ارژنگ عزيزي

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل، گفت: اعتبارات طرح اراضی پایاب سد خدا آفرین و پروژه‌های مربوط به آن از محل منابع صندوق توسعه ملی بوده و اختصاص چنین منابعی در تاریخ استان و منطقه بی‌نظیر بوده است.

ارژنگ عزیزی در گفت‌وگو با پایگاه خبری روستانیوز افزود: اختصاص این منابع بنا به درخواست ریاست محترم جمهوری در سال 1392و موافقیت مقام معظم رهبری از محل هشت میلیارد دلار اختصاصی برای مهار آبهای خروجی در کشور بوده که یک میلیارد آن به استان اردبیل اختصاص داده شد که بخشی از آن به وزارت جهاد کشاورزی و بخشی به وزارت نیرو برای اجرای پروژه‌های پیش بینی شده در مناطق مرزی استان اختصاص پیدا کرد.

عزیزی افزود: پروژه‌های جهاد کشاورزی در سطح 42 هزارو 425 هکتار بوده که هم‌اکنون بطورمتوسط دارای 90 درصد پیشرفت است و تا این مرحله پنج هزار و 500 هکتار از اراضی مذکور زیر کشت محصولات باغی و زراعی قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل افزود: کل اعتبار پیش بینی شده برای این پروژه بزرگ و ملی در حوزه جهاد کشاورزی یک میلیارد و 470 میلیون تومان برآورد شده که از این میزان یک میلیارد و 126 میلیون تومان آن تخصیص یافته است.

وی افزود: هدف اصلی این طرح توسعه و بهبود اراضی تحت پوشش رودخانه‌های مرزی استان و ارتقای بهره‌وری از منابع آب و خاک با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین آبیاری بوده است.

این مقام مسئول ادامه داد: 19 هزار هکتار از اراضی این طرح مجهز به سامانه سنتر پیوت است که 13 هزار و 500 دستگاه داخل آن نصب شده و بنا به اظهار مسئولان وزارت جهاد کشاورزی این پروژه بزرگ‌ترین سامانه آبیاری از این نوع در جهان محسوب می‌شود.

وی افزود: بخش اعظم این اراضی در قالب 66 تعاونی کشاورزی در اختیار بهره‌برداران عرفی و قانونی بومی منطقه قرار می‌گیرد و بخش کوچکی نیر بعد از احراز اهلیت سرمایه‌گذاران در قالب کشت و صنعت‌های کوچک از طریق فراخوان واگذار خواهد شد.

عزیزی افزود: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها حداقل یک میلیون تن به محصولات و تولیدات کشاورزی استان اضافه و زمینه اشتغال پایدار برای 12 هزار نفر فراهم خواهد شد. برای رساندن این مقدار محصولات جدید به بازارهای هدف علاوه بر ایجاد واحدهای فرآوری جدید و صنایع تبدیلی کشاورزی از ظرفیت ترابری فرودگاه پارس آباد نیز استفاده خواهد شد و یکی از اولویت‌های دیگر نیز اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان به منطقه برای دسترسی به بازارهای آسیای میانه و روسیه خواهد بود.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: یکی از سیاست‌های مهم جهاد کشاورزی در نحوه استفاده اصولی از آب کشاورزی ایجاد و توسعه سیستم گلخانه‌ای است که از هشت هزار هکتار به 15 هزار هکتار رسیده است. گسترش سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای نیز جزو اولویت‌های اساسی اجرای این طرح است که قطعا با توجه به اشتغالزایی بالایی که واحدهای گلخانه ‌ای دارند و از طرف دیگر با مصرف ده برابر کمتر آب نسبت به فضای بسته و بالا بودن سطح تولید در واحد سطح جزو اولویت‌های اساسی اجرای این طرح محسوب می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =