود گردش خون و حمایت از عملکرد حافظه شناخته شده است. به‌طور خاص، گوتوکولا یک «آداپتوژن» است، به این معنی که می‌تواند به بدن در سازش کارآمدتر با استرس و همچنین وضوح ذهنی بیش‌تر کمک کند.

3- واچا: این گیاه دارویی به‌طور سنتی برای کمک به درمان اختلال‌های سیستم عصبی استفاده می‌شود؛ همچنین، امکان دارد واچا به تفکر شفاف و افزایش تمرکز کمک کند. تعدادی از پژوهشگران معتقدند که واچا به سم‌زدایی بافت مغز هم کمک می‌کند.

4- زردچوبه: کورکومین ماده‌ای که به‌طور طبیعی در زردچوبه موجود است، با کاهش التهاب، افزایش سلامتی را به‌دنبال دارد. کورکومین که در درمان بیماری‌هایی مانند آلرژی، دیابت و زخم معده به‌کار برده می‌شود، در دستگاه گوارش باقی می‌ماند و هر ماده‌ای را که جذب شده، سریعاً متابولیز می‌کند؛ همچنین بدن شما هورمونی به‌نام BDNFیا فاکتور نورون‌زایی مشتق‌شده از مغز تولید می‌کند که نقشی مهم در تقسیم و تکثیر نورون‌ها دارد. تولیدBDNF  با استرس و بالارفتن سن کاهش پیدا می‌کند. زردچوبه می‌تواند با افزایش تولید و عملکرد این هورمون، اثرات کاهش درک را که به سن مربوط است، معکوس کند و درنتیجه حافظه را تقویت کرده و قابلیت مغز را افزایش دهد. زردچوبه برای تقویت مغر و حافظه مفید است.

5- جنسینگ: مقاله‌ای درمورد تقویت مغز بدون اشاره به گیاه دارویی قدرتمند جنسینگ کامل نمی‌شود. جنسینگ عملکرد ذهنی و مغز را از جهت‌های گوناگون تقویت می‌کند. همچنین، جنسینگ به‌عنوان یک آداپتوژن شناخته می‌شود، به این معنی که می‌تواند به بدن و مغز برای مبارزه بهتر با استرس کمک کند. علاوه‌براین، جنسینگ امکان دارد از سلول‌های مغز در برابر سم‌ها و بتاآمیلوئید مراقبت کند و بر همین مبنا از زوال روانی بع افزایش سن پیش‌گیری کند.

6- جینکو بیلوبا: گیاه دارویی به‌واسطه قابلیت‌های شفابخشی خود قرن‌ها مورد استفاده قرار گرفته و عقیده بر این است که فواید شناختی متعددی را عرضه می‌کند. بعضی مطالعات نشان داده‌اند که جینکو بیلوبا امکان دارد به بهبود باززایی سلول‌ها در مغز کمک کند که خبر خوبی برای عملکرد روانی، به‌خصوص با افزایش سن انسان، به‌حساب می‌آید. پژوهش‌های دیگر نشان داده که این گیاه قدرتمند امکان دارد حافظه، توجه و چه‌بسا هوش را تقویت کند. باید به این نکته توجه داشت که جینکو بیلوبا به‌عنوان یک رقیق‌کننده خون شناخته می‌شود و نباید همراه با داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی(NSAIDs)  مثل ایبوپروفن، آسپرین، وارفارین یا هر داروی رقیق‌کننده خون مصرف شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =