ولي‌الله نانواكناري

نماینده مردم بابلسر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به‌ نظر من هر کسی که ایده انتقال آب دریای خزر به استان سمنان را مطرح کرده است، هیچ‌ اطلاعی درباره مسائل محیط‌زیستی نداشته، در غیر این‌صورت با توجه به تجربه دریاچه ارومیه چنین ایده‌ای را مطرح نمی‌کرد.

ولی‌الله نانواکناری در گفت‌وگو با «روستانیوز» گفت: به‌دلیل مشکلات زیست‌محیطی شاهدیم که اکثر آبزیانی که از گذشته‌ در دریای خزر می‌زیسته‌اند، به‌شکلی منقرض شده‌اند و آبزیانی مثل خاویار، کفال، ماهی سوف و... اکنون به‌صورت نمادین در دریای خزر یافت می‌شوند. جالب است بدانید سال‌ها پیش زمانی‌که کودک بودیم، با فُک‌ها در ساحل دریای خزر بازی می‌کردیم؛ اما اکنون حتی یک‌ فک هم در منطقه یافت نمی‌شود. اگر اکنون این اقدام صورت گیرد، بقیه آبزیان موجود در دریای خزر ازجمله ماهی سفید منقرض خواهند شد.

نانواکناری افزود: از سوی دیگر هزینه‌ای که برای انتقال آب دریای خزر از ارتفاعات بلند سلسله جبال البرز تا سمنان صرف می‌شود، بسیار بالاست و اگر این هزینه را فقط در بحث تصفیه فاضلاب‌ها و آب‌های استان سمنان صرف کنند، شاید یک‌پنجاهم هزینه انتقال آب دریای خزر به سمنان هم نباشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته بعدی این است که آیا فقط استان سمنان مشکل آب دارد؟ آیا استان‌های مرکزی، اصفهان، فارس، سیستان‌وبلوچستان و دیگر استان‌های کشور این مشکل را ندارند؟ من بارها در مجلس مطرح کرده‌ام که اگر این پروژه را درباره دریای آزاد عمان انجام دهیم، هم در محیط‌زیست چالش کمی ایجاد می‌شود هم با انتقال آب از مسیر سیستان‌وبلوچستان می‌توان استان‌های یزد، اصفهان، کرمان، مرکزی، سمنان و قم را نیز پوشش داد؛ یعنی با یک‌بار هزینه‌کردن چندین استان به‌طور هم‌زمان پوشش داده می‌شود. به‌عبارت دیگر با هزینه بسیار نازل آب را به چهار تا پنج استان که کمبود آب دارند، می‌رسانیم. حال سؤال این است که چرا ما از این طرح استفاده نمی‌کنیم تا همه کشور از آن برخوردار شود؟

مردم مازندران مشکل آب شرب دارند

نانواکناری خاطرنشان کرد: با وجود این‌که مازندران پر باران‌ترین استان کشور است؛ اما این استان اکنون تشنه است، به‌طوری‌که در بابلسر مشکل آب شرب داریم. پس چرا برای ساکنان ساحل دریا که تشنه مانده‌اند فکری نمی‌شود، اما از همین ساحل قصد دارند آب را به استان سمنان منتقل کنند؟ این‌ها مسائلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. آقایان خود را به خواب زده‌اند و توجه‌ای به این مسأله ندارند. متأسفانه تحمیل این همه هزینه، تخریب جنگل و گونه‌های ارزشمند را نمی‌بینند. همان‌طور که می‌دانید، انبوه‌ترین جنگل‌های کشور در مسیر سلسله جبال البرز قرار دارد و اگر آب از این مسیر منتقل شود، خسارات بسیار زیادی به جنگل‌های هیرکانی وارد می‌شود. همچنین بسیاری از آبزیان، گونه‌های نباتی و غیره از بین می‌روند. این‌ها مشکلاتی است که برای کشور ایجاد می‌شود، اما این‌که این طرح چه منافعی دارد که این ‌همه اصرار بر اجرای آن می‌شود، مشخص نیست.

وی درباره اقدامات نمایندگان شمال در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در مجمع نمایندگان شمال کشور، نامه‌ای برای رئیس‌جمهور و وزارت نیرو ارسال کردیم تا موضوع این پروژه را مورد توجه قرار دهند. اگرچه معتقدیم انجام این پروژه به هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست و اجرایی نمی‌شود.

نانواکناری تأکید کرد: معتقدیم برای اجرای پروژه‌ها باید وقت و هزینه صرف کرد، اما سؤال من این است که از پنج تا هفت‌میلیارد تومانی که برای مطالعه درباره پروژه انتقال آب دریای خزر به استان سمنان اختصاص داده شد، چرا هیچ سهمی به دانشگاه مازندران اختصاص نیافت؟ به نظر من این اقدام بی‌عدالتی است، مگر دانشگاه مازندران و دانشگاه کشاورزی استان‌های شمالی فعال نیستند که بودجه مطالعاتی به مؤسسه و دانشگاه‌های این استان‌ها اختصاص نداده‌اند؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =