شاهپور علايي‌مقدم

قائم‌مقام سازمان امور عشایر کشور با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود ضریب خوداتکایی در گوشت قرمز تا پایان برنامه ششم به ۹۵ درصد برسد، گفت: تولید گوشت در بخش عشایر طی پنج‌سال ۴۰ هزار تن افزایش یافته‌است.

به گزارش روستانیوز، شاهپور علایی‌مقدم با بیان این‌که جمعیت عشایر کشور یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است، اظهار داشت: عشایر کشور شامل ۲۱۳ هزار خانوار است که در ۵۹ درصد سرزمین جغرافیایی کشور پراکنده‌ شده‌اند. این میزان شامل بیش از ۳۴ میلیون هکتار از مراتع کشور می‌شود.

به گفته علایی‌مقدم، ۲۴میلیون رأس انواع دام در اختیار عشایر کشور است و از ۸۶۰ هزار تن نیاز کشور به گوشت ۲۰۰ هزار تن آن توسط عشایر تأمین می‌شود؛ به‌عبارتی هر یک نفر از عشایر گوشت ۱۶ نفر را در کشور تأمین می‌کند.

قائم مقام سازمان امور عشایر کشور با بیان این‌که حدود ۷۰ درصد معیشت عشایر وابسته به مرتع و دام است، خاطرنشان کرد: طرح زنجیره تولید گوشت قرمز را در یک افق پنج‌ساله (از ۹۳ تا ۹۸) در سازمان امور عشایر تعریف کردیم و تمام الزامات این طرح نیز ایجاد شده است. بر این اساس بناست تولید گوشت قرمز از ۱۵۰ به ۱۹۰ هزار تن برسد و برای رسیدن به این هدف انتقال یافته‌های علمی به عشایر و ارائه تسهیلات به آنان الزامی است. طی مدت پنج‌سال یک‌هزار و 400 میلیارد تومان انواع تسهیلات در اختیار بخش عشایر قرار گرفت.

قیمت دام زنده طی روزهای آینده کاهش می‌یابد

این مقام مسئول در سازمان امور عشایر کشور با بیان این‌که در ایام عید قربان، قیمت دام زنده با جهش مواجه بوده است، گفت: در استان تهران بخش عشایری در ۳۵ غرفه ۵۰ هزار رأس دام عرضه کرد، ضمن این‌که قیمت دام زنده بین ۴۲ تا ۴۷ هزار تومان بوده؛ اما در سایر استان‌ها قیمت از این میزان پایین‌تر بوده است و پیش‌بینی ما این است که در هفته‌های آینده نرخ دام زنده کاهش پیدا کند و به ۳۷ تا ۴۲ هزار تومان برسد.

علایی‌مقدم درباره علل بالا بودن قیمت تمام‌شده تولید گوشت در کشور افزود: این مسأله به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که یکی از آن‌ها قیمت نهاده‌های دامی است که تابع قیمت ارز است. در طول ۲۰روز گذشته قیمت نهاده‌های دامی نسبت به ماه‌های قبل از ثبات خوبی برخوردار بوده و پیش‌بینی ما این است که با بهبود وضعیت ارز، قیمت گوشت نیز در هفته‌های آینده کاهش پیدا کند.

پیش‌بینی افزایش ضریب خوداتکایی گوشت قرمز به ۹۵ درصد

وی با بیان این‌که سالانه حدود ۱۵۰هزار تن گوشت وارد کشور می‌شود، گفت: بحث خودکفایی در گوشت قرمز به مؤلفه‌های مختلفی ازجمله سرانه مصرف، فشار بر مراتع، تأمین نهاده‌ها، جلوگیری از خروج دام زنده و گوشت از کشور بستگی دارد.

علایی‌مقدم با بیان این‌که ضریب تبدیل علوفه به گوشت در کشور بهبود پیدا کرده است، ادامه داد: در گذشته ۱۲ کیلوگرم علوفه برای یک کیلوگرم افزایش وزن دام مورد استفاده قرار می‌گرفت. درحال‌حاضر این عدد را به هفت‌کیلوگرم علوفه رساندیم. همچنین دوره پرواربندی نیز از حدود چهار ماه به ۱۲۰ روز کاهش پیدا کرده است. به گفته این مقام مسئول، می‌توانیم تا پایان برنامه ششم ضریب خوداتکایی گوشت قرمز را به ۹۵ درصد برسانیم.

خسارت ۳۷ میلیارد تومانی سیل به ایل‌راه‌ها و سرپناه‌های دام

علایی‌مقدم با اشاره به این‌که اطلس ایل‌راه‌های کشور را سال گذشته نهایی کردم، گفت: در چهار استان ایلام، لرستان، گلستان و خوزستان سیل خسارت جدی به زیرساخت‌ها وارد کرده بود و با پیگیری‌هایی که انجام دادیم هفته گذشته مصوب شد که پرداخت خسارات برای مرمت و بازسازی ایل‌راه‌ها به‌سرعت آغاز شود.

وی با بیان این‌که خسارت جانی و خسارت به دام‌ها در بخش عشایر چندان قابل‌توجه نبود، تصریح کرد: خسارت سیل به ایل‌راه‌ها و سرپناه‌های دام ۳۷ میلیارد تومان برآورد شده که ۲۰ درصد این خسارت توسط خود سازمان تأمین می‌شود و عملیات اجرایی آن آغاز شده است، باقی نیز از محل سامانه سجاد و اعتباراتی که به ما ارائه می‌شود، پرداخت خواهد شد. برخی از کمک‌ها نیز هم برای دام سنگین و سبک بلاعوض خواهد بود.

شاخص برخورداری عشایر از آب سالم به ۷۴ درصد می‌رسد

قائم مقام سازمان امور عشایر تأکید کرد: به‌دلیل توجه ویژه مقام معظم رهبری به‌موضوع آب‌رسانی به عشایر کشور در قانون بودجه ۹۸ به این موضوع توجه ویژه‌ای شد. از محل صندوق توسعه ملی برای نخستین‌بار برای آب‌رسانی سامانه‌های عشایری ۲۰۲ میلیارد تومان اختصاص یافت که ۲۸۰ پروژه عمرانی اجرایی خواهد شد و نوید بخش خوبی برای جامعه عشایری کشور خواهد بود.

علایی‌مقدم با بیان این‌که ۲۸۰ پروژه آب‌رسانی در سال ۹۸ برای عشایر اجرا می‌شود، گفت: شاخص برخورداری عشایر از آب سالم درحال‌حاضر ۵۴ درصد است و تا پایان ۹۸ این رقم به ۷۴ درصد خواهد رسید.

جابه‌جایی دام‌های عشایر با دفترچه و کارت هوشمند

وی درباره قاچاق دام‌های عشایر از کشور اظهار داشت: ۲۳ میلیون رأس دام سبک در بخش عشایر داریم که در مناطق مرزی و مراتع حضور دارند و بحث قاچاق با توجه به این‌که کشورهای همسایه خواهان تأمین گوشت از دام‌های ایرانی هستند و همچنین با توجه به قیمت‌های داخل و خارج غیرقابل‌انکار است.

علایی‌مقدم تصریح کرد: براساس مصوبه هیئت وزیران دستورالعمل حمل و نگهداری دام از شهریورماه سال ۹۸ باید با دفترچه و سپس با کارت هوشمند انجام شود. در فاز اول جابه‌جایی دام‌ها با دفترچه‌هایی که توسط تشکل‌ها و اتحادیه‌های ما صادر شده و هم‌اکنون در اختیار عشایر است، انجام می‌شود و در فاز دوم که از ماه‌های آبان و آذر شروع می‌شود، برای عشایر توسط تشکل‌های مذکور، کارت هوشمند صادر خواهد شد و آن‌ها باید جابه‌جایی دام‌ها را با این کارت‌ها انجام دهند که با این حساب، قاچاق دام به‌راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود.

برگزاری چهارمین نمایشگاه توانمندی‌های عشایر در کشور

قائم مقام سازمان امور عشایر با اشاره به برگزاری چهارمین نمایشگاه توانمندی‌های عشایر گفت: این نمایشگاه با حمایت معاونت توسعه روستایی ریاست‌جمهوری از ۲۴ تا ۲۷ مردادماه در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار می‌شود و نتایج تسهیلات ارزان قیمتی که از محل صندوق توسعه ملی ستاد مدیریت بحران و فرماندهی اقتصاد مقاومتی در اختیار عشایر قرار گرفته، در این نمایشگاه به نمایش درمی‌آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =