مرغ

صنایع دام و به ویژه طیور کشور به دلیل وابستکی شدید به واردات، این بار مورد انتقاد وزیر جهاد کشاورزی قرار گرفت و دنباله رو آمریکا خوانده شد.

به گزارش روسنا به نقل از  تسنیم  با وجود محدودیت های ارزی ایران سالانه حدود 3 میلیارد دلار نهاده دامی نظیر ذرت، کنجاله سویا و نهاده های دامی با ارز 4200 تومانی برای استفاده در صنایع دام و طیور وارد میکند.

 دولت برای حمایت از بخش کشاورزی  به ویژه در بخش کالاهای اساسی به واردات نهاد های دامی ارز دولتی اختصاص داده است تا از افزایش هزینه های تولید جلوگیری به عمل آید و مصرف کنندگان نیز بتوانند محصولات مورد نیاز  خود را با قیمت کمتری خریداری کنند.

اما واردات این حجم از نهاد های دام و طیور، وابستگی شدیدی در این صنایع به ویژه طیور به خارج از کشور ایجاد کرده است به طوری که عیسی کلانتری وزیر سابق کشاورزی در گفتگویی با خبرگزاری تسنیم، صنعت طیور کشور را صنعت مونتاژی خواند.

خبرگزاری تسنیم طی سال های اخیر طی چندین مصاحبه و گزارش به این موضوع اشاره و آن را مورد انتقاد قرار داده است و حتی در مصاحبه های با قائم مقام اتحادیه تولیدکنندگان خوراک دام و طیور با عناوین «استفاده از ضایعات محصولات کشاورزی برایتولید خوراک دام » و «راهکار جدید برای کاهش وابستگی به واردات "خوراک دام و طیور» اقدام به ارائه الگو کرده است.

صنعت طیور ایران دنباله رو آمریکا

بنابراین گزارش محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز اخیرا در نشستی با معاونین خود و روسای موسسات تحقیقات کشاورزی به موضوع وابستگی صنعت دام و طیور کشور به خارج کشور واکنش های تندی نشان داد و از محققان خواستار ارائه روش هایی شد تا با سرعت بیشتری بتوانیم از میزان این وابستگی بکاهیم.

حجتی در این نشست اظهار داشت: در 50 سال پیش صنعت دامپروری کشور کاملا بومی بود و همه تولیدات آن نظیر پشم در صنعت فرش و منسوجات استفاده و موجب افزایش درآمد و اشتغال در کشور می شد.

وی با اشاره به این که در صنعت دامپروری از دیگر کشورها مانند آمریکا الگوگیری شده است، اظهار داشت: این الگوگیری به خاطر تفاوت اقلیم غلط است و باید اصلاح شود.

حجتی با بیان این که در صنعت طیور دنباله رو آمریکا شده ایم، یادآور شد: اروپائیان مانند ما به خاطر محدودیت های اقلیمی امکان تولید کنجاله سویا را نداشتند و برای کاهش وابستگی، کنجاله کلزا را جایگزین کنجاله سویا در تغذیه طیور کردند اما با این موضوع در کشور ما مخالفت شد.

وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت انجام مطالعات و تحقیقات کاربردی برای کاهش وابستگی صنعت دامپروری کشور به خارج با بهره گیری از ظرفیت های بومی و اقلیمی تاکید کرد و افزود: برای پایداری تولید انواع گوشت دام و طیور و لبنیات در کشور، توسعه پرورش دام های پربازده و بکارگیری روش ها و یافته های جدید در تامین خوراک دام در داخل ضروری است.

وی با اشاره به جایگزینی کاه حاصل از گندم دیم به جای یونجه و جایگزینی خصیب جو به جای ذرت علوفه ای در تغذیه دام ها در یک واحد دامداری پیشرو در استان تهران گفت: با این اقدام ضمن بهره گیری از گیاهی که با استفاده از آب باران تولید می شود، شیر تولیدی و ارزش غذایی آن در این واحد دامداری افزایش یافته و لازم است محققان ما با مطالعه و بهره گیری از تجارب داخلی و بین المللی در زمینه جایگزینی نهاده های مورد نیاز صنعت دامپروری با توجه به ظرفیت های بومی و در سازگاری با اقلیم تلاش کنند.

حجتی با بیان این که در طبیعت هیچ چیز دور ریختنی نیست، یادآور شد: ارزش اقتصادی دام در کشور ما بیشتر به گوشت آن منحصر شده است در حالی که در کشورهای پیشرفته از همه اجزای دام در صنایع مختلف استفاده می شود و تولیدکنندگان از ارزش افزوده این فعالیت اقتصادی بهره مند می شوند.

وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم ترسیم نقشه راه صنعت دامپروری کشور تاکید کرد و خواستار تسریع در انتقال یافته های تحقیقاتی مانند استفاده از سرشاخه های نیشکر و خرما برای تامین خوراک دام و صنعتی سازی و ترویج این تحقیقات شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =