لبنیات

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: ستاد تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی هردو مسئول تنظیم قیمت محصولات کشاورزی هستند، اما شاهدیم که قیمت محصولات، ازجمله محصولات کشاورزی، نوسانات زیادی در بازار دارد؛ برای مثال درباره محصولات لبنی قیمت‌ها به‌شدت افزایش یافته که این به ضرر سلامت جامعه است.

یوسف داوودی در گفت‌وگو با «پایگاه خبری روستانیوز» گفت: الان در تهران یک لیتر شیر با قیمتی بالغ‌بر شش‌هزار تومان فروخته می‌شود و به‌تبع آن پنیر، ماست و دیگر فرآورده‌های لبنی با قیمت‌های بالا به‌دست مردم می‌رسد.

داوودی تأکید کرد: قیمت لبنیات باید کنترل شود؛ این‌که قیمت شیر را اجباری کنند و قیمت آن را پایین نگه دارند، اصلاً منطقی و امکان‌پذیر نیست؛ چون وقتی قیمت نهاده‌های دامی به‌شدت افزایش پیدا کرده و همچنین علوفه بسیار گران شده، چگونه می‌توان انتظار داشت که با پایین نگه داشتن قیمت شیر، دامداران به تولید ادامه دهند.

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر وزارت جهاد کشاورزی نتواند قیمت نهاده‌های دامی را کنترل کند و عملاً به دامدار فشار بیاورد که شیر را ارزان بفروشد و از آن طرف کارخانه‌های لبنیات شیر را با قیمت کم از دامدار خریداری کنند، قطعاً اتفاقات خوبی رخ نخواهد داد.

داوودی افزود: به‌عبارت دیگر این‌که قیمت شیر را به‌صورت اجباری پایین نگه داریم، باعث می‌شود دامداران دخل‌وخرجشان با هم نخواند و عرصه تولید را ترک کنند.

وی تصریح کرد: درباره قیمت شیر و نهاده‌ها یک قیمت جهانی و بین‌المللی داریم که براساس آن باید با قیمت فروش یک کیلوگرم شیر بتوان حداقل سه کیلو جو خریداری کرد؛ حتی در برخی کشورهای اروپایی شاهدیم که با فروش یک کیلو شیر چهار کیلو جو می‌توان خرید؛ اما الان در کشور ما وضعیت به‌گونه‌ای است که با قیمت یک کیلو شیر یک کیلو جو هم نمی‌توان خرید و درعوض تنها می‌توان یک کیلو سبوس تهیه کرد؛ بنابراین این اتفاق درواقع ظلم به دامداران است.

ضرورت ایجاد زمینه تولید نهاده‌ها در داخل کشور

داوودی در پاسخ به این سؤال که اشکال کار کجاست که چنین مسائلی رخ می‌دهد، گفت: ایراد از نحوه مدیریت ماست. همان‌طورکه می‌دانید، یک‌چهارم پول فروش نفت کشور که به‌صورت ارزی به حساب بانک مرکزی واریز می‌شود، به‌صورت یارانه با قیمت دولتی چهارهزار و 200 تومان به واردات نهاده‌های دامی تخصیص داده می‌شد و با این کار درواقع کشاورزان را وادار کرده‌ایم که با دلارهای نفتی ما رقابت کنند. به‌عبارت ساده‌تر، این کار ظلم به کشاورزان و دامداران داخلی و تقویت کشاورزان کشورهایی مانند برزیل، آرژانتین و آمریکا است.

وی ادامه داد: درباره گوشت هم همین اتفاق افتاد و این موضوع باعث شد که هم تعداد دام در داخل کم شود و هم این‌که نهاده‌ها دیگر در داخل تولید نمی‌شود و به‌صورت ارزی وارد می‌شود.

داوودی افزود: همان‌طورکه می‌دانید، ازاین‌پس نهاده‌های دامی با ارز نیمایی وارد خواهد شد و به این ترتیب مسلماً قیمت نهاده‌ها و به‌تبع آن قیمت شیر به‌صورت سرسام‌آوری افزایش خواهد یافت.

 وی خاطرنشان کرد: راهکار این است که سریع‌تر تدبیری اندیشیده شود تا قیمت نهاده‌ها کاهش یابد و دلار موردنظر برای تولیدات تولیدکننده داخلی، کشاورزان و دامداران هزینه شود. درواقع شرایطی ایجاد شود که به‌جای واردات نهاده‌ از کشورهای خارجی، مایحتاج ما در داخل کشور تولید شود؛ چراکه وقتی برای مثال نهاده‌ای مانند جو با دلار چهارهزار و 200 تومانی وارد می‌شود، کشاورز هر چقدر هم تولید کند، نمی‌تواند با آن رقابت کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: در آخرین نشستی که در وزارت جهاد کشاورزی داشتیم، اعلام شد که سالانه پنج‌میلیارد دلار برای واردات ذرت هزینه می‌شود که رقم بسیار بالایی است، به‌ویژه با مشکلاتی که الان در فروش نفت داریم؛ بنابراین سریعاً باید تدبیری در این خصوص اندیشیده شود.

افزایش قیمت عوامل تولید عامل گران‌شدن شیر

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی گاوداران نیز با تأیید بالارفتن قیمت شیر گفت: قیمت شیر از خردادماه سال جاری افزایش یافته و عمدتاً به‌دلایلی چون افزایش قیمت عوامل تولید، افزایش 5/36 درصدی حقوق کارگران و بالابودن هزینه‌های سربار است.

سید احمد مقدسی در گفت‌وگو با «پایگاه خبری روستانیوز» درباره وضعیت گاوداری‌ها نیز گفت: متأسفانه به‌قدری بی‌رویه گوشت وارد کردند که گاوهای پرواری و گاوهای گوشتی ما روی دست تولیدکننده‌ها مانده‌اند و به‌دلیل اشباع‌بودن بازار خریداری ندارند.

قاچاق دام و گرانی گوشت و لبنیات

رئیس مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به افزایش قیمت کالاهای اساسی ازجمله گروه لبنیات به ایسنا گفت: این مسأله درواقع نتیجه کم‌کاری‌های مستمر در یک بازه زمانی گسترده است.

 امیر خجسته افزود: متأسفانه روند قاچاق دام از سال‌های گذشته در کشور شدت گرفته و حجم زیادی از دام‌های مولد به‌صورت قاچاق از کشور خارج شد که این مسأله در سال گذشته کمبود گوشت در بازار را در پی داشت و اکنون نیز قیمت لبنیات افزایش یافته است؛ درصورتی‌که امسال به‌لطف بارش‌های مطلوب، وضعیت مرتعی کشور مناسب است.

به‌گزارش «پایگاه خبری روستانیوز»، باوجود مخالفت کارگروه تنظیم بازار با افزایش قیمت کالاهای اساسی و مصرفی مردم، قیمت هر لیتر شیر پاستوریزه به شش تا هفت‌هزار تومان رسیده است. به‌گفته برخی کارشناسان، با بالارفتن قیمت نهاده‌هایی همچون ذرت، جو و سویا، پایین‌نگه‌داشتن اجباری قیمت شیر راهکار منطقی نیست، چون تنها باعث کنارکشیدن دامداران از عرصه تولید می‌شود. درعوض باید شرایطی فراهم شود که نهاده‌های دامی در داخل تولید شود تا تولید برای تولیدکنندگان به‌صرفه باشد و از سوی دیگر لبنیات با قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان قرار بگیرد.

گزارش: یاسمن بلوردی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =