5

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی در سفر به استان اردبیل در جمع معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی استاندار اردبیل، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، مسئولان جهاد کشاورزی شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله‌سوار و جمعی از مسئولان بخش کشاورزی و خبرنگاران کشوری و استانی افزود: با بهره‌برداری از اراضی پایاب سد خدا آفرین حداقل به میزان یک میلیون تن به تولید محصولات کشاورزی استان افزوده خواهد شد که این امر ضمن ایجاد اشتغال پایدار، زمینه‌های لازم را برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی و همچنین درآمد و بهبود سطح زندگی تولیدکنندگان و بهره‌برداران فراهم خواهد کرد.

به گزارش «روسنا»، علی‌مراد اکبری در ادامه افزود: باید برنامه‌ریزی‌های استانی به گونه‌ای باشد که از صادرات خام محصولات تولیدی به دیگر استان‌ها و حتی خارج از کشور کاسته شود و به همین دلیل یکی ازمهم‌ترین فاکتورهایی که می‌بایست لحاظ شود، گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی در این ارتباط است که این امر ضمن جلوگیری از فاسد شدن محصولات تولیدی، به ماندگاری و ایجاد ارزش افزوده برای آن‌ها کمک قابل توجهی می‌کند.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: تمامی مراتعی که تحت پوشش طرح قرار می‌گیرند، به انواع سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار مجهز و به صورت قانونی با استناد به پروانه بهره‌برداری و چرا بین عشایر غیور و زحمتکش شاهسون تقسیم می‌شوند. نحوه تخصیص زمین به این عزیزان نیز به صورت سهم مشاعی است؛ بنابراین عشایر سهامدار این زمین‌ها هستند، زیرا این زمین‌ها نباید تقسیم و قطعه‌قطعه شود و می‌بایست به صورت یکپارچه کشت بشوند؛ به همین دلیل تخصیص زمین به صورت سند شش دانگ و قباله‌ای به این عزیزان با توجه به نظام بهره‌برداری مقدور نیست.

وی در ادامه سخنان خود افزود: پس از واگذاری اراضی به عشایر، مابقی اراضی باقی مانده نیز به صورت کشت و صنعت‌های کوچک به بخش خصوصی واگذار خواهد شد تا به صورت کشت و صنعت‌های 150 یا 200 هکتاری عملیات کشت و زرع و تولید در آن‌ها انجام شود.

اکبری افزود: برای اجرای این طرح حدود 232 هزار قطعه انواع شیرآلات و بیش از 12 میلیون انواع اتصالات مورد استفاده قرار گرفته است.

 وی افزود: در این پروژه مهم ملی بیش از 19 هزار هکتار از اراضی به سیستم‌های آبیاری تحت فشار سنتر پیوت مجهز هستند و با 13 هزار و 500 دستگاه، این پروژه بزرگ‌ترین سامانه آبیاری به این روش در جهان به شمار می‌آید. همچنین آب برای اجرای این طرح در استان اردبیل از آب‌های خروجی مانند رودخانه ارس و همچنین سد مخزنی خدا آفرین تأمین می‌شود. با توجه به یکپارچکی اراضی و حاصلخیزی خاک در اراضی تحت پوشش این طرح، قطعا ً افزایش چشمگیری را در تولید انواع محصولات کشاورزی در منطقه شاهد خواهیم بود.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: یکی از سیاست‌های مهم جهاد کشاورزی در نحوه استفاده اصولی از آب کشاورزی، ایجاد و توسعه سیستم‌های گلخانه‌ای است که از هشت به 15 هزار هکتار رسیده است. گسترش سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای نیز جزو اولویت‌های اساسی اجرای این طرح است که قطعاً با توجه به اشتغال‌زایی بالایی که واحدهای گلخانه ‌ای دارند و از طرف دیگر با مصرف کمتر آب نسبت به فضای بسته و بالا بودن سطح تولید در واحد سطح، جزو اولویت‌های اساسی اجرای این طرح محسوب می‌شود.

 معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی افزود: اجرای طرح برای بیش از 12 هزار نفر اشتغال پایدار ایجاد خواهد کرد و قطعاً سهم بسیار مهمی در به‌کارگیری نیروهای جوان تحصیل‌کرده و بیکار استان خواهد داشت و از طرف دیگر با توجه به اشتغال غیر مستقیمی که در حمل و نقل، بسته‌بندی و فروش خواهد داشت، قطعاً به نحو چشمگیری بیکاری نیروهای بومی و محلی را کاهش خواهد داد.

پروژه پیشرفت 90 درصدی داشته است

اکبری در ادامه سخنان خود افزود: این پروژه پیشرفت 90 درصدی داشته است و در صورتی که وزارت نیرو همکاری داشته باشد و آب مورد نیاز این اراضی را تأمین کند، تا پایان شهریورماه این اراضی زیر کشت می‌رود.

وی افزود: هم‌اکنون پنج‌هزار و 500 هکتار از اراضی پایاب سد خداآفرین به زیر کشت رفته و وزارت نیرو آب این بخش را تأمین کرده است.

 معاون وزیر جهاد کشاورزی در امورآب و خاک افزود: کل اعتبار این پروژه یک‌هزار و 470 میلیارد تومان است که یک‌هزار و 125 میلیارد تومان آن تاکنون هزینه شده و یک‌هزار و شش میلیارد تومان هم به پیمانکاران این پروژه پرداخت شده است.

بیش از 70 درصد از اراضی دیم منطقه به آبی تبدیل می‌شود

وی گفت: با اتمام این پروژه بیش از 70 درصد از اراضی دیم منطقه به آبی تبدیل می‌شود. این مقام مسئول در ادامه سخنان خود با اشاره به سفر سازمان خواربار جهانی و بازدید آن‌ها از این پروژه مهم گفت: بنا به اقرار و اذعان مسئولان و کارشناسان فائو، این پروژه سومین پروژه آب و خاکی جهان است که از این لحاظ از اهمیت بالایی برخوردار است و با اجرای آن تولیدکنندگان و عشایر منطقه که سال‌ها به دامداری مشغول بودند، به کار کشت و زرع مبادرت می‌کنند و نهایتاً با افزایش تولید محصولات کشاورزی، سهم تولیدات کشاورزی استان اردبیل در کشور ارتقاء می‌یابد و جزو استان‌های اثرگذار در مجموعه تولیدات کشاورزی خواهد شد. در حال حاضر 66 شرکت تعاونی تولیدی تشکیل شده که از این تعداد 52 شرکت اعضای خود را تعیین کرده‌اند و 14 شرکت تعاونی فعال، آب را تحویل تولیدکنندگان داده‌اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امورآب و خاک با اشاره به اهمیت آب و خاک که در ارزیابی کلی 34 درصد در توسعه نقش اساسی دارد، گفت: خوشختانه در حال حاضر راندمان آبیاری را در کشور از 35 به 45 درصد رسانده‌ایم و این تحولی اساسی در حوزه آب کشاورزی است.

بهره‌وری آب کشاورزی سالانه ۶ درصد افزایش یافته است

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی نیز در جمع خبرنگار اعزامی از تهران به اردبیل گفت: خبرنگاران بخش کشاورزی هم از علم کشاورزی و هم از دغدغه‌های بخش کشاورزی آگاهی دارند و در بحث امنیت غذایی و امور بهره‌برداران نیز از حساسیت لازم برخوردارند.

سیدعلی محققی ادامه داد: امسال مقام معظم رهبری در بیانات اول سال خود اشاراتی به عملکرد دولت داشتند و به‌عنوان عملکرد موفق به بخش‌های کشاورزی و آب و خاک اشاره کردند که در این حوزه کارهای بزرگ انجام شده و یکی از این طرح‌ها که می‌تواند مصداق بیانات رهبری باشد، کارهایی است که در سامانه‌های نوین آبیاری انجام گرفته.

وی با اشاره به این‌که از سال ۹۲ تاکنون سالانه شش‌درصد بهره‌وری آب کشاورزی رشد داشته است، خاطرنشان کرد: افزایش تولید محصولات کشاورزی از ۹۷ میلیون تن در سال ۹۲ به ۱۲۲ میلیون تن در سال ۹۷ درحالی اتفاق افتاده که سطح زیرکشت ما در مقایسه با پنج سال پیش کاهش یافته است. بی‌تردید اجرای عملیات آب و خاک ازجمله سامانه‌های نوین آبیاری و تجهیز و نوسازی اراضی و پروژه شاخص حاضر یعنی پایاب سد خداآفرین و همچنین توسعه گلخانه‌ها که عمده آن‌ها در زیرمجموعه معاونت آب و خاک و توسط سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها انجام شده، در افزایش تولیدات کشاورزی مؤثر بوده است.

افزایش تولید محصولات کشاورزی با اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی

مجری طرح جامع شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور هم گفت: اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در شش استان‌ غربی و شمال‌غربی کشور از سال ۱۳۹۴ در سطح کشور آغاز شده و تا پایان مهرماه سال جاری عملیات اجرایی آن به پایان خواهد رسید.

سیدرحیم سجادی با بیان این‌که اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در شش استان غربی و شمال‌غربی کشور شامل ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل با اعتباری بالغ‌بر پنج‌هزار میلیارد تومان از سال ۱۳۹۴ آغاز شده است، گفت: این طرح تاکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا پایان مهرماه سال جاری عملیات اجرایی آن به پایان خواهد رسید.

وی با بیان این‌که اجرای این طرح در سطح ۴۲ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل تولید محصولات کشاورزی را از ۳۰۰هزار تن به بیش از یک‌میلیون تن افزایش خواهد داد، افزود: در شرایط خشک‌سالی چند سال اخیر در اراضی دیم میزان برداشت محصولات کشاورزی به ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار تقلیل یافته بود.

مجری طرح جامع شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور ادامه داد: با اجرای این طرح میزان متوسط برداشت محصولات کشاورزی حداقل به چهار تن در هکتار افزایش خواهد یافت؛ ضمن این‌که امکان کشت دوم نیز برای کشاورزان و بهره‌برداران فراهم خواهد بود.

به گزارش «روسنا»، طرح انتقال آب و اجرای شبکه آبیاری و زهکشی اراضی پایاب سد خداآفرین یکی از طرح‌های بزرگ و مهم کشور محسوب و منابع آب این طرح به‌وسیله رودخانه ارس و از سد مخزنی خداآفرین تأمین می‌شود. سد تنظیمی قیزقلعه‌سی نیز 12 کیلومتر پایین‌تر از سد مخزنی مذکور برای تنظیم جریان‌های روزانه پیش‌بینی شده است. از اهداف مهم این طرح می‌توان به استفاده از پتانسیل آب‌های مرزی، تغییر کاربری اراضی از مراتع دیم به مزارع آبی، تبدیل میزان تقریبی 45 هزار هکتار زمین ملی و مستثنیات دیم به اراضی آبی، افزایش تولید محصولات کشاورزی (زراعی، باغی و دام صنعتی) به بیش از یک میلیون تن در سال، ایجاد اشتغال پایدار برای به بیش از 12 هزار نفر به‌طور مستقیم، احداث صنایع تبدیلی، تکمیلی، جانبی و فرآوری محصولات کشاورزی و جلوگیری از خام‌فروشی، توسعه تولید محصولات کشاورزی در فضای بسته و گلخانه‌ای، تأثیر مستقیم طرح در رونق اقتصادی و امنیت غذایی در تراز ملی و استانی و محرومیت‌زدایی اشاره کرد. گفتنی است شروع عملیات اجرایی احداث شبکه‌های  اصلی و فرعی آبیاری این طرح از سال 1393 و با دستور مقام معظم رهبری و بر اساس اهداف یاد شده از طریق تخصیص اعتبارات از محل صندوق توسعه ملی شروع شد و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی آن بیش از 90 درصد است.

گزارش از مهدی احمدی لفورکی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =