کد خبر: 2861
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
456

دهیاران بخش دالخانی شهرستان رامسر عصر روز دوشنبه در نشستی با مدیرکل امور روستایی استانداری مازندران از به هم خوردن موازنه زیرساخت های روستایی با ساخت برج و آپارتمان در این مناطق گله کردند و خواستار چاره اندیشی در این زمینه شده اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دهیاران بخش دالخانی در این نشست از میزان پائین جریمه ساخت و سازهای غیر مجاز به عنوان یکی از چالش های جلوگیری از به هم خوردن موازنه زیرساخت ها در روستاهای این بخش یاد و بر ضرورت اتخاذ تدابیر لازم تاکید کردند.

آنها گفتند که علاوه بر ساخت آپارتمان ها و ساختمان های بلند مرتبه ، تدوین طرح های هادی روستاها بدون توجه به نظرات دهیاران هم برای روستاهای این بخش مشکل ساز شده است.

منطقه دالخانی که اوایل سال جاری به بخش تبدیل شده ، ترکیبی از 2 دهستان چهل شهید و جنت رودبار است که یکصد روستا و دستکم 13 هزار نفر جمعیت است .

کمبود آب ، ابرچالش دالخانی 

بخشدار بخش جدید دالخانی هم در این نشست با اشاره به ظرفیت گردشگری محور جنگلی دالخانی، مناطق ییلاقی، سد میجران و چادرشب بافی در این منطقه افزود: یکی از مهم‌ترین چالش‌های این بخش و دهستان‌های اطراف بحث ابرسانی در ییلاقات بالادست  است که این موضوع با  طرح در کمسیون برنامه ریزی استان انتظار می‌رود اعتبارات لازم برای ابرسانی این مناطق تخصیص داده شود.

احمد علیزاده افزود: اعضای شورای های اسلامی خصوصا دهیاران باید برای استفاده از ظرفیت های گردشگری و بوم گری منطقه طرح و برنامه ارائه کنند تا بتوان از این طریق به رونق اقتصادی روستاها کمک کرد.

رئیس شورای بخش دالخانی هم به مشکلات پیش روی روستاهای از جمله ساخت و سازهای بی رویه این منطقه اشاره کرد و گفت : روستاهای شهرستان از بافت روستایی و طبیعی خارج شده و به سمت اپارتمان سازی ها حرکت می کنند ضمن اینکه با ساخت آپارتمان در این روستاها زیر ساخت های لازم نیز فراهم نشده است.

انوشیروان خلعتبری با بیان اینکه ساخت و ساز غیر مجاز در خارج از بافت روستایی در جریان است و بخشداران هم نمی توانند با آنان برخورد کنند، گفت: تنها ساخت یک سازه ۶۰۰ واحدی در روستای اربه کله و ظهور یکباره چنین سازه‌های ساکنان این روستا را در بهره مندی از اب شرب با مشکل جدی مواجه کرده است.

وی افزود: انتظار می‌رود مدیر کل امور روستایی با اتخاذ رویکردی کاربردی به روند ساخت و سازها، تراکم و سطح اشغال خارج از عرف روستای و طبقات در این منطقه پایان دهید.

خلعتبری همچنین با اشاره به استقبال روستاییان از پروژه‌های بومگردی روند اعطای مجوز در اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان را زمان بر خواند و افزود: نیاز است با پیگیری‌های سازمان امور روستایی و مکاتبات سرعت بخشی به این پروژه‌ها در دستور کار قرار گیرد.

دهیاران مجری طرح های توسعه ای نیستند

مدیر کل امور روستایی استان مازندران هم در این نشست با بیان اینکه دهیاران برای توسعه روستاها برنامه ریزی کنند، تاکید کرد: دهیاران نباید مجری طرح های توسعه ای روستاها باشند.

خسرو طالبی عصر دوشنبه در نشست با دهیاران بخش دالخانی شهرستان رامسر افزود : دهیاران نباید مجری طرح‌ها در روستاها باشند و از اجرای پروژه های عمرانی نفعی داشته باشند چرا که این عمل در راستای آبادانی روستا نیست.

وی ، دهیاران را متولی توسعه روستا عنوان کرد و گفت : برای توسعه روستاها نیاز به برنامه ریزی و ارائه طرح است که با همفکری اعضای شورای اسلامی و دهیار در این زمینه گام برداشت.

مدیر کل امور روستایی استانداری مازندران به نارضایتی برخی از مردم در اجرای طرح هادی اشاره کرد و افزود : تدوین طرح های هادی روستاها باید به صورت کارشناسی انجام شود و حضور کارشناسان استانداری برای بررسی و ارائه نظرات لازم و ضروری است.

طالبی افزود : موانع و چالش های پیش روی دهیاران پس از ارائه گزارش با تعامل و همفکری مسئولان شهرستان و استانی حل می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =