روستای هرانده

دهیار روستای هرانده با بیان این‌که این روستا یکی از مناطق گردشگری است، گفت:‌ این منطقه دارای جاذبه‌هایی ازجمله غارهای متعدد، رودخانه‌های پرآب، دره‌های زیبا و مردمی خونگرم است.

به گزارش روستا نیوز، سیداحد حسینی افزود: غار بورنیک در فاصله پنج کیلومتری روستای هرانده واقع شده و این غار طبیعی و تاریخی به احتمال زیاد، محل سکونت انسان‌های اولیه بوده و قدمت آن به دوره پیش از تاریخ می‌رسد که از این لحاظ چهارمین غار در جهان است.

وی ادامه داد: در ضلع جنوبی این روستا برج سنگی مدوری وجود دارد که به امام‌زاده یحیی(ع) مشهور است. این امام‌زاده روی تپه‌ای به ارتفاع دو متر قرار دارد و مصالح به‌کار رفته در این بنا سنگ لاشه، ملاط گچ و ساروج است. قدمت امام‌زاده یحیی(ع) در روستای هرانده به قرون ششم و هفتم هجری می‌رسد و بنای آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

حسینی اضافه کرد:‌ غار تاریخی بورنیک، تپه باستانی، برج‌های دیده‌بانی و بنای امام‌زاده نشانگر قدمت تاریخی این روستاست، همچنین حفظ بافت قدیمی و سنتی هم از ویژگی‌های بارز روستای هرانده فیروزکوه است.

وی در پاسخ به این‌که مردم روستا به چه کاری مشغولند، گفت:‌ درآمد بیش‌تر مردم روستای هرانده از طریق فعالیت‌های زراعی، باغداری، دامداری و کارگری تأمین می‌شود. گروهی نیز در امور خدمات و صنایع دستی اشتغال دارند.

حسینی ادامه داد: مهم‌ترین محصول زراعی این روستا سیب‌زمینی و سیب، گلاب و زردآلو از دیگر محصولات باغی روستاست. انواع لبنیات مانند پنیر، کره و ماست در روستا تولید می‌شود؛ البته امسال سرما به اکثر محصولات آسیب‌زده و با وجود این‌که جهاد کشاورزی اعلام کرده برای جبران خسارت‌ و دلگرمی کشاورزان وام‌های کم‌سود می‌دهد، هنوز این اتفاق نیفتاده است.

دهیار روستای هرانده گفت:‌ روستای هرانده به‌دلیل موقعیت جغرافیایی ممتاز، جاذبه‌های طبیعی جالب ‌توجهی دارد. جریان رودخانه‌های قزقان چای و نمرود طراوت و زیبایی ویژه‌ای به روستا داده است؛ همچنین ارتفاعات البرز در فصول مختلف سال مناظر و چشم‌اندازهای جالبی را پیش‌روی گردشگران این روستا قرار می‌دهد.

حسینی با بیان این‌که سازمان میراث ‌فرهنگی و گردشگری مجوزی به ما نمی‌دهد تا بتوانیم از ویژگی‌های گردشگری منابع درآمد پایدار ایجاد کنیم، افزود:‌ برای مثال با وجود این‌که کلاس‌ها و دوره‌های غارنوردی را دیده‌ام؛ اما اجازه این‌که گردشگران را به آن‌جا ببرم، ندارم.

وی اضافه کرد: از ورود گردشگران به روستا فقط رفت و روب معابر و نظافت به ما می‌رسد که امیدوارم میراث فرهنگی به این موضوع توجه ویژه داشته باشد. حسینی با اشاره به پروژه‌های عمرانی روستا گفت:‌ آسفالت، بهسازی معابر، تعویض لوله‌های آب شرب و ساخت بنایی برای نگهداری ماشین‌آلات روستا ازجمله اقدامات عمرانی در روستاست.

به گزارش «روستانیوز»، هرانده یکی از روستاهای زیبا در 15 کیلومتری فیروزکوه و 120 کیلومتری تهران است که 800 نفر جمعیت و 170 نفر خانوار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =