زنبور

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران سمنان گفت: مسأله‌ مهم در پرورش ملکه نژاد خوب است. ما درحال‌حاضر فقط ایستگاه تکثیر هستیم و کار اصلاح نژاد را انجام نمی‌دهیم. درواقع وقتی یک نژاد خوب را به ما می‌دهند، فقط آن را کپی می‌کنیم.

از سوی دیگر نژادی که مسئولان ما به‌مدت 17سال است روی آن کار می‌کنند، مرغوبیت و کیفیت لازم را ندارد و این مسأله باعث شده که زنبورداران به‌دنبال واردات ملکه باشند، اما متأسفانه ملکه قاچاق به‌همراه خود بیماری‌های مختلفی وارد می‌کند که باعث به‌وجودآمدن مشکلات بسیاری می‌شود.

فعالان حوزه اصلاح‌ نژاد به‌بهانه‌های مختلف از واردات ملکه جلوگیری می‌کنند

عطاءالله باقرپور افزود: یکی از نیازهای اصلی زنبورداران داشتن یک ملکه خوب است و معتقدیم باید واردات ملکه آزاد و البته تحت نظارت دامپزشکی باشد تا به این ترتیب ملکه‌ای که وارد می‌شود، بدون مشکل باشد و سپس آن را به ایستگاه‌ها بسپارند تا تکثیر شود و در اختیار زنبورداران قرار گیرد. اگرچه به‌دستور وزیر جهاد کشاورزی، واردات ملکه آزاد است، اما افرادی که در حوزه اصلاح‌ نژاد در کشور فعالیت می‌کنند، فضای بسته‌ای را به‌وجود آورده‌اند و به‌بهانه‌های مختلف از واردات ملکه جلوگیری می‌کنند. این امر باعث شده که زنبورداران از ملکه‌های بدون کیفیت استفاده کنند و همین موضوع بر محصولی که تولید می‌کنند، تأثیر منفی دارد و باعث می‌شود محصولی که تولید می‌کنند، به نصف برسد.

وی ادامه داد: از دیگر تبعات جلوگیری از واردات ملکه این است که خود زنبورداران ملکه پرورش می‌دهند و ملکه‌ آن‌ها متأسفانه از نظر نژادی مشکل دارد و قطعاً کیفیت زنبورداری ما را پایین خواهد آورد.

این فعال حوزه زنبورداری گفت: رکورد تولید 24 هزار ملکه را داریم و در سال‌ جاری هدف ما این است که این رکورد را به 40 هزار برسانیم. در دو ماه اول سال 15 هزار ملکه جفت، شش‌هزار باکره و 80 هزار شاهکوه را تحویل داده‌ایم و امیدواریم تا شهریورماه به هدفمان که همان تولید 40 هزار ملکه است، برسیم.

از ایستگاه‌های اصلاح نژاد زنبور حمایت مالی شود

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران سمنان گفت: در زمینه بحث اصلاح نژاد پیشنهاد می‌کنیم که صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری به این مبحث ورود کرده و این حوزه را به بخش خصوصی واگذار کند. همچنین باتوجه به این‌که سالانه به یک‌میلیون ملکه نیاز داریم، باید از ایستگاه‌های اصلاح نژاد حمایت مالی شود که این امر محقق نمی‌شود مگر با حمایت دولت.

پتانسیل پرورش ملکه برای کل دنیا را داریم

یک کارشناس ارشد پرورش زنبور عسل هم که به‌طور تخصصی در زمینه پرورش ملکه تحقیق و فعالیت می‌کند، گفت: مسأله اصلی در صنعت زنبورداری این است که این کار به‌صورت صحیح و اصولی انجام شود.

مهدی‌ اخوان مقدم در گفت‌وگو با «روستانیوز» افزود: درحال‌حاضر در کنار زنبورستان خود یک آزمایشگاه صحرایی برپا کرده‌ام تا به این ترتیب آموزش‌هایی که به بهره‌برداران ارائه می‌دهم، فقط آکادمیک نباشد و عملی هم باشد، چراکه تمرکز اصلی ما روی آموزش است و در مراحل مختلف برای زنبورداران جلسات تخصصی برگزار می‌کنیم.

ملکه یک نظام زن‌سالار پیچیده و زیبا در کندو ایجاد می‌کند

وی ادامه داد: ملکه تنها عضو مولد کندوست و نه‌تنها از نظر مولدبودن، که در رفتارهایی هم که نشان می‌دهد، یگانه است. درواقع ملکه یک نظام زن‌سالار پیچیده و زیبا در کندو ایجاد می‌کند که این نظام ۶۰ هزار زنبور در یک کندو نیست، بلکه یک موجود واحد در ۶۰ هزار بدن است. درواقع ملکه حکم انسجام‌بخش این مجموعه را دارد، درنتیجه ملکه از این جهت برای ما بسیار مهم است.

اخوان ‌مقدم درخصوص کیفیت ملکه نیز گفت: می‌توانیم به کیفیت ملکه از جنبه‌های مختلف نگاه کنیم؛ مثلاً از جنبه زیباشناختی و ژنتیکی؛ الان در کشور عمدتاً روی جنبه ژنتیکی ملکه کار می‌شود. همچنین می‌توان با رویکرد جدیدی که در دنیا مطرح شده، به کیفیت این موجود نگریست که آن جنبه درواقع کیفیت ملکه از نظر فیزیولوژیکی یا به‌عبارت ساده‌تر از نظر توان باززایی نسل جدید و توانایی حفظ یک کلنی قوی است.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم حتی اگر ملکه ژنتیک خوبی هم نداشته باشد، اما اگر روی کیفیت پرورش آن یعنی توان تخم‌ریزی، توان حفظ کلنی، توان تشکیل کلنی قوی و این‌گونه موارد کار کنیم، می‌توانیم در صنعت زنبورداری بسیار موفق باشیم. به‌طوری‌که به‌نظر من می‌توانیم به‌زودی در حوزه ملکه یکی از قطب‌های پرورش ملکه در جهان باشیم؛ چون درحال‌حاضر در کشور دانش فنی آن وجود دارد، آدم‌های پای کار نیز حضور دارند و تعداد کلنی‌ها نیز بسیار بالاست. همچنین پوشش گیاهی کشورمان بسیار متنوع است و با توجه به اقلیم کشورهای مختلف می‌توانیم برای کل دنیا ملکه پرورش دهیم.

به گزارش «روستانیوز»، زنبور ملکه یا زنبور عسل مادر تنها زنبور ماده کندو است و بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه آن تخم‌گذاری است. ملکه زنبور عسل بزرگ‌ترین زنبور کندو است و به راحتی می‌توان آن را از سایر زنبورهای کندو تشخیص داد. طی سال‌های قاچاق زنبورعسل به داخل کشور زیاد شده و کارشناسان معتقدند ملکه‌های قاچاق پس از ورود به داخل کشور علاوه بر این‌که ممکن است ناقل آفات و بیماری‌های مختلف باشند، به دلیل ناسازگاری با شرایط محیطی ما، تهدیدی برای بروز تغییر صفات در گونه‌های بومی و اصیل هستند. آنان می‌گویند اغلب ملکه‌های غیربومی و قاچاق در گذر زمان صفات سال اول را ندارند و بر این اساس درصد احتمال پذیرش این ملکه‌ها در کندوی جدید خیلی کم است و در حدود 50 تا 60 درصد تلفات دارند.

گزارش از فاطمه ابراهیمی توچایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =