کد خبر: 3300
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
هوفاریقون

هوفاریقون به نام‌هایی همچون هزارچشم، علف چای و هیپری‌کوم، گل راعی هم خوانده می‌شود و گل‌های زردرنگ دارد؛ این گیاه را در طب سنتی قدیم برای رفع افسردگی، سردرد و میگرن و تحریکات عصبی، بی‌خوابی، دلهره آشفتگی روانی و افسردگی‌های دوران پیری، دردسرهای زمان قاعدگی و شب‌ادراری کودکان مصرف می‌کردند. این گیاه اثر خشک‌کنندگی و مدری دارد و در رفع بی‌حسی، درمان سیاتیک و تقویت معده مفید است.

از هوفاریقون برای تقویت و رفع عفونت‌های دستگاه تناسلی، به‌خصوص در خانم‌ها استفاده می‌شود؛ این گیاه محرک دستگاه گوارش است و در معالجه برونشیت، غلظت ادرار و انسداد لوله‌های کبد و سایر مشکلات گوارشی از آن استفاده می‌شود. این گیاه پرفایده، خاصیت ضدالتهاب و کوفتگی عضلانی را دارد، همچنین بررسی‌های اخیر دانشمندان نشان داده که خواص گل راعی مشابه داروهای ضدافسردگی است. شربت هوفاریقون یک شربت بسیار مفید و سنتی است که از ترکیب هوفاریقون، سنبل‌الطیب، بادرنجبویه و عسل ساخته می‌شود و حاوی ویتامین‌های A، B، C، E، D، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، قند ساکاروز، گلوکز، فراکتوز، منیزیم، منگنز، روی (زینک)، آهن، مس، کلسیم، پروتئین، اسیدفولیک، اسیدآمینه تریپتوفان، هایپرفورین، هایپرین و... است. اسیدآمینه تریپتوفان موجود در این شربت باعث ساخت هورمون سروتونین می‌شود؛ سروتونین از هورمون‌های مؤثر بر نشاط و شادی است و می‌تواند استرس، اضطراب و افسردگی را رفع کند. استفاده از این شربت خوش‌طعم باعث رفع سردردهای میگرنی، افزایش آرام‌بخش قلب و اعصاب، رفع تبخال، تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت معده و کبد و به‌طور کلی تقویت سیستم قلبی‌ـ‌عروقی می‌شود. این شربت خاصیت آنتی‌بیوتیکی دارد و باعث رفع انواع عفونت و ویروس می‌شود. یکی از خواص جالب این نوشیدنی درمان بیماری‌های تنفسی ازجمله عفونت‌های ریوی، آسم و تنگی نفس است. شربت هوفاریقون درمان افسردگی را درمان می‌کند و باعث رفع بی‌خوابی، بدخوابی و بی‌اشتهایی می‌شود. از دیگر خواص شربت هوفاریقون می‌توان به کنترل‌کردن اسید معده اشاره کرد؛ جالب است بدانید خوردن این شربت حتی بر درمان سندروم پای بی‌قرار، تقویت بینایی و رفع کم‌خونی هم مؤثر است. هوفاریقون تأثیر مناسبی بر درمان دردهای روماتیسمی و مفصلی دارد. نوشیدن شربت هوفاریقون به تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر و وسواس‌های فکری و عملی منجر می‌شود. مصرف این شربت برای زنان یائسه بسیار مفید است و موجب درمان سندروم پیش از قاعدگی می‌شود، همچنین استفاده از آن باعث بهبود خلق‌وخو، رفع تپش قلب و کنترل قند، فشار و چربی خون خواهد شد. توجه داشته باشید که مصرف این شربت برای زنان باردار ممنوع است. همچنین شربت هوفاریقون را نباید همزمان با داروهای آرام‌بخش، ضدافسردگی و خواب‌آور مصرف کنید؛ چراکه اثر داروی شیمیایی را افزایش می‌دهد. بهتر است بین مصرف شربت و استفاده از داروهای ذکرشده حداقل دو تا سه ساعت فاصله وجود داشته باشد.

طرز تهیه شربت هوفاریقون

مقدار مصرف این شربت چهار لیوان در روز است. برای تهیه شربت هوفاریقون به ۸۰ تا۱۰۰ گرم گیاه خشک هوفاریقون، یک لیتر عرق سنبل‌الطیب، یک لیتر عرق بادرنجبویه و نیم کیلو عسل احتیاج دارید. ابتدا عرقیجات شامل عرق سنبل‌الطیب و عرق بادرنجبویه را ترکیب می‌کنیم و گیاه خشک هوفاریقون نیم‌کوب شده را به عرقیجات اضافه می‌کنیم. بعد از حدود سه تا چهار ساعت محلول به‌دست‌آمده را پنج تا ۱۰ دقیقه با حرارت ملایم می‌جوشانیم، بعد آن را صاف کرده و عسل را اضافه می‌کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =