کمالی سروستانی

مشاور اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی درخصوص کمبود مرغ در بازار گفت: میزان جوجه‌ریزی دو ماه قبل در سالن‌های سطح کشور ۱1۸ تا ۱۲۰ میلیون بوده، اما معمولاً در فصل گرما با چند مشکل مواجهیم؛ نخستین مشکل این است که به‌دلیل گرمای هوا مرغ وزن نمی‌گیرد، یعنی ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم کم‌تر از مواقع عادی که هوا معتدل‌تر و خنک‌تر است، مرغ رشد می‌کند.

محمدعلی کمالی‌سروستانی در گفت‌وگو با روستانیوز،‌ گفت: عامل بعدی در کمبود مرغ بروز بیماری‌هاست، به‌دلیل این‌که واکسن‌ها و داروها کیفیت ندارند یا دیر به دست مرغداران می‌رسند؛ لذا بیماری‌هایی مانند نیوکاسل و برونشیت شیوع پیدا می‌کنند و میزان تلفات در سالن‌ها بالا می‌رود.

کمالی‌سروستانی افزود: از سوی دیگر دخالت بی‌مورد دولت عامل دیگر کمبود مرغ است؛ یعنی هنگامی که عوامل اجرایی و نظارتی دولت می‌خواهند فشارهای غیرمنطقی به تولیدکنندگان وارد کنند، باعث می‌شود مرغداران کشتار نکنند، چون می‌دانند که ضرر می‌کنند؛ بنابراین دخالت دولت از عوامل تأثیرگذار بر کاهش موجودی مرغ در بازار است.

وی تصریح کرد: نرخ مرغ زنده درحال‌حاضر هشت‌هزار و ۵۵۰ تومان تصویب شده که به هیچ‌وجه مورد تأیید ما نیست؛ چراکه  هزینه تولید را با احتساب سود ۱۰ درصدی چیزی حدود ۹هزار و ۳۵۰ تا ۹هزار و ۴۰۰ تومان برآورد کرده‌ایم؛ اما معاونت تخصصی وزارتخانه زیر بار این مسأله نرفت و بعد از مذاکرات بسیار روی قیمت ۹هزار و ۶۵ تومان به توافق رسیدیم.

مشاور اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی ادامه داد: قیمتی که وزارتخانه به ستاد تنظیم بازار اعلام کرد هشت‌هزار و 900 تومان و قیمتی که ستاد تنظیم بازار تأیید و اعلام کرد، هشت‌هزار و 550 تومان بود که با قیمت برآورد شده ما تفاوت بسیار فاحشی دارد. البته ما هزینه‌ها را براساس قیمت‌های دولتی برآورد کردیم نه براساس بازار آزاد و اگر قرار بود هزینه‌ها را براساس بازار آزاد حساب کنیم، درحال‌حاضر قیمت مرغ زنده بالای ۱۰ هزار تومان می‌شد.

تحویل نهاده‌ها به مرغداران 40 روز تا 2 ماه طول می‌کشد

کمالی‌سروستانی درخصوص وضعیت تحویل نهاده‌های دولتی نیز گفت: اکنون از نظر موجودی نهاده‌ها مشکلی نداریم؛ اما در تحویل آن به مرغداران مشکلاتی وجود دارد؛ یعنی واردکننده هزینه نهاده‌ها را از مرغداران می‌گیرد، اما با تأخیر نهاده را تحویل می‌دهد؛ به‌طوری‌که گاهی تحویل نهاده‌ها بین 40 روز تا دوماه طول می‌کشد. این مشکلات در واقع هزینه‌هایی را به مرغداران تحمیل می‌کند.

وی ادامه داد: درحال‌حاضر عملاً چیزی به‌نام بازار آزاد نداریم و نهاده‌های دولتی به اندازه کافی در بازار وجود دارد؛ اما تنها مشکل ما تأخیر در تحویل آن‌هاست. علاوه‌بر این هزینه‌های پشت بارنامه یعنی هزینه‌های حمل بسیار بالا رفته‌است.

کمالی‌سروستانی با اشاره به این موضوع که وزارت صمت اخیراً تولیدکنندگان را تهدید به واردات مرغ کرده است، گفت: این بدترین تهدیدی است که یک دولت علیه مردم و تولیدکنندگانش می‌تواند داشته باشد. بارها اعلام کردیم که کمبود مرغ در کشور نداریم و به‌جای این‌که برای وارد کردن مرغ از خارج اقدام کنند، یک دوم هزینه‌هایی را که می‌خواهند برای واردات مرغ پرداخت کنند، برای مرغداران در نظر بگیرند و با قیمت منطقی مرغ را از مرغدار داخلی خریداری کنند، چراکه قطعاً مرغداران در چنین شرایطی می‌توانند نیاز بازار را تأمین کنند.

مصرف سالانه 2 میلیون و 300 هزار تن مرغ

مشاور اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی با بیان این‌که ما بالغ‌بر 5/3 میلیون تن ظرفیت تولید مرغ در کشور داریم؛ درحالی‌که میزان مصرف‌ ما در داخل بالغ‌بر دومیلیون و ۳۰۰ هزار تن است، افزود: درحال‌حاضر سالانه بیش از دومیلیون و ۳۵۰ هزار تن تولید مرغ تولید می‌کنیم، لذا به واردات نیازی نداریم؛ بنابراین از نگاه ما در شرایط فعلی واردات مرغ به این معناست که عده‌ای بروند خارج از کشور از دلارهای نفتی کشور سوءاستفاده و محصولات بی‌کیفیتی را وارد کنند و به این ترتیب از رانت ایجاد شده بهره‌های بسیاری ببرند.

کمالی‌سروستانی در پاسخ به این پرسش که آینده بازار مرغ و قیمت‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت:
اگر دستگاه‌های نظارتی و تعیین‌کننده نرخ بخواهند غیرعادلانه و غیرمنطقی برخورد کنند، مطمئناً تولیدکنندگان ما از دور خارج می‌شوند و با کمبود تولید مواجه می‌شویم که این امر برای پایداری تولید و خودکفایی بسیار خطرناک است و سبب می‌شود تعداد زیادی از مرغداران و هزاران کارگر مرغداری‌ از کار بیکار شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =