کد خبر: 3281
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
شقایق

شقایق گونه‌های مختلفی دارد. نام‌های دیگر شقایق سرخ به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، شقایق، شقایق سرخ، خشخاش منثور و خشخاش‌بری آمده است. شقایق گیاهی است علفی و یک‌ساله با ساقه‌ای به‌ارتفاع حدود 80 سانتی‌متر گاهی موارد بیش‌تر، برگ‌های آن کرک‌دار و منقسم به تقسیمات عمیق دندانه‌دار به‌خصوص در قسمت انتهایی ساقه است. طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن بسار سرد و خشک است.

این گیاه در اغلب نواحی معتدله آسیا، اروپا و شمال‌غرب آفریقا انتشار دارد. در ایران نیز بیش‌تر در استان‌های حاشیه دریای خزر، آذربایجان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، کرمان و فارس یافت می‌شود. مواد روئدین، مورفین، پارامورفین و نارکوتین و در ضمن دو ماده‌ رنگی، لعاب، قند، صمغ، روژنین، اسیدرآدیک، و اسید پاپاوریک نیز در آن تشخیص داده شده است. میوه (گرزگیاه) این گل، برگ و ریشه‌ گیاه نیز خواص دارویی دارند. گرزگیاه را چنانچه خراش داده یا تیغ بزنند شیرابه‌ای از آن خارج می‌شود که مخدر است و خواص دارویی دارد. معمولاً گل شقایق را به‌صورت دم‌کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند.

خواص درمانی شقایق سرخ

گیاه شقایق سرخ مسکن و مخدر ضعیف، خواب‌آور و آرام‌بخش، مسکن سرفه‌های مقاوم و خلط‌آور، ضدسیاه‌سرفه و تب‌بر، تسکین‌دهنده دردهای سیاتیک و ضدیرقان، نرم‌کننده سینه و ضدنفس‌تنگی، نرم‌کننده و ضدالتهاب، کاهنده ورم‌ها و ضدبرونشیت، معرق در ذات‌الجنب و ضد تب‌های دانه‌ای است؛ همچنین برای نزله‌های ششی، آنژین‌ها، بیماری‌های سینه، زکام، گلودرد و آسم نیز مفید است. در استعمال خارجی جوشانده گل شقایق به‌صورت غرغره التیام‌بخش ناراحتی‌های مخاط دهان است. خواص درمانی گرز و شیرابه موجود در آن نیز عبارتند از: مخدر، مسکن دردهای عمومی، آرام‌بخش، تقویت‌کننده بدن، ضدتب و خواب‌آور، به‌خصوص برای اشخاص مسن و کودکان. برگ و دانه سیاهرنگ داخل گُرز گیاه نیز تسکین‌دهنده حرارت کبد و قطع‌کننده سیلان رحم است. خواص برگ و تخم داخل کپسول شقایق سرخ از خشخاش معمولی (خشخاش تریاک) قوی‌تر است. شقایق در جامعه گیاهی به‌عنوان تریاک بی‌زیان معروف است، به‌دلیل این‌که آلکالوئیدهای سمّی در آن وجود ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =