کد خبر: 3127
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴
تقوی

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی گفت: پیش‌بینی می شود در سال 98 تولید محصولات گلخانه ای به حدود 3 میلیون تن برسد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایانا، غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی اظهار کرد: پیش‌بینی می شود در سال 98 با توجه به توسعه گلخانه ها تولید محصولات گلخانه ای به حدود  3 میلیون تن برسد.

وی با اشاره به میزان اشتغال‌زایی در بخش گلخانه‌ای تصریح کرد: بیش از 150 هزار نفر در زمینه احداث گلخانه‌ها و تولید محصولات آن به صورت مستقیم و 3 برابر این تعداد به صورت غیر مستقیم مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه بیش از 2 میلیارد و 700 شاخه در گلدان در گلخانه ها تولید می شود، ادامه داد: این محصولات 20 تا 25 درصد از سهم تولید گلخانه ای کشور است و تقریبا 2700 هکتار از سطح گیاهان گلخانه ای را شامل می شود.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی با اشاره به ارزآوری محصولات گلخانه‌ای گفت: در سال گذشته گل و گیاه بیش از 30 میلیون دلار  و همچنین سبزی و صیفی بیش از 50 میلیون یورو برای کشور ارزآوری داشته است.

15طرح توجیهی برای تولید محصولات جدید گلخانه‌ای

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه گیاهان جدیدی برای کشت در گلخانه ها معرفی می‌شوند، گفت: در حال حاضر بیش از 15 طرح توجیهی به عنوان تولید جدید برای گلخانه ها معرفی و به استان ها اعلام کرده‌ایم.

تقوی با تاکید به اینکه در آینده محصولاتی مانند زنجبیل، زردچوبه، موز  و پاپایا در  گلخانه کشت خواهد شد، ادامه داد: آناناس، پاپایا، فیسالیس، ملون، دراگون فروت، سال گذشته به صورت پایلوت در برخی از استان های تهران، البرز، یزد، خراسان و اصفهان کشت شد.

وی انتقال کشت بخشی از سبزی و صیفی از فضای باز به محیط های کنترل شده را از مهمترین برنامه‌های در حال اجرای وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: بر اساس بخشنامه وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر محدودیت کشت خیار و فلفل از سال 1400-1399 حمایت های تسهیلاتی و ارزی برای کشت گلخانه ای پرداخت می شود.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی تصریح کرد: در سال جاری هزار هکتار انتقال کشت در 8 استان به صورت پایلوت در حال انجام است و اولویت کاری برای کشت و صنعت هایی است که در حوزه سبزی و صیفی، فناوری رب،  گوجه و کنسرو فعال هستند تا تولید این محصولات را به گلخانه انتقال دهند.

وی در پایان گفت: ارقام مناسب کشت گلخانه ای همسو با اهداف صنایع فرآوری و تبدیلی به کشت و صنعت ها از مقاومت خوبی نسبت به کم آبی و بریکس بالا برای فراوری معرفی می‌شوند تا نگرانی شرکت های کشت و صنعت نیز برای تامین مواد اولیه دفع می شود و با اجرای این برنامه در آینده انتقال کشت با سرعت بالاتری اجرا و پیگیری شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =