کد خبر: 2604
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴
4

با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر محمود بهمنی به عنوان سرپرست موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشورمعرفی و از خدمات دکتر محمد پورکاظمی تقدیر شد.

به گزارش روسنا به نقل از روابط عمومی سازمان تحقیقات، دکتر کاظم خاوازی عصر امروز در مراسم تودیع و معارفه سرپرست موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور که در سالن جلسات این موسسه برگزار شد، با اشاره به عملکرد درخشان این موسسه تحقیقاتی طی ۴ سال گذشته تاکنون، فعالیت های انجام شده در این موسسه را دارای پایه گذاری اصولی دانست که می توان با حرکت در چارچوب های تعیین شده برنامه های ارزشمند آن را تا حصول نتیجه پیش برد.
وی موسسه علوم شیلاتی را دارای ظرفیت های قابل توجه برای ارائه طرح های کلان اشتغالزایی دانست که می تواند برای درآمدزایی از آبزی پروری در استان های کم برخوردار نقش آفرینی کند و برنامه ریزی برای این موضوع را در دوره پیش رو خواستار شد.
معاون وزیر در سازمان تحقیقات همچنین با تقدیر از سطح تعامل مطلوب این موسسه با بخش اجرا، خواستار تدوام همکاری با سازمان شیلات ایران و ارائه تحلیل های صحیح پیرامون برنامه های بخش اجرا در کنار کمک به رفع مشکلات فنی این بخش شد. 
خاوازی با قدردانی از زحمات دکتر پورکاظمی طی سال های بر عهده داشتن مسئولیت موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور ، ایشان را مدیری پرتلاش، چهره شناخته شده علمی و دارای تجارب ارزشمند مدیریتی نام برد که نام نیک و عملکرد پرافتخاری در طول دوران خدمت در وزارت جهادکشاورزی از خود به یادگار گذاشته است.
رییس سازمان تحقیقات با اشاره به تلاش های دکتر پورکاظمی در تقویت ارتباطات علمی بین المللی و برقراری تعاملات مطلوب با نمایندگان ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی، مجموع سیاستگذاری های این موسسه را در ارتقای جایگاه تحقیقات علوم شیلاتی طی سال های گذشته شایسته تقدیر دانست.
وی وجود مدیران صدیق و با تجربه ای همچون دکتر محمد پورکاظمی را که دارای کارنامه درخشان در خدمت به کشور هستند را مایه مباهات سازمان خواند و بازنشستگی ایشان را تبریک گفت. 
خاوازی در ادامه با اشاره به تجارب مدیریتی دکتر بهمنی در سوابق مسئولیتی از جمله رئیس موسسه تحقیقات تاسماهیان دریای خزر، ایشان را از دانشمندان طراز اول علوم شیلاتی کشور نام برد که تالیفات و پژوهش های متعدد در حوزه علوم شیلاتی،  اخذ اولین ثبت اختراع وزارت جهادکشاورزی در حوزه شیلات در Us- patent به عنوان عالی ترین مرجع ثبت اختراعات جهان در امریکا و اختراع روش نوین تکثیر ماهیان خاویاری  از جمله افتخارات ایشان است.
وی، بر عهده گرفتن سکان مدیریت این موسسه را به دکتر بهمنی تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد با راهبری ایشان و مشارکت همه همکاران این موسسه در ستاد و مراکز تحقیقاتی، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی با حفظ دستاوردهای حاصل شده  و عمق بخشیدن به آن ها،  با قوت بیشتر به مسیر بالندگی خود ادامه دهد.
در این مراسم، دکتر محمد پورکاظمی با ارائه گزارشی از عملکرد پنج ساله این موسسه، وضعیت اعتبارات مصوب موسسه را در حال حاضر  برای  اجرای برنامه ها و پیگیری سیاستگذاری های سازمان رضایت بخش توصیف کرد.
وی جذب هیات علمی در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی با توجه به افزایش تعداد بازنشستگان این بخش را نیازمند توجه بیشتر دانست و از تلاش برای تقویت اعضای هیات علمی مراکز تحقیقات در مناطق محروم خبر داد. 
رییس اسبق موسسه علوم شیلاتی با اشاره به برنامه های این موسسه، احداث تاسیسات اصلاح نژاد ماهی آزاد دریای خزر، طرح تولید انبوه قزل آلای رنگین کمان عاری از بیماری، ساخت شناورهای جدید و نوسازی ناوگان تحقیقات ارزیابی ذخایر ژنتیکی دریا را از جمله اقدام های در حال اجرا برشمرد.
وی همچنین با اشاره به توانمندی های علمی این موسسه، از کسب موافقت اولیه برای شکل گیری ۳ پژوهشکده اختصاصی تحقیقات آبزی پروری و طرح درخواست ارتقای تشکیلات موسسه تحقیقات علوم شیلاتی به پژوهشگاه خبر داد.
پورکاظمی با اشاره به اولویت های این موسسه، برنامه اصلاح نژاد قزل آلای رنگین کمان و کپور را از جمله برنامه هایی دانست که اجرای آن در کشور بی سابقه بوده است و این  اقدام در راستای تامین امنیت غذایی کشور در برنامه بلند مدت هدفگذاری شده است.
وی همچنین با اشاره به نقش آفرینی موسسه در اجرای پروژه های مهم وزارت جهادکشاورزی از جمله پرورش ماهی در قفس، تشکیل بانک ژن زنده از ماهیان مهم اقتصادی در حال انقراض را از جمله فعالیت های ارزشمند این موسسه برشمرد.
اقدام برای تولید صدف های خوراکی، تدوین سند ملی جلبک تکثیر و پرورش خیار دریایی، پرورش تیلاپیا، برنامه ریزی برای تولید واکسن آبزیان، بارگذاری مستندات علمی و ترویجی با استقبال فراوان مخاطبان و گردآوری متمرکز داده های زیستی(بیگ دیتا) در زمینه تحقیقات علوم شیلاتی  از دیگر دستاوردهای موسسه تحقیقات علوم شیلاتی بود که به طور خلاصه در سخنان دکتر پور کاظمی بدان اشاره شد.
در ادامه مراسم، سرپرست موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، این موسسه تحقیقاتی را از قدیمی ترین و اثربخش ترین موسسه های سازمان تحقیقات برشمرد که در میان سایر موسسه های مستقل این سازمان پیشرو و توانمند است.
دکتر محمود بهمنی با تشکر از تلاش های دکتر پورکاظمی در ارتقای جایگاه تحقیقات علوم شیلاتی ابراز امیدواری کرد بتواند با حمایت های رئیس سازمان و معاونان، فرد فرد همکاران ستاد موسسه و پژوهشکده ها و مراکز در اجرای وظایف محوله موفق عمل کند.  
در پایان این مراسم با حضور دکتر کاظم خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان، دکتر رسول زارع قائم مقام سازمان و معاونان سازمان از خدمات دکتر محمد پورکاظمی با اعطای لوح یادبود تقدیر و حکم انتصاب دکتر محمود بهمنی به عنوان سرپرست موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به وی ابلاغ شد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =