کد خبر: 2758
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
آویشن

آویشن گیاهی است علفی، دارای شاخه‌های زیاد و چوبی که می‌تواند درمانی طبیعی و بی‌خطر برای نفخ معده، بوی بد دهان، گلودرد، آب‌ریزش بینی، سرفه، تعریق و... باشد. آثار فارماکولوژیک اثر ضدسرفه و خلط‌آور و ضداسپاسم این گیاه در مطالعات بر روی حیوانات از عمده‌ترین آثار آن بوده‌اند. این گیاه حاوی خواص ضدعفونی‌کننده، هاضم غذا، ضدسرفه، ضدبو و ضدتشنج است. جوشانده این گیاه در درمان پیچش روده و اسهال مؤثر است.

درمان سرفه

روغن آویشن که از برگ‌های آن گرفته می‌شود، اغلب به‌عنوان داروی طبیعی برای سرفه کاربرد دارد. در یک مطالعه مشخص شد ترکیب آویشن با برگ‌های گیاه «پاپیتال» به تسکین سرفه و دیگر علائم برونشیت کمک می‌کند.

افزایش ایمنی بدن

تأمین تمامی ویتامین‌های موردنیاز بدن در روز از طریق خوردن مواد غذایی تا حدودی سخت است، اما این گیاه منبع غنی از ویتامین‌های A و C است. همچنین از دیگر فواید آویشن وجود مس، فیبر، منگنز و آهن در آن است.

گندزدایی

گردوخاک یکی از خطرناک‌ترین آلاینده‌های هوا در فضای خانه است که می‌توان برای ازبین‌بردن آن از روغن آویشن استفاده کرد. روغن این گیاه دارای خواص ضدقارچی است. آویشن یکی از عناصر تشکیل‌دهنده بسیاری از حشره‌کش‌ها به‌حساب می‌آید و برای ازبین‌بردن ویروس، باکتری‌ها، موش‌ها و دیگر جانوران موذی استفاده می‌شود.

بهبود خلق‌وخو

روغن این گیاه اغلب برای معطرکردن استفاده می‌شود، چراکه حاوی ماده فعالی به‌نام «کارواکرول» است. در مطالعه انجام‌شده در سال ۲۰۱۳ مشخص شد کارواکرول با تأثیر روی فعالیت اعصاب موجب تقویت احساس سرحالی و شادبودن در فرد می‌شود.

تصفیه خون

آویشن و در درمان بی‌خوابی و امراض جهاز هاضمه مفید است. اگر پنج تا ۱۰ گرم آویشن را در یک لیتر آب‌جوش دم ‌کرده و با کمی عسل به بیماران مبتلا به تنگی نفس و کلیه و مثانه و درد مفاصل و سیاتیک داده شود، مؤثر خواهد بود.

تقویت پوست

آویشن دارای اثرات ضدقارچی و ضدباکتریایی قوی است. برای درمان و کاهش ریزش مو کافی است موی سر را با محلول رقیق اسانس آویشن شست‌وشو دهید تا سبب افزایش جریان خون در پوست سر شود و از ریزش مو جلوگیری کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =