کد خبر: 2599
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶
آبخیزداری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل از اجرایی‌شدن پروژه‌های آبخیزداری در 23 حوضه آبخیز استان اردبیل از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با اعتبار 270 میلیارد ریال در سال جاری خبر داد.

به گزارش «روسنا» به نقل از پیام طبیعت، شهامت هدایت، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل، با اعلام این خبر گفت: برنامه‌های آبخیزداری امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سطح استان شامل اقدامات مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیکی، آموزش، ترویج و جلب مشارکت‌های مردمی و تسهیلگری اجرای پروژه و اجرای پروژه کاداستر اراضی ملی و گشت، حفاظت و مراقبت از عرصه‌های منابع طبیعی و مستند‌سازی این پروژه‌ها با اعتبار270 میلیارد میلیارد ریال در سطح تمامی شهرستان‌های تابعه اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که پروژه‌های آبخیزداری با توجه به وضعیت مناطق بااولویت اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: اولویت ما در اجرای پروژه‌های آبخیزداری، مناطق بحرانی استان است.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با بیان این‌که در سال گذشته 67 درصد اعتبارات تخصیص یافته هزینه شده است، افزود: تکمیل تعدادی از پروژه‌های سال گذشته را در دست اجرا داریم.

وی با اشاره به شاخص‌های انتخاب حوضه‌ها برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری در استان افزود: این حوزه‌ها براساس شاخص‌های فرسایش خاک، وقوع سیلاب، وضعیت کم‌آبی و خشک‌سالی مناطق هدف و تأمین آب آبخوان‌ها انتخاب می‌شوند.

هدایت اجرای عملیات بیولوژیک، اقدامات مقابله‌ای با ریزگردها و منابع آب زراعی و بالا بودن میزان رسوب و فرسایش در حوضه‌ها را از دیگر شاخص‌هایی عنوان کرد که در انتخاب حوضه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی همچنین اجرای پروژه‌های آبخیزداری در برخی از مناطق برای کنترل سیل، میزان مشارکت مردم و تقویت پوشش گیاهی حوضه‌ها اعم از مرتعی و جنگی را هم از دیگر شاخص‌ها‌ در انتخاب حوضه عنوان کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان افزود: پروژه‌های سال گذشته با توجه به این شاخص‌ها انتخاب شده بودند که به دلیل کمبود اعتبارات برخی از آن‌ها تکمیل نشدند که امسال تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در دست انجام است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =