کد خبر: 3137
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
دلار

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در حوزه ارز که دو و چند نرخی است فساد زیادی ایجاد شده؛ بنابراین با حذف ارز چند نرخی، می‌توان بساط رانت‌خواری را برچید.

سیدحسن حسینی‌شاهرودی با اشاره به برخی تصمیم‌گیری‌های عجولانه در حوزه ارزی کشور گفت: همیشه تأکید شده که قبل از اتخاذ تصمیمات باید تبعات آن مشاهده شود و نباید اقدامی کرده و سپس منتظر تبعات آن یا برخورد با متخلفان بود.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی افزود: تخلفات و سیاست‌های غلط بانک مرکزی در گذشته، میراث نامناسبی برای همتی شده است که باید سیاست‌های اشتباه گذشته توسط این نهاد که به‌صورت مستقیم یا با هماهنگی شورای سیاست‌گذاری اقتصادی دولت اتخاذ شده اصلاح شود.

وی با یادآوری این‌که هر زمانی‌که بحث دو نرخی در ارز و کالا مطرح شده فساد و رانت ایجاد و مقدمه‌ای برای سوءاستفاده سودجویان شده است، ادامه داد: در حوزه ارز که دو و چند نرخی است فساد زیادی ایجاد شده؛ بنابراین با حذف ارز چند نرخی می‌توان بساط رانت‌خواری را برچید. افراد زیادی در وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی به‌دلیل انجام تخلفات دستگیر شده‌اند.

حسینی‌شاهرودی تأکید کرد: با توجه به این‌که شفافیتی در نظام تخصیص و توزیع ارز وجود ندارد وقوع تخلفات اجتناب‌ناپذیر است و فساد و رانت ایجاد می‌شود. هرچه که دستگاه قضایی، نظارتی و امنیتی خوب عمل کنند، اما به‌دلیل این‌که فاقد یک سیستم پیشرفته هوشمند در نظام تخصیص تا توزیع هستیم، فساد و رانت رخ می‌دهد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید به نوع دیگری از مصرف‌کننده و تولیدکننده حمایت شود، چرا که در چرخه فعلی از تولیدکننده و مصرف‌کننده حمایتی صورت نگرفته است.

دولت و بانک مرکزی باید سیاستی را برای خروج از وضعیت نابه‌سامان ارز اتخاذ کند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت و بانک مرکزی باید سیاستی را برای خروج از وضعیت نابه‌سامان ارز اتخاذ کند.

الیاس حضرتی سیاست‌های ارزی رئیس کل بانک مرکزی را در کاهش و کنترل قیمت ارز در بازار آزاد به جهت حفظ و اعتبار ارزش پولی مورد تقدیر قرار داد و گفت: اکنون یک ارز چهارهزار و 200 تومانی برای کالاهای اساسی و یک ارز نیمایی برای صادرات و واردات و یک نرخ آزاد برای ارز در کشور وجود دارد که متأسفانه ارز نیما طی چند ماه گذشته تا مرز 12 هزار تومان افزایش یافته است.

وی با بیان این‌که سیاست‌های اتخاذ شده از سوی بانک مرکزی نرخ ارز را در بازار آزاد مدیریت کرده است، گفت: به‌رغم شدیدترین تنش‌ها در عرصه بین‌الملل قیمت ارز نه‌ تنها افزایش نیافته؛ بلکه کاهش هم داشته که این مهم جای تقدی و تشکر از رئیس بانک مرکزی دارد، اما در عین حال باید برای نیما نیز سیاست‌هایی اتخاذ شود. به‌موازات کاهش ارز در بازار آزاد باید نیما نیز ساماندهی شود.

دولت باید عرضه دلار 4 هزار و 200 تومانی را متوقف کند

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: تزریق ارز چهارهزار و 200 تومانی به اقتصاد کشور سبب به‌وجود آمدن رانت‌های زیادی شد، پس دولت بایستی ارز چهارهزار و 200 تومانی را لغو و قیمت ارز را واقعی کند.

احمد علیرضا بیگی با بیان این‌که در کشور ما با غیرواقعی بودن قیمت ارز اقتصادمان نیز غیرواقعی شده، افزود: عمده منبع تأمین‌کننده ارز در کشور توسط دولت انجام می‌شود و تعیین قیمت ارز نیز توسط دولت است، به‌همین جهت بخش خصوصی نمی‌تواند در این زمینه ابراز وجود کند.

وی افزود: بخش خصوصی همواره در رقابت با دولت متضرر می‌شود، سیاست‌های اقتصادی ایران براساس قانون اساسی به بخش خصوصی، دولتی و تعاونی تقسیم می‌شود که انتظارمان این است دولت خود را از اقتصاد کنار بکشد و تعیین قیمت ارز را به بازار بسپارد.

بیگی تصریح کرد: غیرواقعی بودن قیمت ارز لطمه‌های زیادی به کشور وارد کرده است، دامدار و کشاورز محصولات خود را به‌دلیل ارزان بودن در داخل به خارج از کشور می‌فرستند؛ به‌طور مثال گندم و دام زنده که طی ماه‌های گذشته شاهد قاچاق آن نیز بودیم.

وی ادامه داد: تزریق ارز چهارهزار و 200 تومانی به اقتصاد کشور باعث به‌وجود آمدن رانت‌های زیادی شد، کما این‌که اعلام کرده‌اند که ۲۲میلیارد دلار از ارز کشور را به ارز چهارهزار و 200 تومانی تخصیص داده‌اند که این بیانگر این موضوع است که غیرواقعی بودن قیمت ارز باعث شده نتوانیم از مزایای آن در اقتصاد استفاده کنیم.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که دولت بایستی ارز چهارهزار و 200 تومانی را متوقف و قیمت ارز را واقعی کند، افزود: درآمدی که دولت از رهگذر دلار کسب می‌کند باید به‌عنوان یارانه به مردم پرداخت شود و اقتصاد را باید دست مردم بسپارند. دولت در مقابل این‌که نباید ارز را با نرخ چهارهزار و 200 تومان عرضه کند، مقاومت می‌کند.

 به گزارش روستانیوز، تزریق ارز چهارهزار و 200 تومانی به اقتصاد کشور باعث به‌وجود آمدن رانت‌های زیادی شد، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سیاست ارز چهارهزار و 200 تومانی را شکست‌خورده است و دولت بایستی ارز چهارهزار و 200 تومانی را لغو و قیمت ارز را واقعی کند. گفتنی است. با حذف ارز چند نرخی، می‌توان بساط رانت‌خواران را در کشور برچید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =