کد خبر: 2720
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳
تقوی

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: تحکیم بنیان خانواده و سلامت آن کار دیگر حجاب و عفاف است که در سلامت جامعه بسیار اهمیت دارد.

به گزارش پایگاه خبری روستانیوز به نقل از ایانا، حجت الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی در همایش عفاف و حجاب ضمن تبریک عید ولادت امام رضا علیه السلام اظهار کرد: ایرانیان این توفیق را داشتند که در پرتو عنایات امام هشتم (ع) زندگی کنند. اینکه در جمهوری اسلامی یک روز را به نام عفاف و حجاب نامگذاری کرده‌اند نشان از توجه جامعه به این امر مهم دارد اما این به این معنا نیست که همین یک روز باید به عفاف و حجاب پرداخت، این نامگذاری ها برای این است که توجه جامعه را بیشتر کنیم تا فرهنگ سازی شکل گیرد.

وی افزود: در اسلام حجاب ناظر بر مسائل جمعی و حوزه عمومی است و مسئله ای است که همه باید به آن توجه داشته باشند؛ بحث حقوق بشر جمعی و حقوق شهروندی مطرح است لذا باید رعایت شود. بدحجابی که نوعی هنجار شکنی است رفتاری در حیطه فضای خصوصی نبوده و در بطن جامعه بروز می کند.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در ادامه تصریح کرد: در این صورت متولی فضای عمومی دولت و حاکمیت است و باید از مرزهای فضای عمومی حفاظت کند، کسی حق ندارد این مرزها را بشکند. اگر حجاب به اینگونه تحلیل شود کسی به خود اجازه نمی دهد به حقوق عمومی در این فضا ضربه بزند.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی در رابطه با میزان دخالت مردم در امر حجاب و بیان امر به معروف در جامعه اذعان داشت: مسلمانان در حدی می‌توانند در این زمینه فعال باشند و تذکر لسانی را بدهند اما برخورد فیزیکی با این افراد با حاکمیت و دستگاه قضایی است.

وی با اشاره به کارکردهای حجاب در جامعه تشریح کرد: منهای مسائل دینی حجاب یا پوشش در طول تاریخ به عنوان یک مسئله مهم در زندگی انسانها مطرح بوده است. در میان هر قوم و پیروان هر دینی حجاب و پوشش مسئله اساسی بوده و ریشه فطری دارد. از جهت دیگر پوشش و نوع لباس نمایانگر فرهنگ یک جامعه است و طراحان سعی می کنند ایده های خود را در قالب پوشش مطرح کنند. مدل، رنگ و شکل لباس نمایانگر نوعی نگرش بوده و این فطرت انسان است که به او می گوید بدن خود را بپوشان و این مسئله در قرآن هم در قصه آدم و حوا به وضوح آمده است.

وی افزود: در اسلام حجاب یک حکم ضروری است و کسی نمی تواند آن را انکار کند؛ انکار حکم ضروری نشانه کفر و خروج از دین است. زن و مرد در معاشرت و برخورد ها باید حد و حدود را رعایت کنند. حجاب هم برای حفظ حدود حریم واجب شده است لذا ارتباطات و رفتارها در جامعه باید حریم و مرز داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هزینه بسیاری را برای آرایش و عطری که استفاده می‌کردند؛ می‌پرداختند لذا اسلام نسبت به تمیزی و بوی خوش بسیار تأکید دارد اما همه این موارد حد و مرزی دارد. حجاب به این معنا نیست که ما مخالف مد و زینت هستیم بلکه لباس زیبا با رنگ و شکل زیبا در اسلام تاکید شده است.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی اذعان داشت: از کارکردهای حجاب در جامعه کمک به مشارکت‌های زن و مرد در کنار یکدیگر است و برای این است که بهتر بتوانیم از توانایی‌های زنان جامعه استفاده کنیم. حجاب در اسلام تسهیل کننده کار زن است و از زنها می خواهد با حجاب در کارهای اجتماعی شرکت کنند.

وی افزود: اسلام معتقد است این بی حجابی است که مانع کار ها می شود. بی حجابی، بی بند و باری به بار می‌آورد و مانع کارهای اجتماعی است. سالم سازی محیط و جامعه از دیگر کارکردهای حجاب است. بسیاری از بی بند و باری و قانون شکنی‌ها محصول بی حجابی است. درصد بالایی از طلاق ها به خاطره خودنمایی های برخی زنان در جامعه است.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: متولیان اداره امور جامعه باید عوامل و ابزار لغزش را در سطح اجتماع شناسایی کرده و برطرف کنند تا قانون شکنی و گناه از جامعه پاک شود. حجاب تا حدودی بازدارنده است و به سلامت جامعه کمک می کند. تحکیم بنیان خانواده و سلامت آن کار دیگر حجاب و عفاف است که در سلامت جامعه بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: خشت نخست بنای جامعه را خانواده می گذارد و حجاب در آن تاثیر مستقیم دارد. هرچه که آرامش خانواده را در هم بشکند ممنوع است که یکی از آنها بی عفتی، بی بند و باری و شکستن هنجارهای جامعه است.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی افزود: حیای اجتماعی چهارمین کارکرد حجاب است. حیا یک ارزش در جامعه اسلامی است در حالی که فرهنگ غرب آن را مانع می داند، فرهنگ غرب فرهنگ برهنگی است و حجاب را در کل قائل نیست. باید سعی کنیم فرزندانمان را با حیا تربیت کنیم. حیا موجب پاکدامنی است، ادب را تقویت کرده و باعث حفظ حرمت های اجتماعی می‌شود.

وی تاکید کرد: امروز حجاب یک مبارزه سیاسی و فرهنگی در مقابل تهاجم فرهنگی غرب است و به نوعی مبارزه با قدرت های زورگو در جهان است. مقام معظم رهبری در رابطه با نقش زنان در انقلاب اسلامی می فرمایند: " انقلاب ما، همه‌ی تصورات باطل درباره‌ی زن مسلمان ایرانی را تخطئه کرد و دیدیم که خانم‌ها، خط مقدم انقلاب بودند. اگر زن‌ها به این انقلاب باور نداشتند، مطمئنا این انقلاب واقع نمیشد. اگر آنها نبودند، نیمی از گروه انقلابیون مستقیما در میدان نبودند."

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =