محمد امید

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: بنا داریم در این نمایشگاه دستاوردهای ایجاد شده در بخش روستا را به نمایش بگذاریم و توانمندی‌های بنگاه ها و شرکت‎های روستایی را عرضه کنیم.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایانا، محمد امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری در نشست خبری چهارمین نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر که با مشارکت امور عشایر کشور برگزار می‌شود اظهار کرد: این نمایشگاه از ۲۴ تا ۲۷ مرداد برگزار خواهد شد که چهارمین دوره آن در حال انجام است و هدف اصلی این نمایشگاه نمایش توانمندی‌های روستاییان است.

وی افزود: بنا داریم دستاورد های ایجاد شده در بخش روستا را به نمایش بگذاریم و توانمندی‌های بنگاه ها و شرکت های روستایی را عرضه کنیم. پس از انقلاب در زیر ساخت روستاها اتفاقات خوبی افتاده و ۱۰۰ درصد روستاها از منابع آب، برق، آموزش و بهداشت برخوردار هستند و ۸۰ درصد از روستاها هم تاکنون به گاز دسترسی یدا کرده اند. همچنین از نظر IT هم بیش از ۹۵ درصد روستاها از اینترنت پرسرعت برخوردار هستند.

امید در ادامه خاطرنشان کرد: دولت توجه ویژه ای را به بحث اشتغال در روستاها دارد که یکی از اهداف نمایشگاه هم نمایش فعالیت کارآفرینانه ای است که در روستاها انجام شده است. یک و نیم میلیارد دلار برای توسعه روستاها و عشایراز صندوق توسعه ملی اختصاص داده شده که با تجمیع منابع بانکی به ۱۸ هزار میلیارد تومان رسیده وبه اجرای طرح ها اختصاص داده شده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری در رابطه با میزان وصول تسهیلات به روستاها تصریح کرد: از ۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده، ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن وصول شده است و ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به نهادهای حمایتی مانند هلال احمر، کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید است.

امید با اشاره به طرح های تصویب شده در بخش توسعه روستایی عنوان کرد: طرح‌هایی که مصوب شده و به انعقاد قرارداد رسیده حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان است اما تایید شده بانک همان ۱۳ هزار میلیارد تومان مانده که ۹۰ درصد جذب سرمایه را در استانها شامل می شود. امیدواریم تا آخر شهریور 10 درصد باقی مانده از تسهیلات هم وصول شود.

امید عنوان کرد: از وزارت کار و فراکسیون مجلس پیگیری هایی را انجام داده‌ایم تا این منابع منوط به یکسال نباشند و تا ۵ سال ادامه داشته باشد. ما در کشور مجموعاً ۱۰۶ هزار طرح مصوب داریم که سرانه مصرف هر طرح ۸۸ میلیارد تومان است که از منابع اشتغال روستاییان استفاده شده و ۹۲ درصد از آن از اعتبارات جذب شده است.

وی افزود: از دیگر اهداف برگزاری نمایشگاه می توان به معرفی جاذبه های فرهنگی روستا، معرفی مشاهیر روستا، استارتاپ ها و کارآفرینان و مراکز خیریه روستایی اشاره کرد. این نمایشگاه فرصتی برای بنگاه‌های اقتصادی روستاها است تا بتوانند کار تجاری خود را ارائه و انجام دهند. بوم گردی در روستاها از ۲۵۰ تا به بالای ۱۸۰۰ تا افزایش یافته است که این افزایش باعث توسعه در روستاها خواهد شد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری با اشاره اشتغالزایی در روستاها گفت: تعداد شغل ایجاد شده با بیمه حدود ۱۵۰ هزار فرصت شغلی است و از محل تسهیلات اشتغال روستایی در روستاها ۱.۹ میزان بیکاری کاهش پیدا کرده است. سهم اشتغال روستاییان در سبد اشتغال کشور در سال ۹۷ ۲۳ درصد افزایش یافته است و نرخ مهاجرت معکوس در کشور رو به افزایش است.

وی افزود: جمعیت روستاهای کشور ۲۶ درصد جمعیت کل کشور است و به ۲۱ میلیون نفر می رسد. افزایش بهره‌وری، مکانیزاسیون و بهبود کشاورزی می‌تواند اشتغال زایی را در روستاها افزایش دهد. ۴۵ درصد از اشتغال در روستاها وابسته به کشاورزی نیست و شامل صنایع دستی، بوم گردی و گردشگری می شود.

امید اذعان داشت: روستا ها از ۲۰ هزار خانوار به ۵۰۰ هزار خانوار افزایش جمعیت داشتند. بیمه روستا و عشایر در کشور وجود دارد و سازمان مستقل این کار را انجام می دهد که بخشی از منابع بیمه روستاییان را دولت تامین کرده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری در رابطه با جبران خسارات سیل تشریح کرد: ۳ هزار میلیارد تومان برای ابنیه آسیب‌دیده در روستاها براثر سیلاب اخیر هزینه شده و دستگاه‌های اجرایی شروع به کار کردند. بنیاد مسکن ساخت واحدهای مسکونی را آغاز کرده است. تقاضای مردم سیل‌زده به‌حق است و باید تا قبل از رسیدن فصل سرما این اقدامات اجرایی به پایان برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =