زنبور

رئیس بخش تحقیقات زنبور عسل مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور درخصوص مضرات قاچاق ملکه زنبور عسل اظهار داشت: این اقدام مضرات بسیاری دارد؛ ازجمله این‌که آفات و بیماری‌های مختلفی وارد زنبورستان‌ها می‌شود که گاهی اوقات ناشناخته هستند؛

برای مثال، در سال‌های اخیر پنج نوع بیماری ویروسی جدید وارد کشور شده که ممکن است عامل آن قاچاق ملکه و محصولات زنبور عسل باشد و نیز اختلاط ژنتیکی که ازطریق قاچاق ملکه ایجاد می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، ما ملکه ایرانی داریم و با واردشدن نژادهای دیگر، اختلاط نژاد اتفاق می‌افتد و به این ترتیب زنبور ما که هزاران سال با شرایط آب‌وهوایی کشورمان سازگار شده است، به‌مرور از بین خواهد رفت.

ناصر تاج‌آبادی در گفت‌وگو با روستانیوز گفت: برای اصلاح نژاد از ۲۱ سال قبل کار تحقیقاتی‌ـ‌اجرایی را شروع کرده‌ایم و الان نسل هفدهم ملکه‌ها را داریم. درواقع با انتخاب حدود پنج‌هزار کلنی از مرکز کشور و در نهایت گزینش یک‌هزار کلنی، هر سال روی آن‌ها کار می‌کنیم و همان‌طور که گفتم، الان نسل هفدهم ملکه‌های اصلاح‌شده را داریم.

تاج‌آبادی افزود: از حدود چهار سال پیش که به نتایج خوبی هم دست یافتیم، در سطح وسیع، ملکه‌های حاصل از این طرح را میان کسانی که توانایی تولید ملکه داشتند، توزیع کردیم. این طرح با استقبال بسیار خوبی هم مواجه شده است و زنبورداران با قراردادن شاهد کنار ملکه‌های ما بررسی می‌کنند که آیا این اقدام ارزش دارد یا خیر. اکثراً بر این عقیده‌اند که کار خوبی صورت گرفته و سال‌به‌سال بر تعداد متقاضیان افزوده می‌شود. همچنین در سال‌ جاری به کشور قطر و عراق هم صادرات ملکه داشتیم.

وی تصریح کرد: درحال‌حاضر سالانه 100 تا 150 ملکه مادری به تولیدکنندگان ملکه عرضه می‌کنیم و آن‌ها نیز سالانه هفت تا هشت‌هزار ملکه جوان اصلاح‌شده به زنبورداران تحویل می‌دهند. البته ما نیز سالانه مستقیماً یک‌هزار ملکه به زنبورداران تحویل می‌دهیم. به‌عبارت دیگر، هر سال به بیش از ۲۰۰ زنبورستان ملکه ارسال می‌کنیم و آن‌ها نیز خودشان تکثیر می‌کنند و به بقیه زنبورداران می‌دهند.

تاج‌آبادی درباره هدف از اصلاح‌ نژاد ملکه‌های ایرانی گفت: وضعیت آب‌وهوایی ایران روزبه‌روز خشک‌تر می‌شود و مسأله ریزگردها هم تشدید می‌شود و از طرف دیگر با زمستان‌های طولانی نیز مواجهیم، اما زنبورعسل ایران با این شرایط سازگار شده است و فقط چند صفت نامطلوب دارد که روی آن‌ها کار می‌کنیم تا بتوانیم اصلاحشان کنیم تا زنبورداران بتوانند بهره بیش‌تری از زنبورها ببرند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: زنبورداران به این نتیجه رسیده‌اند که باید از ملکه نژاد ایرانی استفاده کنند؛ چون درست است که ملکه نژاد خارجی در کوتاه‌مدت فایده دارد، اما در درازمدت با توجه به زمستان طولانی ایران و تلفات بالا، توصیه می‌شود از نژاد ایرانی استفاده کنند تا آینده خود و مردم ایران تأمین شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =