برنج

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این‌که به هیچ عنوان اجازه واردات برنج خارجی در فصل برداشت محصول صادر نمی‌شود، گفت: کشاورزان شالی‌کار نگران این موضوع نباشند.

محمدباقر نوبخت به با اشاره به خبر لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج خارجی اظهار داشت: در همین‌جا به تمام کشاورزان برنج‌کار شمالی اطمینان خاطر می‌دهم که قطعاً این واردات در فصل برداشت محصول انجام نمی‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور حمایت از کشاورزان و تولیدات داخلی را ازجمله تأکیدات مهم در حوزه اقتصاد مقاومتی خواند و عنوان کرد: قسمتی از نیاز بازار کشور به برنج باید از طریق واردات تأمین شود؛ اما این فرآیند پس از برداشت محصول داخلی و برآورد میزان تولید امسال و نیاز فعلی بازار انجام می‌شود. واردات برنج خارجی براساس مقدار نیاز بازار انجام خواهد شد و قطعاً این واردات در بازه زمانی برداشت محصول داخلی انجام نمی‌شود.  

برنج خارجی بدون ضابطه و دستورالعمل مشخص وارد کشور نمی‌شود

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با تأکید بر این‌که کشاورزان نباید نگران واردات برنج خارجی باشند، گفت: تا زمانی‌که کشاورزان محصول تازه خود را به بازار عرضه نکنند، هیچ برنجی وارد کشور نخواهد شد.

اسدالله عباسی در واکنش به پخش خبر لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج اظهار داشت: کشاورزان شمالی نباید به‌هیچ عنوان نگران مسأله واردات برنج خارجی باشند؛ زیرا هیچ برنجی تا زمانی‌که محصول تازه کشاورزان در بازار عرضه نشده، وارد کشور نخواهد شد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس عدم ورود برنج خارجی تا قبل از عرضه محصول جدید توسط کشاورزان برنج‌کار شمالی را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: در همین‌جا به تمام شالی‌کاران شمالی قول می‌دهیم برنج خارجی بدون ضابطه و دستورالعمل مشخص وارد کشور نمی‌شود.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس انجام نامه‌نگاری‌های لازم با دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های متولی امر واردات و تنظیم بازار کشور را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: این‌که گفته شده برنج می‌خواهد وارد کشور شود درست است؛ اما مطمئناً این واردات براساس نیازهای واقعی داخلی انجام می‌شود.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس با بیان این‌که فعلاً تمام نیاز کشور به برنج در داخل قابل تولید نیست، ابراز داشت: آن‌طورکه گفته شده ‌سالانه به بیش از دومیلیون و 300 هزار تن برنج در داخل کشور نیاز داریم؛ درحالی‌که طبق آمارهای وزارت جهاد کشاورزی تنها حدود 65 تا 70 درصد این نیاز در داخل تولید می‌شود.

عباسی واردات برنج برای تأمین نیازهای بازار داخلی را در شرایط فعلی امری اجتناب‌ناپذیر اعلام کرد و افزود: با وجود تمام مواردی که بیان شد باید بگویم که کشاورزان نباید نگران عرضه و افت قیمت برنج خود باشند؛ زیرا مجلس تلاش می‌کند با ابزارهای خود حمایت‌های لازم را از آنان به‌عمل آورد.

وی نرخ‌گذاری عادلانه و مناسب بودن قیمت برنجی را که درحال‌حاضر کشاورزان شمالی مشغول به برداشت آن هستند مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت: از دستگاه‌های متولی امر انتظار داریم قیمت‌ برنج را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که نه به‌ضرر تولیدکننده باشد و نه فشار مضاعفی به مصرف‌کننده داخلی وارد شود.

نبض بازار برنج در دست سازمان‌های غیررسمی است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس هم در واکنش به اعلام لغو ممنوعیت واردات برنج گفت: نبض بازار برنج کشور در دست سازمان‌های غیررسمی است.

محمدصادق حسنی‌جوریابی از قدرت بسیار زیاد رانت‌خواران در حوزه واردات برنج سخن گفت و در واکنش به اعلام خبر لغو ممنوعیت واردات برنج اظهار داشت: قیمت برنج را در بازار سازمان‌ها و افراد غیر رسمی تعیین می‌کنند و وزارت جهاد کشاورزی آن‌چنان نقشی در این زمینه ندارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس با اشاره به تلاش‌های خود برای حمایت از کشاورزان شالی‌کار عنوان کرد: در سال نخست ورودم به‌عنوان نماینده مردم رشت به مجلس، در این کمیسیون مسأله ممنوعیت واردات برنج را در فصل برداشت مطرح کرده بودم؛ اما هیچ‌گاه این موضوع را رسانه‌ای نکردم.

نماینده مردم رشت در مجلس رایزنی گسترده خود با وزیر جهاد کشاورزی و دریافت مصوبه ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: نخستین فردی در مجلس بودم که با حجتی در این مورد صحبت کردم و با تحت فشار قراردادن وی توانستم این مصوبه را از هیئت وزیران بگیرم.

حسنی‌جوریابی با انتقاد از واردکنندگان و ذی‌نفعان از رانت در کشور افزود: در اسفند سال گذشته قیمت برنج به 20 تا 25 هزار تومان در هر کیلوگرم رسید؛ اما هیچ‌کس در مورد آن اظهارنظری نکرد.

وی با تأکید بر این‌که درباره افزایش ناگهانی قیمت برنج نه صداوسیما و نه وزارت جهاد کشاورزی حرفی زدند، گفت: با آن‌که نرخ برنج در اسفند 97 سیر صعودی به خود گرفت، شاهد موضع‌گیری خاصی در این زمینه نبودیم؛ اما همین که محصول کشاورزان وارد بازار شد، موضوع لغو ممنوعیت واردات برنج را اعلام کردند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس با اشاره به این‌که نیازی به اعلام بخشنامه لغو ممنوعیت واردات برنج نبود، خاطرنشان کرد: این مسأله در دست همان رانت‌خواران و افرادی است که از تغییرات به‌وجود آمده در بازار برنج سود می‌برند، به‌طوری‌که در اواخر سال گذشته با سیر صعودی قیمت برنج منافع سرشار این محصول به‌جای کشاورزان به جیب این افراد رفت.

واردات برنج همچنان ممنوع است

این سخنان درحالی است که طی روزهای گذشته نامه‌ای از سعید عباس‌پور، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت خطاب به گمرکات اجرایی منتشر شد که بر مبنای آن اعلام شده بود که ممنوعیت فصلی واردات برنج لغو شده است، بر این اساس سعید عباس‌پور، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات، اعلام کرد: به‌دلیل کد سیستمی تأییدیه‌های ثبت سفارش، امکان صدور بخشنامه صرفاً برای محموله‌های مشخص وجود نداشته، به‌همین دلیل ادبیات به کار برده شده در بخشنامه، ابهاماتی ایجاد کرده که باید به‌صراحت اعلام کرد که این بخشنامه تنها برای محموله‌های شرکت بازرگانی دولتی ایران قابل اجراست. مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات با بیان این‌که واردات برنج همچنان ممنوع است، گفت: این ابلاغیه تنها متعلق به محموله‌های شرکت بازرگانی دولتی ایران بوده است.

عباس‌پور اظهار داشت: بخشی از برنج‌های وارداتی شرکت بازرگانی دولتی ایران که به‌منظور تأمین ذخایر استراتژیک و تنظیم بازار کالاهای اساسی وارد شده است، در گمرکات معطل مانده بود که بر این اساس ستاد تنظیم بازار در مصوبه‌ای اعلام کرد که محموله‌های برنج این شرکت از گمرکات ترخیص شود؛ اما همچنان ممنوعیت واردات برنج به‌منظور حمایت از تولید داخلی ادامه دارد.

وی تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت حمایت از تولیدکنندگان داخلی را مدنظر قرار داده و در فصل برداشت برنج که بازار با افزایش عرضه مواجه است، به هیچ عنوان اجازه واردات برنج را نمی‌دهد و محموله‌های شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز صرفاً به‌منظور تأمین ذخایر استراتژیک و توزیع در بازار وارد خواهد شد.

به گزارش «روستانیوز»، برنج محصولی استراتژیک بوده که حمایت از تولید آن ازجمله مواردی است که باید مورد توجه مسئولان امر در کشور قرار گیرد. به باور برخی از کارشناسان درحال‌حاضر قیمت برنج را در بازار سازمان‌ها و افراد غیر رسمی تعیین می‌کنند؛ لذا مدیریت واردات این محصول به‌ویژه در فصل برداشت آن و کوتاه کردن دست رانت‌خواران در تعیین قیمت برنج می‌تواند بر رونق تولید آن در کشور بیفزاید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =