جهاد نصر

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر با بیان این‌که اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام 300 هزار شغل جدید ایجاد می‌کند و 5/9 میلیون تن تولید محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهد، گفت: از فاینانس چین 7/1 میلیارد دلار اعتبار این طرح تأمین می‌شود.

به گزارش «روستانیوز»، محمدجواد صالحی‌نژاد در نشستی خبری در پاسخ به این‌که چه مساحتی از این زمین‌ها در فاز یک اجرایی شده و چه مساحتی قرار است در فاز دوم اجرایی شود، گفت: در فاز یک 295هزار هکتار در استان‌های خوزستان و ایلام اجرایی شده و قرار است فاز دوم هم در سطح 255 هزار هکتار انجام شود.

وی درباره اجرای فاز دوماین طرح گفت: طبق مصوبه دولت مدت اجرای این فاز چهار سال است و اگر تأمین اعتبار به‌موقع انجام شود، اجرای آن آغاز خواهد شد.

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر با بیان این‌که درحال‌حاضر برای فاینانس چین مجوز شورای اقتصاد را نیز دریافت کرده‌ایم، گفت: کل اعتبار مورد نیاز برای اجرای فاز دوم به‌میزان 12هزار میلیارد تومان برای اجرای شبکه‌های فرعی است و قرار است این اعتبار از طریق فاینانس و همچنین منابع صندوق توسعه ملی تأمین شود. اعتبار مورد بحث در بخش شبکه فرعی آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صالحی‌نژاد با اشاره به این‌که پیش‌بینی می‌شود فاینانس با چین در سال ٩٩ به نتیجه برسد، اضافه کرد: از دو سال قبل برای سرمایه‌گذاری چین در طرح ٥٥٠ هزار هکتاری مذاکراتی انجام شد و اخیراً هم در همین زمینه مسئولانی از این کشور به ایران آمدند.

افزایش 5/9 میلیون تنی تولید محصولات کشاورزی

 وی با بیان اهمیت آغاز هرچه سریع‌تر اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری گفت: با اجرای این طرح 16هزار میلیارد تومان درآمد بیش‌تر نصیب کشاورزان می‌شود و همچنین محصولات آن‌ها را 5/9 میلیون تن افزایش خواهد داد.

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر با اشاره به منافع اجرای فاز یک طرح 550 هزار هکتاری افزود: این طرح در مساحت 255هزار هکتار انجام شده و پایان یافته‌است. شبکه‌های فرعی آبیاری در سطح 255 هزار هکتار و زهکشی زیرزمینی در سطح 197 هزار هکتار انجام شده.

صالحی‌نژاد با بیان این‌که سیل‌های اخیر منطقه جنوب کشور تنها به 10 درصد، یعنی معادل 20 هزار هکتار از زمین‌های آماده شده این طرح خسارت وارد کرده است، گفت: درصورتی‌که این طرح انجام نمی‌شد، زمین‌های بیش‌تری در این منطقه از بین می‌رفت و اجرای این طرح سه‌میلیون تن به افزایش تولید این منطقه کمک کرده و میزان خرید تضمینی گندم را در مناطق اجرای طرح افزایش داده است.

 وی در ادامه به اهمیت اجرای فاز دوم پرداخت و گفت: وزیر جهاد کشاورزی برای درخواست تأمین اعتبار از صندوق توسعه ملی مکاتباتی داشته و معاون اول رئیس‌جمهور هم دستور تمدید مجوز از محل فاینانس داخلی را داده است و امیدواریم هرچه زودتر اعتبارات لازم برای اجرای این طرح تأمین شود. در شرایط فعلی شاید تأمین اعتبار به‌دلیل اولویت‌های دیگری که در اقتصاد کشور وجود دارد سخت باشد، اما مسئولان درصورت تأمین اعتبار در آینده نزدیک شاهد درآمدزایی و بازدهی این طرح خواهند بود.

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر با بیان این‌که برای اجرای فاز دوم این طرح وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو آمادگی لازم را برای اجرای هم‌زمان شبکه‌های اصلی و فرعی در بازه زمانی کم‌تر از پنج سال دارند، افزود: به محض تأمین اعتبار در سال جاری می‌توانیم در سطح ۶۴ هزار هکتار با اولویت شمال خوزستان طرح را اجرا کنیم.

مهار 56 درصدی ریزگردها در منطقه خوزستان

صالحی‌نژاد در ادامه با بیان نتیجه اقداماتی که برای مهار ریزگردها در منطقه خوزستان انجام شده است، ‌گفت: با اقداماتی که در این منطقه انجام شد، اثربخشی ریزگردها تا 56 درصد کاهش‌یافته و مشکل تا حدودی برطرف شده است.

وی با بیان این‌که 70 درصد منشأ ریزگردها در این منطقه داخلی و 30 درصد خارجی است، گفت: امسال هم 92 میلیارد تومان برای اجرای باقی‌مانده کانال‌های این منطقه تصویب شده است.

به گزارش «روستانیوز»، طرح 550 هزار هکتاری موسوم به طرح مقام معظم رهبری در استان‌های خوزستان و ایلام اجرایی می‌شود. این طرح در سفر سال 76 مقام معظم رهبری به خوزستان تصویب و در حال حاضر فاز یک این طرح اجرایی شده و اجرای فاز دوم در انتظار تأمین اعتبار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =