کد خبر: 2598
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
Badranjobe

- بادرنجبویه: در بسیاری از نقاط ایران مانند آذربایجان و نواحی شمالی و شرق کشور می‌روید. سیترونلول، ژرانیول، لینالول، رزین، تانن، یک ماده مؤثره تلخ، اسید گالیک، موسیلاژ و موم در ترکیب این گیاه یافت شده است. گل یا برگ بادرنجبویه برای نگهداری و محافظت پوست‌های حساس، شکننده و بدون آب بسیار مؤثر است و برای جلوگیری از بروز چروک و خشک‌شدن پوست صورت و گردن توصیه می‌شود.

1 دم‌کرده برگ و جوانه‌های بادرنجبویه (۱۲ گرم مخلوط برگ و جوانه گیاه به‌ نسبت مساوی، در یک لیتر آب جوشان) را به‌شکل کمپرس روی صورت و گردن می‌گذارند، پس از نیم ساعت استراحت می‌کنند و بعد پوست را با آب ولرم می‌شویند. بادرنجبویه در تهیه محصولات گیاهی دیگر مانند ماسک، فراورده‌های ویژه حمام، ترکیبات تقویت‌کننده پوست و مو نیز استفاده می‌شود. بادرنجبویه ضدصفرا، ضداسپاسم و مقوی اعمال معده است.

2- بارهنگ: بارهنگ در بسیاری از نواحی ایران مانند گیلان، آذربایجان، اطراف تهران و بلوچستان می‌روید. اسید سیتریک، تانن، پکتین، آنزیم‌های مختلف، هتروزید، ساپونوزید (در برگ) موسیلاژ و ساکارز (در دانه) در ترکیب آن وجود دارد. لوسیون تهیه‌شده با برگ خشک بارهنگ برای برطرف‌کردن جوش‌های جلدی و کک‌ومک بسیار مؤثر است. برای تهیه این لوسیون ۵۰ گرم برگ خشک را نیم ساعت در نیم لیتر آب داغ دم می‌کنند. پس از صاف‌کردن به حجم مساوی الکل ۳۰ درجه به آن می‌افزایند. برای منظور فوق همچنین می‌توان از ماسک به‌دست‌آمده از برگ‌های خرد و له‌شده بارهنگ نیز استفاده کرد. شیره حاصل از برگ‌های تازه بارهنگ روی پوست دارای اثرات نرم و لطیف‌کننده و آرام‌بخش التهابات پوست‌های متورم و آلوده است. برای استفاده از این شیره می‌توان آن را مستقیماً به کرم صورت مورداستفاده اضافه کرد. دم‌کرده برگ بارهنگ (۱۰ گرم برگ خشک در یک لیتر آب) در درمان اسهال، ورم روده، آسم و برونشیت به‌کار می‌رود. غرغره جوشانده ریشه بارهنگ (۱۰۰ گرم ریشه خشک در یک لیتر آب) برای درد گرفتگی صدا و ورم راه‌های دستگاه تنفسی فوقانی استفاده می‌شود. خیسانده دانه‌های بارهنگ دارای خاصیت مسهلی ملایمی ‌است. بارهنگ از بهترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو است.

3- بادام: بادام در بسیاری از نقاط ایران کشت داده می‌شود. در ساختمان آن گلیسریدهای اسید اولئیک و اسید لینولئیک وجود دارد. در استعمال آرایشی اغلب از روغن به‌دست‌آمده از بادام تلخ استفاده می‌کنند. روغن بادام در تهیه بسیاری از کرم‌ها و لوسیون‌های پاک‌کننده پوست، کرم‌های تقویتی، محصولات ویژه حمام‌های زیبایی به‌کار می‌رود. نقش اصلی آن نرم و لطیف‌کردن پوست است. روغن بادام شیرین خالص از طریق مالیدن، به‌ویژه نزد شیرخواران و اطفال، برای نرم‌کردن پوست دست و صورت و محافظت آن در برابر تغییرات جوی و آلودگی هوا بسیار مؤثر است. روغن بادام شیرین را از راه خوراکی و در اطفال به‌عنوان ملین به‌کار می‌برند. بادام از بهترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو است.

4- برگ بو: در ایران، درخت برگ بو در نواحی شمال کشور و اطراف تهران پرورش داده می‌شود. ترکیبات اصلی آن سینئول، اوژنول، ژرانیول و پینن است؛ علاوه‌براین حاوی تانن و مواد تلخ هم هست. برگ بو ضدعفونی‌کننده و آرام‌بخش پوست است. برای استفاده از این اثرات می‌توان روش‌های مختلف زیر را به‌کار برد:

- ۵۰ گرم برگ خشک گیاه را در یک تکه پارچه نخی ریخته، آن را در یک وان آب داغ می‌اندازند و صبر می‌کنند تا ولرم شود. نیم ساعت در این آب حمام می‌کنند، پس از آن منافذ پوست جمع، رنگ آن صورتی شفاف و موجب احساس یک آرامش عمومی‌ می‌شود.

- ۵۰ گرم برگ خشک را ده دقیقه در یک لیتر آب می‌جوشانند، حاصل را صاف کرده، صاف‌شده را به آب وان افزوده، نیم ساعت در آن حمام می‌کنند. این حمام (دو مرتبه در هفته، به‌مدت یک ماه) برای برطرف‌کردن جوش‌های جلدی توأم با خارش و عوارض و بیماری‌های قارچی پوست مفید و مؤثر است.

عصاره برگ‌های درخت برگ بو به‌شکل موضعی برای برطرف‌کردن دردهای روماتیسمی ‌و دردهای ناشی از کوفتگی و ضربه توصیه شده است. برگ بو از بهترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو است.

5- بنفشه معطر: بنفشه در ایران در بسیاری از نقاط، به‌ویژه زیر سایه درختان و در نواحی کوهستانی، می‌روید. ترکیبات آن عبارت است از: روغن فراّر، موسیلاژ، آمیدون، ویتامین C و ویولین. بوی مخصوص بنفشه مربوط به وجود ترکیبی در این روغن به‌نام ایرون است. علاوه‌براین، روغن مزبور حاوی اوژنول، الکل بنزوئیک هم هست. نرم و سفید و شفاف‌کننده پوست صورت، گردن و دست است. برای تهیه شیر زیبایی بنفشه، ۱۵ گرم برگ تازه آن را سه دقیقه در نیم لیتر شیر جوشان دم می‌کنند. پس از صاف‌کردن صورت و گردن را به آن آغشته کرده، ۱۵ دقیقه در محل آرامی ‌استراحت می‌کنند. سپس پوست را با آب ولرم شسته و با یک کرم مناسب چرب می‌کنند. موارد استعمال دارویی و درمانی آن عبارت است از: خلط‌آور، ضدسرفه، آرام‌کننده، نرم‌کننده، ضدورم و استفراغ‌آور. بنفشه معطر از بهترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو است.

6- بومادران: بومادران در کنار جاده‌های زمین‌ها و مراتع تا ارتفاع دوهزار و 700 متری یافت می‌شود. گیاه گلدار را جمع‌آوری کرده و در سایه و حرارت کم‌تر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد خشک می‌کنند. مواد تلخ و اسانس‌های فرار دارد، بومادران دارای خاصیت ضدالتهاب و ضداسپاسم است و ترشحات معده را تحریک می‌کند. از راه خوراکی در بی‌اشتهایی، اختلالات معده، اسهال، نفخ، قاعدگی دردناک و دیررس، بواسیر و سرفه مصرف می‌شود. از راه خارجی بر روی زخم‌ها مالیده می‌شود. بومادران خاصیت ضداحتقان دارد و ازاین‌رو آن را مخلوط با یک روغن مناسب مانند روغن کنجد برای تهیه کرم و یا لوسیون‌های محافظ به‌ویژه در برابر آفتاب به‌کار می‌برند. در ترکیب لوسیون‌های مخصوص مبارزه با شوره سر نیز از آن استفاده می‌کنند. بومادران از بهترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =