کد خبر: 2706
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲
65

معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران، ارتقای تراز تجاری محصولات شیلاتی با توسعه صادرات و افزایش مصرف سرانه به موازات هم را از ماموریت‌های سازمان برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری روستانیوز به نقل از روابط عمومی سازمان شیلات ایران، دکتر خون‌میرزایی در نشست تخصصی تنوع زیستی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان در سازمان شیلات ایران،‌ افزود: برای دستیابی به این اهداف باید بهره‌برداری بلندمدت و مسئولانه با احترام به محیط زیست و تنوع زیستی را مد نظر داشته باشیم و از منبع و ذخایری که برداشت می‌کنیم پاسداری و حفاظت کنیم.

وی اظهار داشت: ما مسئولیت و ماموریت داریم که سهم محصولات شیلاتی را در سبد غذایی خانوارها ارتقا و افزایش داده و در امنیت غذایی کشور ایفای نقش کنیم.

رئیس سازمان شیلات ایران، مهمترین راهبردها برای حفاظت از بهره‌برداری مسئولانه و و پایدار از منابع آبزی کشور را بازسازی ذخایر آبزیان به منظور حفظ آبزیان و به منظور پاسداری از محیط زیست، در درجه بعد بهره‌برداری از آن، مدیریت صید با مشارکت بهره‌برداران شیلاتی، اصول بانکی مسئولانه با توجه به روش‌های آزمون و خطایی که در گذشته داشته‌ایم، دانست.

وی در ادامه توسعه صید هدفمند از دریا و حفظ روش‌های مختلف صید، رای‌گیری تشکل‌های شیلاتی در بازسازی ذخایر که تجربه نویی هست که در سال‌های اخیر در سازمان شیلات آغاز شده است و به خوبی به بار نشسته است، تمرکز بر فعالیت‌های آبزی‌پروری به منظور صیانت از ذخایر آبزیان دریایی و به طور کلی متناسب با رویکرد جهانی برنامه‌ریزی و تلاش برای کاهش صید و افزایش رویکرد و تلاش برای آبزی‌پروری و رویکرد جهانی را در برنامه‌های راهبردی سازمان عنوان کرد.

خون‌میرزایی تصریح کرد: حفاظت از ذخایر ژنتیکی ارزشمند آبزیان که نیازمند مطالعه، پژوهش و دقت بیشتری در حوزه کاری ما است، همکاری گسترده مراکز دانشگاهی و علمی کاربردی، معاونت تات و همه دست اندرکاران بخش اجرا و بخش خصوصی را می‌طلبد .

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به سیاست‌هایی اجرایی که سازمان در این زمینه مهمترین آنها را حفظ توازن در تولید و بهره‌برداری از ذخایر آبزیان، توسعه زیستگاه‌های مصنوعی آبزیان در تکثیر طبیعی آبزیان، بهسازی زیستگاه‌های طبیعی آبزیان، مشارکت بخش خصوصی و تعاونی‌های در رهاسازی آبزیان، برخورد جدی و قانونمند با تخلفات صیادی، تقویت یگان حفاظت از منابع آبزی و توسعه صید گونه‌های کمتر برداشته شده یا برداشت نشده برشمرد.

دکتر خون‌میرزایی خاطرنشان کرد: براساس ارزیابی‌ها و آمار سازمان خواروبار جهانی ۵۲ درصد ذخایر آبزیان در دنیا تحت بهره‌برداری کامل هستند، ۲۰ درصد بهره‌برداری ذخایر ملایم و قابل قبول است، ۱۷ درصد تحت فشار صید هستند، ۷ درصد ذخایر دریایی بهره‌برداری عمومی شده‌اند، ۳ درصد کمتر بهره‌برداری شده‌اند و یک درصد ذخایر در حال ترمیم و بازسازی هستند.

همچنین در این نشست، مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی در خصوص جهت‌گیری‌های آینده این کنوانسیون اظهار داشت: تنوع زیستی به درخواست وزیر جهادکشاورزی و سازمان حفاظت از محیط زیست مشترکاً بنا شده است.

دکتر اسکندر زند افزود: تنوع زیستی تمام اشکال حیات را که طی میلیون‌ها سال تکامل پیدا کرده است شامل می‌شود. این اشکال حیات در واقع در سه سطح اکوسیستم مهم است که این سه سطح اکوسیستم، گونه و ژن، خوشبختانه در تمام زمینه‌های اکوسیستم، گونه و ژن به صورت انفرادی از تخصص های لازم برخورداریم.

وی افزود: مهم این است که ما بدانیم با از بین رفتن عرصه تنوع زیستی در سه سطح، دو اتفاق مهم رخ خواهد داد: اول آنکه انعطاف‌پذیری اکوسیستم کاهش پیدا می‌کند و دیگر آنکه خدمات اکوسیستمی مختل می‌شود.

مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی خدمات اکوسیستم افزود: ۱۵ الی ۳۰ درصد فضای مردم در کشورهای توسعه یافته به گرده‌افشانی نیاز دارند. در سال ۲۰۱۰ ارزش اقتصادی گرده افشانی ۱۵۳ میلیارد یورو برآورد شده است. بنابراین اگر اکوسیستم کوچکترین آسیبی ببیند اتفاقات جبران ناپذیری رخ خواهد داد.

وی با اشاره به این که حدود ۵۰ میلیون گونه در کره زمین تخمین زده شده است، گفت: تنوع زیستی دنیا با بیشترین تراکم گونه و بیشترین تخریب ، ۳۲ درصد کره زمین را شامل می شوند. تنوع زیستی دو شاخص مهم دارند اینکه حداقل ۱۵۰۰ گونه گیاهان داشته باشند و ۳۰ درصد کمتر از پوشش طبیعی دارند.

زند با اشاره به این که کنوانسیون ۹ مرجع ملی دارد، شامل ۶ مرجع تخصصی و ۳ مرجع عمومی که یکی از این مراجع تنوع زیستی دریایی و ساحلی است، گفت: این مرجع باید فعال شود و به همین منظور لازم است یک کارگروه تخصصی داشته باشیم.

براساس این گزارش معاون محیط زیست دریای و تالاب‌های سازمان محیط زیست در ارتباط با عوامل کاهش تنوع زیستی اکوسیستم‌های ساحلی دریایی کشور به ایراد سخنرانی پرداخت.

همچنین دکتر عبدالحی معاون توسعه آبزی‌پروری شیلات ایران و نماینده شیلات برای حفاظت از ذخایر ژنتیکی در خصوص بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان، دکتر آقایی سرپرست مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی درباره مروری بر وضعیت منابع ژنتیکی، کشاورزی و منابع طبیعی ایران و دکتر پورکاظمی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و عضو کارگروه منابع ژنتیکی سازمان فائو در خصوص حفظ و بهره برداری پایدار از ذخایر ژنتیکی کشور، بایدها و نبایدهای آن به ایراد سخنرانی پرداختند.

گفتنی است؛ نشست تخصصی تنوع زیستی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران، دکتر اسکندر زند مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی، دکتر لاهیجان‌زاده معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان محیط زیست، دکتر عبدالحی معاون توسعه آبزی‌پروری، دکتر محمد جعفر آقایی سرپرست مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی، دکتر پورکاظمی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و عضو کارگروه منابع ژنتیکی فائو و جمعی از مدیران و کارشناسان مرتبط داخلی در تاریخ شنبه ۲۲ تیرماه ۱۳۹۸ در محل سالن جلسات سازمان شیلات برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =