کد خبر: 3128
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
روستا

دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری برای ثبت جهانی هورامان دست به قلم شد و در نامه‌ای از رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواست به ثبت جهانی هورامان توجه ویژه ای شود.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: نامه‌ای از سوی ریاست جمهوری برای در اولویت قرار گرفتن ثبت جهانی هورامان در برنامه های سال جاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به این سازمان ارسال شده است.

محسن علوی با اشاره به اینکه قرار است پرونده ثبت جهانی هورامان شهریور امسال به یونسکو ارسال شود، اظهار داشت: دستور رئیس جمهور در رابطه با این موضوع مهم می تواند در پیشبرد کارها بسیار تاثیرگذار باشد.

وی افزود: پرونده ثبت جهانی هورامان بعد از چهار سال تلاش در ۲ استان کردستان و کرمانشاه تکمیل و برای بررسی‌های اولیه شهریور امسال به سازمان جهانی یونسکو ارسال می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان اضافه کرد: کارهای پرونده ثبت جهانی هورامان در کردستان اتمام یافته و با اتمام کارهای این پرونده در کرمانشاه شهریور امسال به یونسکو ارسال می‌شود.

علوی با اشاره به اینکه ۸۰ کارشناس و متخصص در حوزه‌های مختلف در این استان کار جمع آوری پرونده را انجام دادند، یادآور شد: این مطالعات در قالب مردم شناسی، باستان شناسی، علوم طبیعی، معماری، اسناد تاریخی و هوار نشینی انجام شده است.

وی تاکید کرد: بیش از ۵۰۰ اثر باستانی مربوط به دوران پارینه سنگی تا اواخر دوران اسلامی در این منطقه تاریخی شناسایی شده است.

علوی گفت: این منطقه تاریخی از جغرافیای فرهنگی و تاریخی وسیعی برخوردار بوده و به همین دلیل نیز پراکندگی آثار شناسایی شده آن در ۷۶ روستای منطقه اورامانات در شهرستان‌های سروآباد، کامیاران و سنندج است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان افزود: ثبت جهانی هورامان گامی بلند برای توسعه استان کردستان است و بدون تردید با ثبت جهانی این منطقه، هورامان از حمایت‌های سازمان جهانی یونسکو بهره مند می‌شود.

هورامان نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران استان کردستان و شهرستان‌های پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود استان کرمانشاه را شامل می‌شود.

منطقه هورامان در استان کردستان دارای یک شهر (اورامان تخت) و ۷۶ روستا است که تاکنون ۱۳ روستای این منطقه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و پرونده ثبتی ۲۲ روستا نیز در حال پیگیری است.
واژه هورامان یا اورامان از ۲ بخش هورا به معنی اهورا و مان به معنای خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شده و در واقع به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا است.
استان کردستان دارای یک هزار و ۵۱۹ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی است که ۸۲۸ مورد از این تعداد شامل ۷۶۳ اثر تاریخی، هشت مورد میراث طبیعی، ۴۲ مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.
هم اکنون ثبت جهانی هورامان در دست بررسی است، در این راستا معاونت میراث فرهنگی و گردشگری کشور با هدف حفاظت، مرمت و بازسازی بافت‌های باارزش این منطقه پایگاهی به نام پایگاه منظر فرهنگی تاریخی هورامانات ایجاد کرده که در شهر هورامان تخت، روستای پالنگان و یکی از روستاهای سنندج یک نمایندگی از این پایگاه دایر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =