کد خبر: 2594
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
هیرکانی

رئیس شورای عالی سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد جنگل‌های هیرکانی در چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو به نام ایران به ثبت رسید.

به گزارش روسنا به نقل از روابط عمومی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، کامران پورمقدم که برای شرکت در این اجلاس در باکو بسر می‌برد، گفت:‌ جنگل‌های هیرکانی کشورمان به عنوان میراث طبیعی جهانی در چهل و سومین جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

رئیس شورای عالی سازمان جنگل‌ها تصریح کرد: مناطق و محدوده‌های جنگلی ثبت‌شده به عنوان میراث جهانی یونسکو با مساحتی در حدود ۳۰۷ هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی در چهار استان گلستان، مازندران، گیلان، سمنان و خراسان شمالی واقع گردیده است.

وی افزود: ارزش بالای اکولوژیکی و تاریخ طبیعی این ناحیه سبب شد تا با تایید IUCN و رای کامل در جلسه ۴۳ یونسکو پذیرفته و تصویب شود و به عنوان بیست و چهارمین اثر جهانی ایران و دومین اثر طبیعی کشورمان در یونسکو ثبت شود.

پورمقدم گفت: بر اساس گزارش ارزیابان IUCN مناطق معرفی شده کاملا با شاخص‌های این نهاد مطابقت داشته و دارای ارزش بالا و منحصربفرد برای ثبت به عنوان میراث طبیعی جهانی است و با این ثبت جهانی، ضمن معرفی ارزش بالای جنگل‌های هیرکانی به جهان، سبب الزام برای افزایش سطح اقدامات و مدیریتی در محدوده‌های معرفی‌شده خواهد بود.

حجت‌اله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز گفت: با ثبت جنگل‌های هیرکانی، یونسکو برای بیست و چهارمین بار به جهانی بودن میراث‌های تاریخی و طبیعی ایران ادای احترام کرد.

وی یادآور شد: بازرسان یونسکو با شرکت در نمایشگاه عکس هیرکانی که ۳۰ مهر ۱۳۹۷ به وسیله کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزار شد، توجه افکار عمومی به این میراث بزرگ را تایید کردند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران تاکید کرد: هنرمندان فیلم ساز نیز در جشنواره وارش با فیلم‌های کوتاه در این فرایند نقش‌آفرینی کردند.

ایوبی اعلام کرد: به زودی کمیسیون ملی یونسکو در ایران و سازمان میراث فرهنگی، جشن ثبت هیرکانی را برگزار و از دست اندرکاران و از جمله هنرمندان تقدیر خواهد کرد.

بر اساس این گزارش جلسه بررسی و رای‌گیری نهایی امروز ۱۴ تیرماه ۱۳۹۸ انجام شد و دکتر طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان رئیس رئیس هیأت اعزامی ایران به همراه مهندس پورمقدم رئیس شورای عالی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و دکتر حسینی عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس به عنوان مشاور ملی پرونده در این اجلاس حضور دارند.

چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) از روز دوشنبه گذشته (۱۰ تیر) با حضور ۱۸۰ کشور؛ از جمله ایران در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان آغاز به کار کرد و تا ۱۰ جولای (۱۹ تیر ماه) ادامه خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =