56

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: توسعه کشت گیاهان دارویی از جمله گل محمدی به ویژه در اراضی شیبدار از جمله طرح‌های اقتصاد مقاومتی و اولویت‌های مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی است.

به گزارش پایگاه خبری روستانیوز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، مهندس محمدعلی طهماسبی در بازدید از مجتمع کشت و صنعت گیاهان دارویی بذلی در روستای میاب شهرستان مرند، با تاکید بر توسعه باغ‌های گل محمدی گفت: حدود ۲۴هزار هکتار باغ گل محمدی در کشور وجود دارد که سالانه چهار الی پنج هزار هکتار به سطح آن با توجه به کم‌آب‌بر و پربار بودن، اشتغالزایی، ماندگاری، وجود بازار خارجی، بهترین جایگزین برای محصولات پرآب بر در مناطق مختلف بخصوص در حوضه دریاچه ارومیه افزوده می‌شود.

وی نهالستان و گلستان گل محمدی آقای بذلی را که به صورت کشت بافتی و هم نهال تکثیری و در ارتفاع ۲۲۰۰ متری و در اراضی شیب‌دار ایجاد شده را کاملا ایزوله نام برده و افزود: ظرفیت تولید نهالستان بذلی سالانه به حدود ۵ میلیون نهال خواهد رسید.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت توسعه گیاهان دارویی در شهرستان مرند، بر ضرورت ایجاد زنجیره تولید گل و گیاهان دارویی در شهرستان تاکید و اعلام کرد: با توجه به این که گل محمدی بعد از برداشت بلافاصله فاسد و از بین می‌رود ایجاد زنجیره تولید از فرآوری، صنایع تبدیلی (گلاب‌گیری و اسانس) و بازرگانی در تولید گل و گیاهان دارویی از اهمیت فراوانی برخوردار است که وزارت جهاد کشاورزی از آن حمایت می‌کند.

طهماسبی، سرمایه‌گذاری در زمینه تولید اسانس تام یا کانکریت در شهرستان در رابطه با تولید گل محمدی را ضروری دانست و افزود: این امر از نظر ایجاد اشتغال و درآمد منطقه‌ای و ملی، ارزش افزوده بسیار بالایی دارد که امیدوارم شاهد راه‌اندازی زنجیره تولید در شهرستان مرند باشیم.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، منطقه میاب شهرستان مرند را مانند لایزنگان داراب و گلستان گل محمدی آقای بذلی را یکی از قطب‌های مهم تولید گل محمدی در کشور نام برد و از همت سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرند و مرکز جهاد کشاورزی هرزندات و از ارتباط آقای مهندس بذلی با کارشناسان وزارت، سازمان، کارشناسان مدیریت و مراکز و محققان تشکر و قدردانی و اظهار امیدواری کرد در آینده اشتغال پایدار و درآمد خوبی برای منطقه ایجاد شود.

وی افزود: فکر می‌کنم این منطقه می‌تواند به منطقه ای برای رایزنی توسعه گل محمدی تبدیل شود که جهاد کشاورزی همت کرده و باغ‌های بسیار مدرن در منطقه احداث شده که دیدنی هست و می‌تواند منطقه‌ای برای آموزش کشاورزان کل کشور باشد تا باغات و تراکم و نقشه راه آن را از نزدیک ببیند .

کشت الگویی و اصولی گل محمدی به صورت کشت بافت در شمالغرب کشور

مدیر مجتمع کشت و صنعت گیاهان دارویی بذلی نیز در حاشیه بازدید معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی از این مجموعه، کاشت اصولی و علمی گل محمدی با اصلاح زیرساختی مزارع را یکی از مهمترین عوامل افزایش بهره‌وری در زمان برداشت این گل دانست و مجتمع کشت و صنعت گیاهان دارویی بذلی میاب در روستای میاب مرند را الگویی در این زمینه توصیف کرد و گفت: توانسته‌ایم با راه‌اندازی مجتمع کشت و صنعت گیاهان دارویی و با مطالعات علمی و فنی به کاشت اصولی گل محمدی در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار جهت رسیدن به فرآورده‌های مهم آن بپردازدیم که ۵ هکتار آن بهره‌برداری شده و ۳ هکتار نیز آماده کشت در سال جاری است و مابقی نیز برای صنایع تبدیلی و نهالستان اختصاص داده شده است.

محمدرضا بذلی با بیان این که برای اولین بار به صورت الگو در شمالغرب کشور به کشت گل محمدی به صورت کشت بافتی با آبیاری تحت فشار پرداخته‌ایم، اظهار کرد: این نوع کشت به دلیل این که همه پایه‌های گل از نژاد یکسانی هستند دارای مزیت‌هایی همچون مدیریت آسان مزرعه جهت انجام عملیات کشاورزی بر روی گل‌ها، عاری بودن از هرگونه قارچ و باکتری و میکروارگانیسم های مضرر و کاشت گل در زمان‌های مختلفی از سال و مقاومت زیاد این واریته به تنش های محیطی و اسانس بالا است.

وی ادامه داد: تا امروز نزدیک به ۲۰ هزار پایه گل محمدی کاشت کرده‌ایم که به لطف خدا حتی یک ناگیرایی از این پایه‌ها گزارش نشده است.

مدیر مجتمع کشت و صنعت گیاهان دارویی بذلی، علت افزایش بهره‌برداری از گل محمدی را علاوه بر نوع و کیفیت پایه گل، زیرساخت اصولی مزرعه عنوان و خاطرنشان کرد: قبل از آغاز کاشت در این مزرعه، اقلیم ۱۲ ساله این منطقه توسط کارشناس مشاور طرح مورد مطالعه قرار گرفت و با کشورهای همسایه تطبیق داده شد و بعد از مذاکرات انجام گرفته با کارشناسان و کشاورزان کشور همسایه مشکلات زیرساختی در کاشت گل محمدی را مرتفع ساختیم.

وی با بیان این که برای اصلاح، جابجایی و تصحیح خاک مزرعه جهت کاشت علمی، ۷ میلیارد ریال هزینه شده است، افزود: پیش‌بینی می‌شود با کشت ۸ هکتار بیش از ۷۰ تن گل محمدی برداشت کنیم.

بذلی افزود: در سال دوم برداشت با انجام مراسم کیل‌گیری که از سوی استان و نمایندگان وزارتخانه در روزهای گذشته صورت گرفته امید هست که رکورد کشوری برداشت به استان و این مجتمع اختصاص یابد.

مدیر مجتمع کشت و صنعت گیاهان دارویی روستای میاب از توسعه این مجتمع خبر داد و اظهار کرد: برای اجرایی کردن فاز دوم مطالعات و بازاریابی گیاهان دارویی جدید جهت کشت صورت پذیرفته و در فاز سوم نیز کارگاه های تبدیل فرآوری های گیاهان با دانش و فن آوری روز دنیا را ایجاد کرده‌ایم و در کنار پروژه‌های حاضر، نهالستان سرپوشیده و ایزوله گیاهان دارویی احداث شده تا ضمن تولید انواع نهال های سالم و مرغوب گیاهان دارویی و ارایه به بهره برداران، تدابیر لازم جهت خرید تضمینی محصولات نیز جهت انجام فرآوری اتخاذ گردیده است.

به گفته وی، سرمایه‌گذاری در زمینه شیلات، زنبورستان صنعتی و ساخت برخی مواد اولیه مورد نیاز کشاورزی و ... از دیگر شاخه های توسعه یافته مجتمع در آینده می باشد.

وی میزان سرمایه‌گذاری برای مجتمع را تا امروز ۶۰ میلیارد ریال اعلام کرد که مبلغ ۱۱ میلیارد از محل صندوق توسعه ملی با مشارکت پست بانک استان و شش میلیارد از منابع داخلی پست بانک و ۴۳ میلیارد ریال هم از محل آورده شخصی سرمایه گذار می‌باشد.

بذلی گفت: برای تکمیل صنایع تبدیلی مبلغ ۴۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز هست که با حمایت دولت و تکمیل این بخش، قادر خواهیم بود ضمن تامین نهال و نهاده مورد نیاز استان و کشور، محصولات تولیدی در استان و استان های همجوار را مورد پوشش قرار دهیم.

وی میزان اشتغال ایجاد شده در این مجتمع را ۶۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۰۰ نفر بطور غیرمستقیم اعلام و خاطرنشان کرد: در صورت اجرایی کردن فازهای دیگر پروژه این تعداد به بیش ۲۰۰ نفر به طور مستقیم افزایش می‌یابد و همچنین در فصل برداشت، اشتغال تا ۱۰۰ نفر نیز می‌رسد.

گفتنی است؛ معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند نیز از گلستان گل محمدی آقای مهندس محمد بذلی واقع در اراضی روستای میاب بازدید کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =