گندم

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با وجود هزینه‌های بالای تولید محصولات کشاورزی، کشت محصولی مانند گندم و فروش آن به قیمت یک‌هزار و ۷۰۰ تومان اقتصادی نیست.

جلال محمودزاده افزود: دولت، وزارت جهاد کشاورزی و شورای اقتصاد در اقدامی غیرکارشناسی قیمت خرید تضمینی گندم را یک‌هزار و 700 تومان اعلام کردند؛ درحالی‌که قیمت محصول مشابه آن در کشورهای همسایه حدود چهارهزار تومان است و این اختلاف قیمت دوهزار و 300 تومانی گندم باعث می‌شود این محصول استراتژیک به مصرف دام برسد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس با اشاره به این‌که کم‌کاری دولت در زمینه خرید تضمینی گندم باعث بروز مشکل در خودکفایی تولید گندم می‌شود، افزود: با سیاست‌گذاری دولت در امر خرید تضمینی گندم در سال‌های آینده همانند تأمین نهاده‌های دامی به یک واردکننده بزرگ تبدیل می‌شویم.

وی گفت: کشاورزان درصورتی‌که کشت محصولی مانند گندم برای آن‌ها صرفه اقتصادی نداشته باشد، به‌سمت کشت‌های جایگزین می‌روند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که دولت در سیاست‌گذاری‌های خود باوجود تذکرات نمایندگان کمیسیون تخصصی در بخش کشاورزی دچار اشتباهاتی شده است، گفت: روند برنامه‌ریزی در امر تولید محصولات کشاورزی با پتانسیل‌های داخلی کشور هماهنگی و همخوانی لازم را ندارد و دولت قوانین مربوطه را به‌خوبی اجرا نمی‌کند.

امید انبارکنندگان گندم به افزایش قیمت در سال زراعی آینده

عضو دیگر کمیسیون کشاورزی مجلس هم گفت: افرادی که گندم‌های تولیدی خود را در انبارها نگهداری می‌کنند، امید دارند که در سال زراعی آینده شاهد افزایش قیمت این محصول باشند.

علی اکبری درخصوص شایعه افزایش قیمت خرید تضمینی گندم افزود: خبرهای منتشر شده در زمینه افزایش قیمت گندم در سال زراعی جاری صحت ندارد و دولت هرساله قبل از شروع فصل کشت قیمت‌ها را به صورت رسمی اعلام می‌کند.

نماینده مردم بجنورد، مانه، جاجرم و گرمه در مجلس با بیان این‌که دولت مکلف است متناسب با نرخ تورم قیمت خرید تضمینی محصولات را برای سال زراعی آینده اعلام کند، تصریح کرد: افرادی که گندم‌های تولیدی خود را در انبارها نگهداری می‌کنند، انتظار افزایش قیمت این محصول را دارند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که بهترین راه‌حل برای ایجاد تعادل و انگیزه برای تولید محصول گندم به‌روز کردن قیمت خرید تضمینی گندم متناسب با سایر کالاهاست، ادامه داد: براساس نرخ تورم قیمت تمامی کالاها افزایش پیدا کرده است.

وی درخصوص این‌که آیا می‌توان با عرضه نهاده‌های ارزان قیمت، کشاورزان را برای کشت گندم در سال زراعی آینده تشویق کرد، گفت: تشویق کشاورزان برای کشت گندم با عرضه نهاده‌ها و سم و کود با قیمت پایین امکان‌پذیر نیست، زیرا تولید این محصولات در اختیار بخش خصوصی است و این واحدهای تولیدی تمایلی به کاهش قیمت ندارند.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم و گرمه در مجلس ادامه داد: تجربه نشان داده است که هر میزان به‌سمت کاهش قیمت کالاها به‌صورت حمایتی حرکت کنیم، بازار سیاه در کنار آن ایجاد می‌شود و سوداگران این کالاها را خارج از شبکه توزیع می‌کنند و نهاده‌ها به‌دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد. بهترین راه‌ برای تشویق کشاورزان به کشت محصول استراتژیک گندم افزایش قیمت خرید تضمینی آن متناسب با نرخ تورم است.

نرخ خرید تضمینی گندم در برابر زحمت کشاورزان کم است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در این‌باره گفت: رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی دستور دهند تا نرخ خرید تضمینی گندم حداقل تا دو هزار تومان افزایش یابد.

احمد بیگدلی بیان کرد: نرخ یک‌هزار و 700 تومان تعیین شده پاسخگوی زحمات کشاورزان نیست و نمی‌توان انتظار داشت تا با این نرخ به سمت خودکفایی در گندم برویم. حداقل نرخ خرید تضمینی گندم باید به دوهزار تومان برسد.

قیمت خرید تضمینی گندم به 2 هزار تومان افزایش یابد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم خواستار افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به دوهزار تومان شد.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی اظهار کرد: چندماه پیش براساس ماده ۲۳۴ آیین‌نامه از دولت به‌خاطر قیمت خرید تضمینی گندم طرح شکایت کردم که هنوز بررسی نشده است. قیمت خرید تضمینی گندم درحال‌حاضر یک‌هزار و 700 تومان است؛ درحالی‌که قیمت بازار دوهزار و 300 تومان است. یکی از تعاونی‌های خرید گندم در شهرستان من سال گذشته تا این زمان چهارهزار تن گندم خریداری کرد و این رقم امسال به ۷۰۰ تن یعنی یک‌پنجم سال گذشته کاهش یافته است.

وی با بیان این‌که گندم به‌قدر کافی و بیش از نیاز کشور در داخل توسط کشاورزان تولید شده، خاطرنشان کرد: در عین حال نگران قاچاق گندم و ورود دلالان به بازار هستیم. همچنان که عده‌ای کیف به‌دست از کشوری خاص آمدند و گندم قبل را از درو کیلویی دوهزار و 500 تومان خریداری کردند که امیدواریم این موضوع در جلسه سران قوا مطرح شود. امیدواریم قیمت خرید تضمینی گندم حداقل ۳۰۰ تومان افزایش یابد و به دوهزار تومان برسد.

افت خرید تضمینی گندم در سال جاری

همچنین نایب رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران ایران از کاهش هفت تا هشت درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به‌مدت مشابه طی سال گذشته در کشور خبر داد.

علی‌قلی ایمانی افزود: تعیین غیرواقعی قیمت خرید تضمینی گندم ازجمله دلائل افت خرید این محصول راهبردی در سال جاری بوده است. به‌طور کلی در شروع دولت یازدهم هفت‌میلیون تن گندم وارد و متأسفانه ارز زیادی به‌واسطه این واردات از مملکت خارج می‌شد. تعیین منصفانه قیمت خرید تضمینی، تأمین به‌موقع نهاده‌ها، ماشین‌آلات، آموزش کشاورزان، تهیه بذور جدید، مشارکت دادن تشکل‌ها در تصمیم‌سازی‌ها و بسیاری موارد دیگر باعث شد کشور در سال زراعی ۹۴ و ۹۵ به لحاظ تولید گندم خودکفا شود. خوشبختانه چند سالی که خودکفایی تولید گندم در کشور استمرار دارد و مردم امروز دغدغه تأمین آرد و نان را ندارند.

نایب رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران ایران افزود: موضوعی که امسال اتفاق افتاده، این‌ است که توجهی به خواسته‌های وزارت جهاد کشاورزی و کشاورزان از سوی شورای‌عالی اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه نشده.

وی اظهارداشت: قیمت خرید تضمینی گندم متناسب با رشد هزینه‌های تولید افزایش پیدا نکرد و به‌همین دلیل خرید گندم به‌صورت تضمینی نسبت به‌مدت مشابه در سال گذشته هفت تا هشت درصد کاهش یافته است. قاچاق این محصول نیز کاری بسیار سخت و دشوار است و از طرفی دستگاه‌های نظارتی، امنیتی و اطلاعاتی در حال رصد اوضاع هستند تا این اتفاق نیفتد.


افزایش قیمت خرید تضمینی گندم منتفی است

کارشناسان در حالی درخواست افزایش قیمت خرید تضمینی گندم را دارند که مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران این کار را در سال زارعی جاری منتفی می‌داند. مرتضی سعادتی‌کیا درباره احتمال افزایش قیمت گندم افزود: به‌دلیل انتشار مطالبی مبنی‌بر افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری، برخی کشاورزان گندم‌های تولیدی خود را نگه‌داشته‌اند یا این‌که با تأخیر به مراکز خرید تحویل می‌دهند.

وی اظهار داشت: آنچه به نظر می‌رسد این است که افزایش قیمت گندم برای سال زراعی جاری اعمال نمی‌شود، بنابراین انتظار می‌رود شورای اقتصاد افزایش قیمت گندم را مطابق قانون تا پایان شهریور اعمال و نرخ‌های جدید را برای سال زراعی آتی اعلام کند تا کشاورزان در این‌خصوص نگرانی نداشته باشند.

مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران تصریح کرد: از ابتدای فصل برداشت تاکنون پنج‌میلیون و ۲۰ هزار تن گندم به ارزش هشت‌هزار و ۶۸۴ میلیارد تومان توسط مراکز خرید دولت خریداری شده است که از این میزان اطلاعات خرید چهارمیلیون و ۸۵۷ هزار تن به بانک کشاورزی ارسال شده است.

به گزارش «روستانیوز»، در حالی‌ برداشت گندم در برخی از استان‌های کشور آغاز شده که دلالان زودتر از دولت عرصه و میدان را گرفته‌اند و با پیشنهادهای اغواکننده باعث می‌شوند برنامه خرید تضمینی گندم از سوی دولت کم‌اثر شود. به باور کارشناسان نرخ یک‌هزار و 700 تومان تعیین شده از سوی دولت برای خرید تضمینی گندم  پاسخگوی زحمات کشاورزان نیست و نمی‌توان انتظار داشت با این نرخ به سمت استمرار خودکفایی در تولید گندم برویم.

گزارش: فاطمه ابراهیمی توچایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =