میگو

دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران گفت: صنعت پرورش میگو یک صنعت بسیار ارزشمند برای کشور است؛ تولید و خلق مزیت است، آن هم از آب شور و خاک لم‌یزرع که در گذشته گمان می‌رفت بدون استفاده است. این امکانات سالیان سال در مناطق دوردست و در جنوب کشور وجود داشت؛ اما استفاده‌ای از آن‌ها نمی‌کردیم.

علی‌اکبر خدایی در گفت‌وگو با «پایگاه خبری روستانیوز» افزود: مطالعات عمیق و مبتنی‌بر اصول علمی در دهه ۶۰ و اوایل دهه‌ 70 انجام شد که براساس آن انتخاب محل و ارزیابی‌هایی برای تعیین بهترین شرایط مورد نیاز پرورش میگو صورت گرفت و صنعت پرورش میگو شروع به‌کار کرد. یک دوره بسیار سخت و طاقت‌فرسا را از جهت کسب تجربه در دهه 70 داشتیم و پس از آن موفق شدیم در زمین‌هایی که بدون ‌استفاده و غیرمفید به‌نظر می‌رسید، با کم‌ترین فشار بر منابع آب‌های شیرین کشور، به تولید آبزیان بپردازیم. این امر از لحاظ ارزش غذایی، اشتغال‌زایی، ایجاد امنیت در مناطق ساحلی دوردست و همچنین ایجاد درآمد ارزی بسیار مفید و مؤثر بود و روزبه‌روز نیز توسعه یافت.

وی خاطرنشان کرد: به‌جهت گرفتاری‌ها و مسائل مالی که پرورش‌دهندگان پیشتاز میگو داشتند و خساراتی که در دهه 70 و 80 متحمل شده بودند، یک زیان انباشته ایجاد شد و متأسفانه این صنعت در آن دوران رو به نابودی رفته بود. خوشبختانه در بهمن‌ماه سال ۸۸ مصوبه‌ای مبنی‌بر بخشودگی سود و جرائم متعلق به وام‌های صنعت میگو ابلاغ شد تا از این طریق این صنعت احیاء شود. در آن دوران میزان تولید ما به حدود شش تا هفت هزارتن کاهش پیدا کرده بود، اما با اجرایی شدن مصوبه مذکور در سال‌های 90 و 91 میزان تولید به‌ترتیب به 5/10 و 12 هزار تن رسید. این روند رشد تولید ادامه پیدا کرد تا در سال گذشته به 47 هزار تن رسید و برای سال‌ جاری نیز تولید ۵۵ تا ۶۰ هزار تن میگو پیش‌بینی شده است.  

خدایی با بیان این موضوع که این رشد تولید توفیقی بزرگ برای کشور است، افزود: بانک‌هایی که در این صنعت سرمایه‌گذاری کرده بودند، با بخشودن سود و جرائم، اصل وام‌ها را دریافت کردند و اکنون بسیار مشتاق هستند که در این صنعت سرمایه‌گذاری کنند.

صنعت میگو در یک‌قدمی تولید 100 هزار تن در سال

خدایی درخصوص میزان مصرف داخلی میگو گفت: میزان مصرف داخلی در سال گذشته حدود ۱۰‌هزار تن و مصرف سرانه‌ ما نیز از میگوی پرورشی حدود ۱۲۰ گرم بوده است. البته با احتساب میگوهای دریایی میزان مصرف سرانه کشور در مجموع چیزی حدود ۱۵۰ گرم است که در مقیاس جهانی رقم مناسبی است.

وی میزان تولید جهانی میگو را حدود شش‌میلیون و ۵۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: درحال‌حاضر میزان مصرف سرانه جهانی بین ۹۰۰ گرم تا یک‌کیلوگرم است و با توجه به این‌که در ۱۰ سال گذشته مصرف سرانه ما حدود ۱۰ گرم بود، رشد خوبی در این زمینه داشتیم و امیدوارم بتوانیم با تولید بیش‌تر این رقم را افزایش دهیم.

خدایی ادامه داد: لازمه افزایش مصرف سرانه میگو دو عامل اساسی است؛ اول تولید بیش‌تر و دیگر عرضه محصول با قیمت و کیفیت مناسب.

دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران ظرفیت تولید میگو را در کشور بالا دانست و گفت: ظرفیت‌های بسیار زیادی در کشور داریم؛ ازجمله زمین‌های بسیار پهناور در جنوب کشور و استان گلستان. در حال‌حاضر ما ۱۱هزار هکتار سطح زیرکشت داریم و نزدیک به 20 هزار هکتار نیز به سرمایه‌گذاران واگذار شده که به‌سرعت درحال ساخت‌وساز است، به‌طوری‌که ظرف سال‌های آینده از حدود۲۰‌ هزار هکتار بهره‌برداری خواهیم کرد و تولید را به ۱۰۰هزار تن خواهیم رساند.

خدایی با اشاره به این‌که ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار تن میگو را داریم و رسیدن به آن مستلزم زمان است، گفت: براساس برنامه ششم تا پایان سال ۱۴۰۰، تولید ۶۵ هزار تن در سال پیش‌بینی شده که امسال به این رقم خواهیم رسید و امیدوارم ظرف چهار سال آینده به تولید ۱۰۰ هزار تن نیز برسیم.

علاقه‌ خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در صنعت میگوی کشور

وی درخصوص قابلیت سرمایه‌گذاری در حوزه پرورش میگو نیز اظهار داشت: سرمایه‌گذاران بسیاری برای سرمایه‌گذاری در این صنعت اظهار علاقه کرده‌اند و حتی خریداران ما که عمدتاً کشورهای جنوب‌شرق آسیا هستند نیز اظهار علاقه کرده‌اند که خود مستقیم در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

خدایی با بیان این‌که حجم تولید ما در سال‌جاری حدود ۶۰ هزار تن خواهد بود، تصریح کرد: از نظر سطح تولید در منطقه پس از کشور ما، عربستان قرار دارد که سالانه حدود ۴۰هزار تن تولید دارد. به این‌ترتیب در منطقه از نظر کمیت در رتبه اول هستیم و در جهان در رتبه دوازدهم قرار داریم. از نظر کیفیت نیز می‌توان گفت کشور ما جزو سه کشور اول دنیا است؛ چراکه طعم میگوی ایران بسیار موردپسند بازارهای جهانی است. وقتی صنعتی رو به رشد است، گویای این است که در دنیا کالای تولیدی‌اش مصرف دارد و از نظر کیفیت از آن محصول استقبال می‌شود.

وی ادامه داد: به‌طور معمول سالانه به ۱۹ تا ۲۲ کشور صادرات داریم و مقصد اصلی ما کشورهای جنوب‌شرق آسیا همچون چین، کره، تایلند، ویتنام و هنگ‌کنگ است. حدود ۷۰‌ درصد محصولات ما به این کشورها ارسال می‌شود و از این حجم صادرات هم حدود ۸۰ درصدش به کشور چین می‌رود. کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس مانند امارات، قطر، عمان، کویت و اخیراً هم کشور عراق مقصد صادراتی بعدی ما هستند. پس از آن‌ها نیز کشورهای اروپایی ازجمله فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و انگلستان کشورهای مدنظر ما محسوب می‌شوند.

خدایی جایگاه پرورش میگو را در اقتصاد مثبت ارزیابی کرد و گفت: براساس آمارهایی که وزارت جهاد کشاورزی همه‌ساله اعلام می‌کند، کل تولیدات کشاورزی ما اعم از محصولات باغی، زراعی، دامی و غیره حدود ۱۲۰ میلیون تن است و کل تولیدات بخش شیلات ‌ما یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن است؛ یعنی یک‌درصد کل تولیدات بخش کشاورزی به تولیدات بخش شیلات تعلق دارد، اما ارزش صادرات بخش شیلات ما حدود ۶۰۰ میلیون دلار است؛ درحالی‌که ارزش صادراتی کل بخش کشاورزی ما به‌طور متوسط شش‌میلیارد دلار بوده است. به تعبیر دیگر ما ۱۰ ‌درصد ارزش صادراتی کل محصولات کشاورزی را داریم و این امر خود از جایگاه ویژه آبزیان را در اقتصاد کشاورزی کشور نشان می‌دهد.

ضرورت فراهم‌ساختن ساختار سیاسی و تجاری برای صادرات بهتر

دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در ادامه به چالش‌های پیش‌روی این صنعت پرداخت و گفت: با توجه به این‌که صنعت میگو و بخش آبزیان متفاوت از سایر بخش‌های کشاورزی است، جنس مشکلات و چالش‌های این بخش نیز متفاوت است. شاید بسیاری از بخش‌های کشاورزی درخواست وام‌های ارزان‌قیمت می‌کنند، خرید تضمینی لازم دارند یا به مساعدت‌های علمی‌ـ پژوهشی نیاز دارند؛ اما چالش اصلی صنعت پرورش میگو این‌گونه مسائل نیست، بلکه ما بیش‌تر به‌دنبال این هستیم که دولت بتواند ساختار سیاسی و تجاری خود را به‌گونه‌ای فراهم کند که بتوانیم محصول خود را بیش‌تر و بهتر صادر کنیم؛ به‌عنوان مثال بخش عمده‌ای از صادرات ما به کشور چین است؛ اما این صادرات به‌صورت غیرمستقیم انجام می‌شود، به‌علت این‌که سازمان دامپزشکی ما تفاهم‌نامه قرنطینه دامی با همتای خود در چین ندارد و به‌صورت مستقیم نمی‌توانیم میگوی پرورشی‌ خود را به این کشور صادر کنیم و محصول‌ ما از طریق ویتنام و هنگ‌کنگ به چین می‌رسد.

خدایی افزود: درخواست‌ ما از دولت این است که وزارت امورخارجه و وزارت اقتصاد این موضوع را در سطح بالا مطرح و پیگیری کنند؛ چراکه بیش از دو سال است ما و سازمان دامپزشکی فرم‌هایی این تفاهم‌نامه را پر کرده‌ایم و منتظر جواب طرف چینی هستیم، درحالی‌که طی همین دو سال کشورهای زیادی ازجمله پاکستان، عمان و عربستان توانستند این تفاهم‌نامه را با کشور چین امضاء کنند؛ بنابراین تحقق این امر یک اراده سیاسی قوی می‌خواهد و باید از طریق مقامات بالاتر پیگیری شود.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه صادرات به اتحادیه اروپا مشکلی که داریم این است که واردکنندگان اروپایی اگر بخواهند کالایی از ایران وارد کند، باید ۱۲‌درصد تعرفه بپردازند، درحالی‌که رقبای ما مانند اکوادور، هند و اوکراین تعرفه‌شان صفر تا چهار ‌درصد است. در نتیجه معلوم است که واردکنندگان اروپایی بیش‌تر راغب هستند که جنس‌ خود را از این کشورها خریداری کنند تا مالیات و تعرفه کم‌تری برای وارداتشان پرداخت کنند. به‌همین دلیل مجبوریم این ۱۲‌درصد را به خریداران خارجی تخفیف دهیم که در واقع این مبلغ درآمدی است که از دارایی کشور می‌رود. درخواست ‌ما از وزارت امورخارجه این است که این موضوع را در مجامع بین‌المللی مطرح و با دیپلماسی اقتصادی این راه‌ها را برای ما باز کند.

به گزارش «پایگاه خبری روستانیوز»، صنعت پرورش میگوی کشور به‌سرعت در حال رشد است؛ ‌به‌طوری‌که میزان تولید سالانه این محصول در یک فاصله زمانی 10 ساله از شش تا هفت‌هزار تن به 55 تا60 هزار تن رسیده. به گفته کارشناسان این صنعت می‌تواند نقش ویژه‌ای در پویایی اقتصاد کشور داشته باشد؛ چراکه درحال‌حاضر بخش شیلات کشور با داشتن تنها یک‌درصد از کل تولیدات بخش کشاورزی ۱۰‌ درصد ارزش صادراتی کل محصولات کشاورزی را داراست.

گزارش: یاسمن بلوردی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =