14

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و مدیریت توسعه روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور جمعیت روستانشین کشور را  حدود 20 میلیون نفر اعلام کرد و گفت: ظرفیت اشتغال در مناطق روستایی کشور 4 میلیون نفر است که دربخش کشاورزی و دامپروری مشغول فعالیت هستند با وجود این، هنوز درکشور ما طرح آمایش اشتغال تدوین نشده و در نبود   طرح آمایش اشتغال همین میزان مشاغل روستایی هم در خطر است.

دکتر اسماعیل زیارتی نصرآبادی در گفت وگوی اختصاصی با پایگاه خبری روستانیوز افزود: در حال حاضر ، ظرفیت اشتغال که عامل ماندگاری جمعیت روستایی در مناطق روستایی است بیش از4 میلیون نفر نیست این در حالی است که به دلیل آماده نبودن زیر ساخت ها در بخش کشاورزی ،اگر شاغلان موجود در روستاها، راهی برای درآمد بیشتر پیدا کنند بدون هیچ شک و تردیدی برای ارتقای معیشت خود،   از روستاها  به شهرها مهاجرت خواهند کرد و بسیاری از روستاها خالی ازسکنه خواهد شد.

این مقام مسئول در سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور نبود طرح آمایش اشتغال را مهم ترین عامل مهاجرت روستانشینان به شهرها عنوان کرد و گفت: در نبود طرح آمایش اشتغال ،  علاوه براین که  نرخ مهاجرت روستاییان به شهرها سیر صعودی طی کرده است    نرخ مهاجرت  ساکنان شهرهای کوچک به شهرهای متوسط ، میانی و کلانشهرها هم افزایش یافته است. براین اساس، ضروری است ،نخست «طرح جامع  آمایش اشتغال»   تدوین و با توجه به ظرفیت های اشتغال در مناطق مختلف کشور اعم ازشهر و روستا، چیدمان درستی در این زمینه صورت بگیرد.

به گفته زیارتی نصرآبادی،   با تدوین برنامه آمایش اشتغال، جایگاه روستاها در کل اشتغال کشور    مشخص می شود و برنامه ریزی برای توسعه اشتغال و اشتغالزایی در این مناطق را تسهیل می کند. البته تدوین این برنامه نیازمند عزم ملی وپشتوانه قانونی است تا براساس پشتوانه قانونی، تمام دستگاه ها ، نهادها و سازمان هایی که به نوعی در توسعه روستاها سهیم هستند ملزم به انجام وظایف تعیین شده خود در قبال روستاها شوند.

ضرورت ایجاد مزیت رقابتی در روستاها

زیارتی  نصرآبادی، ایجاد مزیت رقابتی را از دیگر راهکارهای موثر و کارآمد در توسعه اشتغال واشتغالزایی در روستاها  دانست و تاکید کرد: برای دستیابی به این هدف، خلق مزیت در روستاها ضروری است . به گفته وی ، اگر روستایی  به دلیل وجود چشمه آبی شکل گرفته اما  اکنون خشک شده است باید آن چشمه  احیا شود یا چنانچه عبور جاده    از منطقه ای سبب شکل گیری روستایی شده اما آن جاده مسدود شده ، آن جاده  بازگشایی شود تا روستاییان به ماندن در روستا ترغیب شوند .

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و مدیریت توسعه روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور معتقد است:  راه اندازی صنایع تولیدی مرتبط با روستاها در مناطق روستایی به ایجاد شغل های جدیدی منجر می شود  و  ماندگاری جمعیت روستایی را در پی دارد به همین دلیل  ، نظام سیاستگذاری کلان کشور باید برای راه اندازی این صنایع چاره اندیشی کند.

تاسیس 37 هزار دهیاری با مجوز وزارت کشور

زیارتی نصرآبادی در بخشی از گفت وگوی اختصاصی خود با پایگاه خبری روستا نیوز، به تعداد دهیاری های فعال در کشور اشاره کرد و گفت: تا کنون 37 هزار و 59 دهیاری از وزارت کشور مجوز تاسیس گرفته اند و در روستاها مشغول فعالیت هستند. دهیاری ها در واقع بازوی اجرایی شوراها محسوب می شوند  و یکی از مهم ترین وظایف آنها پیگیری مسایل و معضلات مردم است. در واقع ،90 درصد وظایف دهیاری ها از جنس همکاری با  دستگاه ها و سازمان های اجرایی است زیرا امکان اینکه تمام دستگاه های اجرایی در روستاها حضور داشته باشند وجود ندارد و به همین دلیل دهیاری ها ، معضلات و مطالبات   روستاها را از این دستگاه ها پیگیری می کنند.

او در باره وظایف شوراهای اسلامی در روستاها تصریح کرد:  از جمله وظایف   شورای اسلامی یک روستا، شناسایی مسایل و مشکلات روستا در زمینه بهداشت، آموزش ، فرهنگ، رفاه و ... انعکاس این معضلات به دستگاه های دولتی است و دستگاه های اجرایی( دولتی) هم بنا به وظایفی که در قانون اساسی  کشور تبیین   شده ، ملزم به پیگیری مصوبات شوراها هستند و باید در این زمینه پاسخگو باشند و همان طور که پیش ازاین هم اشاره شد، دهیاری ها به عنوان بازوی اجرایی شوراها، مصوبات شوراها را از دستگاه های اجرایی تا رفع معضلات و مشکلات پیگیری کنند.

ثابت ماندن جمعیت روستانشین کشور باوجود افزایش نرخ جمعیت

زیارتی نصرآبادی گفت: طی 4 دهه یعنی از سال 1355 تا 1395 ، جمعیت روستایی کشور حدود 20 میلیون نفر ثابت مانده است این درحالی که در سال 1355 جمعیت روستایی کشور ، حدود 65 درصد جمعیت کل کشور را تشکیل می داد  اما اکنون حدود 25 درصد جمعیت کشور روستانشین هستند. این آمار  نشان می دهد   جمعیت روستایی کشور به رغم افزایش جمعیت ثابت مانده است.

او به افزایش میزان شاغلان روستایی در یک مقطع زمانی خاص اشاره کرد و یادآورشد:  جمعیت شاغلان بخش کشاورزی طی 20 سال گذشته روی رقم  4 میلیون نفر ثابت مانده و تنها در مقطعی که مسکن مهر رونق گرفت این جمیعت به 4 میلیون و 300 هزار نفر رسید زیرا کارگران ساده و بدون تخصص از روستاها جذب پروژه ساخت مسکن مهر شدند  ولی به محض آنکه مسکن مهر از رونق افتاد دوباره جمعیت شاغلان روستایی به همان میزان 4 میلیون نفر کاهش یافت.

ایران  رتبه برتر در ایجاد زیر ساخت ها در مناطق روستایی

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و مدیریت توسعه روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در پایان به نکته در خور تاملی اشاره کرد ؛ او گفت: با وجود همه مشکلاتی که در حوزه اشتغال روستایی وجود دارد، کشور ما جزو معدود کشورهایی است که زیرساخت های اساسی نظیر گاز، برق، شبکه آبرسانی،  مخابرات ،اینترنت و راه های دسترسی را در اغلب روستاها ایجاد کرده است ؛ زیرساخت هایی که برای ماندگاری جمعیت در روستاها کافی است و در صورت برنامه ریزی و توجه به اشتغال و اقتصاد روستایی می تواند نه تنها باعث ماندگاری جمعیت در روستاها شود که زمینه بازگشت و مهاجرت معکوس ازشهرها به روستاها را فراهم کند.

 گزارش: بابک کلانی

پایان گزارش/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =