کد خبر: 2705
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸
توتستان

تولید یک میلیون اصله نهال توت در سال ۹۹ برای توسعه و نوسازی توتستان های کشور و تامین غذای کرم ابریشم برنامه ریزی شده است.

به گزارش پایگاه خبری روستانبوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رییس مرکز نوغانداری کشور با اعلام این مطلب به خبرنگار ما گفت: ما به دنبال آن هستیم که امسال دو میلیون قلمه توت را تولید و در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم و پیش بینی می کنیم از این میزان قلمه، یک میلیون نهال توت برای سال آینده تامین شود.

مهندس عدیل سروی افزود: برای نوسازی توتستان های قدیمی تسهیلات نیز پیش بینی کرده ایم.

وی سطح توتستان های کشور را ۱۴ هزار و ۶۰۰ هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: بعضی از این توتستان ها برای تامین توت خوراکی هستند و عمر مفید آنها بیش از ۳۵ سال است و باید نوسازی شوند.

سروی تصریح کرد: برای نوسازی توتستان ها باید تولید نهال توت اصلاح شده را افزایش دهیم.

وی با بیان این که نوغانداری یک حرفه و میراث کهن فرهنگی و اقتصادی است، گفت: اشتغالزایی و ایجاد ارزش افزوده از ویژگی های مهم این حرفه است به طوری که زنجیره ای از تولید تخم نوغان تا تولید پیله، صنایع ابریشم کشی، قالیبافی، منسوجات و صنایع دستی را در این حوزه داریم.

رییس مرکز نوغانداری کشور ادامه داد: پرورش کرم ابریشم بیماری مشترک با انسان ندارد و یک فعالیت اقتصادی است که در طول فعالیت های کشاورزی انجام می شود و برای کشاورزی درآمدزایی ایجاد می کند.

وی به حمایت های دولت از نوغانداری اشاره کرد و اذعان داشت: امسال دولت حمایت های خوبی از پرورش کرم ابریشم داشته است که از جمله می توان به تامین و توزیع نهال توت رایگان به میزان ۱۶۵ هزار اصله در سطح کشور اشاره داشت.

سروی افزود: امسال برای نخستین بار سازمان دامپزشکی نیز شبکه های مراقبت بیماری های کرم ابریشم را در سطح کشور تشکیل و فعال کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =