کد خبر: 2595
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
کیخا

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: کشاورزان متوجه منافع خود هستند اما این فاکتورهای بازار است که آنها را مجبور می‌کنند چه محصولی را بکارند.

به گزارش روسنا به نقل از خبرگزاری خانه ملت، احمد علی کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص اجرای طرح محدودیت کشت برنج در برخی از استان‌های کشور، گفت: اجرای الگوی کشت برای کشاورزان قابل اجبار نیست و نمی‌توان به کشاورزان اعلام کنیم که چه محصولی را بکارند و چه محصولی را نکارند.

هزینه تولید اولین فاکتور کشاورزان برای انخاب محصول است

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشاورزان برای تصمیم‌گیری به منظور کشت محصولات چندین فاکتور را در نظر می‌گیرند، ادامه داد: فاکتور اول کشاورزان برای کشت هزینه‌های تولید است؛ هر محصولی به میزان متفاوتی به آب، نیروی کار، کود شیمیای و بذر نیاز دارد که با توجه به هزینه این موارد هزینه تولید محصولات را در نظر می‌گیرند.

نشاء برنج شالیکاری

وی با تاکید بر اینکه قیمت محصولات جایگزین برای کشاورزان دارای اهمیت است و این موضوع یکی از متغیرهایی محسوب می‌شود که در تصمیم‌گیری کشاورزان برای کاشت اثرگذاری دارد، عنوان کرد: فاکتور دیگر برای تصمیم‌گیری کشاورزان منابع در دسترس کشاورزان است، با کنار یکدیگر قراردادن این موارد کشاورزان برای کاشت محصولات تصمیم می‌گیرند.

حمایت دولت از محصولات کشاورزی باید هدفمند باشد

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشاورزان متوجه منافع خود هستند اما این فاکتورهای بازار است که آنها را مجبور می‌کنند چه محصولی را بکارند، تصریح کرد: دولت اگر قصد دارد رفتار کشاورزان را متناسب با منابع پایدار اصلاح کند باید حمایت‌های خود را از محصولات کشاورزی هدفمند کند.

می‌توان نسخه ‌واحدی را برای تمامی کشور در مدت زمان طولانی در نظر گرفت

محدود کردن اجباری کشاورزان اثرگذاری ندارد

کیخا با اشاره به اینکه اگر دولت قصد دارد در استانی به صورت مثال استان سیستان و بلوچستان به دلیل کمبود منابع آبی برنج کشت نشود باید حمایت‌های خود را از محصول برنج در این استان بردارد و در مقابل محصولات کم ‌آب‌بر را حمایت کند، افزود: اینکه کشاورزان را مجبور کنیم و اجازه کشت برنج داده نشود اثرگذاری لازم را ندارد.

تغییر کشت محصول در تمامی کشور نسخه واحد ندارد

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه نمی‌توان نسخه ‌واحدی را برای تمامی کشور در مدت زمان طولانی در نظر گرفت، خاطرنشان کرد: این تصمیم که کشت محصولات آب بر را در مناطق کم آب محدود کنند اقدام مناسبی محسوب می‌شود اما چگونگی اجرای آن توسط دولت و حمایت‌ از کشاورزان اهمیت بسیار زیادی دارد و برای ارزیابی آن باید اطلاعات کامل را در اختیار داشته باشیم./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =