عبدالرضا رحماني فضلي

وزیر کشور گفت: مهم‌ترین دلیلی که باعث ایجاد حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود، بی‌توجهی به روستاها و روستاییان است.

به گزارش پایگاه خبری روستانیوز، عبدالرضا رحمانی فضلی در همیش نکوداشت روز دهیاری ها اظهار کرد: بعد از انقلاب ۲۱۰ هزار نفر مدیر در سطح روستاها داریم. وی افزود: این تعداد در روستاها از آن جهت مهم است که روستاها به‌دست خود اهالی مدیریت شود. وزیر کشور تصریح کرد: توجه به موضوعات روستا باید از این منظر باشد که روستاییان با شهرنشینان هیچ فرقی ندارند.

رحمانی فضلی گفت: این‌که روستاییان را با یک ادبیات و شهرنشینان را با یک ادبیات خطاب کنیم و دیدگاه‌های مختلفی نسبت به روستا و شهر داشته باشیم، رفتار و نگاه غلط و خطایی است، چراکه همه انسانیم و باید از حقوق یکسان برخوردار باشیم.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: از روستاییان به‌دلیل عقب‌افتادگی و توسعه‌نیافتگی روستاها نسبت به شهرها عذرخواهی می‌کنم. همه ما باید از روستاییان محترم عذرخواهی کنیم، چراکه در این زمینه کم‌کاری داشته‌ایم.

وی ادامه داد: اگر روستاییان در روستاها زندگی نکنند، ظرفیت تولید ناخالص ملی افزایش پیدا نمی‌کند و برای تولید ملی به مشکل برمی‌خوریم.

رحمانی فضلی تأکید کرد: ما به‌جای این‌که در حوزه پدافندهای مستقل هزینه‌ کنیم، بهتر است آن سرمایه را در بخش توسعه روستایی و استقرار جمعیت در روستاها هزینه کنیم تا برای مسائلی چون امنیت مرزهایمان مشکلی نداشته باشیم.

وی گفت: مهم‌ترین دلیلی که باعث حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود، بی‌توجهی به روستاها و روستاییان است. وزیرکشور گفت: برای اصلاح این مشکلات باید آن را ریشه‌یابی کنیم تا به راه‌حل این مشکل برسیم. نظامات حاکم بر کشور باعث شده که به روستاها کم‌تر از شهرها اهمیت داده شود.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: نظام اداری ما مشکل دارد؛ با یک نظام اداری متمرکزی روبه‌روییم که حاضر نیست هیچ اختیاراتی را واگذار کند و به همین دلیل همیشه به مشکل برخورده‌ایم. باید بگویم که این نظام اداری غلط است.

وی گفت: نظام پولی و بانکی ما به‌دنبال تعادل و توازن نیست، بلکه به‌فکر سوددهی است؛ این نظام به‌شدت ایراد دارد و باعث می‌شود اکثر طرح‌ها و برنامه‌ها اجرا نشود.

وزیر کشور گفت: نظام مالیاتی باوجود تمامی مواردی که برای توسعه و تعادل در برنامه‌هایش گفته است، هیچ رابطه‌ای با تعادل و توسعه، به‌ویژه در روستاها، ندارد و باید در تمامی این نظام‌ها نگاه جهادی و انقلابی در جریان باشد تا تغییر چشمگیری را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: نگاهی که با فروش نفت بتوانیم وضعیت مالی کشور را مدیریت کنیم، نگاه اشتباهی است، چراکه اگر بتوانیم نفت خود را با قیمت بالا بفروشیم، فقط از خرج روزمره و عادی کشور برمی‌آییم، پس باید نگاه دوم در میان باشد؛ یعنی مبتنی بر ظرفیت‌های موجود مناطق روستایی و منطقه‌ای فعالیت کنیم و درآمد داشته باشیم.

رحمانی فضلی تأکید کرد: اگر شوراها در روستاها تشکیل می‌شود و اگر دهیاری‌ها به‌عنوان مدیریت روستاها رأس کار می‌آیند، باید مدیریت یکپارچه داشته و نقشی در هزینه‌کرد منابع روستایی داشته باشند که البته تا به امروز دهیاری‌ها این نقش را نداشته‌اند.

وی ادامه داد: بیش از ۲۰۰ هزار پرونده تخلفی مسکن در کشوهای مجریان قانون است که بروند آن خانه‌ها را خراب کنند.

وزیر کشور گفت: نمی‌گوییم اگر افراد دوست دارند در روستاها خانه‌سازی کنند، حق ندارند و کارشان اشتباه است، بلکه می‌گوییم، با نظارت سازمان حفاظت محیط‌زیست و نهادهای دیگر، در هر کجا از کشور که می‌خواهند خانه بسازند و به‌ازای درخت‌هایی که می‌خواهند تخریب کنند، محیط سرسبز ایجاد کنند و در تعامل با دستگاه‌های مربوطه در روستاها و مناطق خوش‌آب‌وهوا به ساخت‌وساز بپردازند.

رحمانی فضلی گفت: مدیریت‌های ما اشتباه است؛ برای مثال می‌گویند این مقدار بودجه را به یک دهیاری می‌دهیم و از طرف دیگر آموزش و پرورش می‌گویند باید یک مدرسه با تجهیزات کامل در روستا ساخته شود که هزینه‌کرد آن مدرسه بسیار بیش‌تر از بودجه دهیاری است. اجازه نمی‌دهیم در هر منطقه بومی‌سازی اجرا شود و این ایراد است.

وی گفت: به این دلیل می‌گویم مدیریت دهیاری‌ها ایراد دارد که ما چندهزار روستا داریم که امکانات کامل ازجمله آب، برق، گاز و... را دارند، ولی خانواده‌ای در آن روستاها نیست و این نشان می‌دهد هزینه‌ها را در راه درستی هزینه نکرده‌ایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =