کد خبر: 3131
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
154

سرپرست فرمانداری فیروزه گفت: باغ نشاط به عنوان سکونتگاه استاد کمال الملک نقاش بزرگ ایرانی از ظرفیت های فرهنگی و گردشگری و جزء میراث ناملموس شهرستان فیروزه است.

ابوالفضل حکیم پور شامگاه سه شنبه در دومین همایش سالانه گرامیداشت کمال الملک افزود: جذب گردشگر یکی از مسیرهای توسعه شهرستان فیروزه است که در این راستا گام های ارزنده ای برداشته شده است.
وی ادامه داد: برای مرمت باغ نشاط و کاروانسرای شوریاب در حال جذب اعتبار هستیم و ۱۰ خانه فرهنگ نیز در روستاهای فیروزه با هدف ترویج کتاب خوانی و آموزش حقوق شهروندی راه اندازی شده است.
همایش سالانه بزرگداشت کمال الملک نقاش بزرگ ایرانی برای دومین بار با حضور تعدادی از اعضای انجمن های ادبی نیشابور، مشهد، سبزوار، قوچان و کاشمر در شهر فیروزه برگزار شد.
استادمحمد غفاری ملقب به کمال الملک نقاش شهیر ایرانی در سال ۱۲۲۴ در کاشان به دنیا آمد.
کمال الملک در نوجوانی به تهران رفت و در سال های اقامتش در تهران به سفارش ناصر الدین شاه چندین تابلو کشید. او چند سالی را هم در اروپا گذراند و نزد تعدادی از نقاشان اروپایی تحصیل کرد و در موزه های مختلف اروپا به مطالعه آثار نقاشان بزرگ اروپا پرداخت.
کمال الملک در بازگشت به ایران مدرسه "صنایع مستظرفه" را تاسیس کرد و مدیریت آن را عهده دار شد.
او در سال ۱۳۰۷ به حسین آباد نیشابور رفت و دوازده سال آخر عمر خود را در این روستا در انزوا گذراند و در سال ۱۳۱۹ خورشیدی، در سن ۹۵ سالگی درگذشت.
مقبره کمال الملک در کنار آرامگاه شیخ فرید الدین عطار نیشابوری قرار دارد.

از  کمال الملک آثار نقاشی مشهوری مانند تالار آینه کاخ گلستان بر جای مانده است.
مرکز شهرستان ۴۲ هزار نفری فیروزه در ۱۵۲ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =