کوخندان

دهیار روستای کوخدان در استان کهگیلویه ‌و بویراحمد با بیان این‌که این روستا ازجمله روستاهای گردشگری شهر سی‌سخت است، گفت: روستای بکر و منحصربه‌فرد کوخدان با داشتن تاکستان‌های زیبا و درختان آلو، سیب، انگور، هلو، گردو و... دارای جاذبه‌های خاصی است که رنگ‌بندی این جاذبه‌ها در فصول متنوع سال ازجمله بهار و پاییز بر زیبایی‌های آن می‌افزاید.

به گزارش روستا نیوز، رامین رضایی افزود: کوخدان چهارهزار و 850 نفر جمعیت دارد، می‌توان گفت در سال‌های اخیر برنامه‌ریزی‌هایی که برای بازگشت مردم به روستا داشته‌ایم، جواب داده و اکنون شاهد مهاجرت معکوس به روستا هستیم که یکی از دلایل این موضوع توجه ویژه به حوزه گردشگری بوده است.

وی ادامه داد: باغداری هم یکی از منابع کسب درآمد مردم است و مردم روستا محصولات خود را به روستاهای همجوار صادر می‌کنند. سال گذشته 15هزار تن محصول از باغ‌های منطقه صادر شد.

دهیار روستای کوخدان اضافه کرد: روستای کوخدان به‌دلیل داشتن آب خنک جوشیده از چشمه‌های طبیعی، سرد و زلال دنا و نیز خاک غنی یکی از مستعدترین روستاهای حوزه دنای‌شرقی است.

رضایی افزود: ‌روستا در دامنه کوه‌های دنا و در ارتفاع بالای دوهزار متر قرار دارد. وجود جنگل، آبشار، دریاچه، زمین اسکی و زمین چمن زیبایی‌های کوخدان را دو چندان کرده است. همچنین پارک اقامتی و تفریحی‌ـ ورزشی بزرگی را راه‌اندازی کردیم تا از این طریق خدمات‌دهی به گردشگران افزایش یابد.

وی با بیان این‌که بودجه اختصاص داده شده به روستا کافی نیست، گفت: بودجه تنها به اندازه حقوق پرسنل، دهیار و چند کار جزئی است؛ از همین رو سعی کرده‌ایم خودمان درآمدزایی کنیم که یکی از این منابع درآمدی صدور پروانه، مجوز ساخت و تغییر کاربری‌هاست.

دهیار روستای کوخدان ادامه داد: ‌در سال‌های اخیر به‌دلیل افزایش گردشگران مردم تمایل زیادی به تغییر کاربری زمین‌های خود دارند که متأسفانه برخی سازمان‌ها با ما در این زمینه همکاری نمی‌کنند؛ چراکه مردم می‌خواهند با تغییر کاربری در بخش گردشگری سرمایه‌گذاری کنند که این امکان میسر نیست و همین موضوع باعث شده در فصولی که گردشگر زیاد می‌شود با کمبود امکانات روبه‌رو ‌شویم.

به گزارش «روستانیوز»، روستای کوخدان در 35 کیلومتری شهر یاسوج و سه‌کیلومتری شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا واقع شده است که دوستداران طبیعت می‌توانند برای دیدن این بهشت پنهان در دل کوه دنا، به دامنه بلندترین رشته کوه زاگرس سفر کنند. این روستا مردمان مهربان و خونگرمی دارد که هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری از نقاط مختلف ایران به‌خصوص جنوب کشور هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =