کد خبر: 2579
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
بادمجان

بادمجان به عنوان یک ماده غذایی سرشار از ویتامین ها و دارای مواد مغذی و خواص دارویی فراوانی است، به علت دارا بودن آهن در رفع کم خونی موثر است و خوردن آن گرفتگی رگ ها را باز و شخص را تا حدودی از خطر سکته قلبی دور نگه می دارد.

به گزارش روسنا به نقل از ایرنا،‌ ‌بادمجان یا بادنجان در پخت غذاهایی مانند کشک بادنجان، خورش بادنجان، دلمه، بادنجان شکم‌پر، و بادنجان شکم‌پر ایتالیایی و… کاربرد دارد.

بادنجان به سه رنگ سفید، بنفش مایل به قرمز و بنفش مایل به سیاه دیده می‌شود و در ایران به سه دسته قلمی، دلمه‌ای و ساده تقسیم می‌شود.

کاهش وزن با بادمجان به دلیل داشتن کالری کم و فیبر زیاد باعث می‌شود شخص احساس سیری کند و اشتهای چندانی به غذا نداشته باشید.

ویتامین کا (k) موجود موجب استحکام استخوان‌ها می‌شود؛ دارای منیزیم و مس نیز هست که برای استخوان مفید و در درمان دیابت و اختلال گوارشی مؤثر است.

عمده این محصول در چین تولید می‌شود و از هندوستان، مصر، ترکیه و ایران به عنوان دیگر تولید کننده‌های اصلی بادمجان یاد می‌شود.

بادنجان خام از ۹۲ درصد آب، ۶ درصد کربوهیدرات، یک در صد پروتئین و مقداری چربی تشکیل شده‌است.

شهرستان ابرکوه یکی از قطب‌های مهم کشاورزی یزد است و سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن انواع محصول زراعی و باغی و دامی در آن برداشت و روانه بازار شهرها و روستاهای استان و استان‌ها همجوار می‌شود.

بادمجان ابرکوه از لحاظ طعم و شیرینی در یزد منحصر بفرد است و به دلیل شیرین بودن و کیفیت بالای آن یکی از مرغوبترین محصول استان است.

با توجه به شرایط آب و هوایی، مدیریت خوب و تلاش شبانه روزی کشاورزان در کاشت، داشت و نیز استفاده از مواد آلی و تغذیه مناسب خاک، این محصول از طعم خاصی برخوردار است.

مسئول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه روز شنبه به ایرنا گفت: برداشت محصول بادمجان در ۱۰۰ هکتار اراضی این شهرستان از اواخر هفته گذشته آغاز شده است.

حسن زارع با پیش بینی پنج هزار تن این محصول، متوسط عملکرد را ۵۰ تن در هر هکتار و در بعضی مزارع تا ۶۰ تن در واحد سطح ذکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت متأسفانه قیمت فروش آن برای کشاورزان به دلیل پر آبخواه بودن این گیاه از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

زارع خواهان فرهنگ سازی برای پرهیز از کشت گیاهان پرآبخواه در منطقه شد و تأسیس کارخانه‌های صنایع تبدیلی و تولید کنسرو در شهرک صنعتی ابرکوه را ضروری عنوان کرد.

این کارشناس ارشد کشاورزی منطقه افزود: با توجه به تبعات ۲ دهه خشکسالی و افت سطح آب‌های زیرزمینی، بخشی از کاشت این محصول به روش آبیاری تیپ یا نواری انجام می‌شود.

اقلیم شهرستان ابرکوه نه تنها گرم و خشک است، بلکه با کم آبی و افت شدید سطح منابع آب‌های زیرزمینی که حوزه آبریز آن در شمال استان فارس قرار دارد، روبروست.

به گفته بهره برداران و کارشناسان کشاورزی حفظ حیات با توجه به عرصه‌های بیابانی برای تأمین امنیت پایدار در سکونتگاه‌های روستایی، آبادی‌ها و مناطق عشایری منطقه ضروری است.

در این ارتباط تنها راه کاهش مصرف آب، کم کردن سطح زیرکشت آبیاری غرقابی و افزایش توسعه کشت گیاهان کم آبخواه مناسب با شرایط آب و هوایی منطقه است.

گیاهان دارویی از جمله محصولات کم آبخواه و با ارزش اقتصادی است که در سال زراعی ۹۶ تاکنون در ۲۰۰ هکتار، زعفران، نعناع فلفلی، شیرین بیان، به لیمو، شوید و شنبلیله کشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه هفته گذشته به ایرنا گفته بود: با هدف تغییر الگوی کشت و همچنین کاهش مصرف آب و افزایش راندمان تولید ۱۴۰ هکتار اراضی به کشت نشایی اختصاص یافت.

مهدی غیب الهی افزود: بادمجان، گوجه فرنگی، خیار سبز، کاهو سالادی، ذرت و پیاز از جمله محصولاتی هستند که به صورت «نشا» در این شهرستان کشت می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح توسعه کشت گیاهان به صورت نشا با مشارکت کشاورزان اجرا شده است، اظهار کرد: کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصد مصرف آب، کاهش زمان تولید، تولید و عرضه محصول به بازار پیش از موعد، امکان کنترل بهتر در مراحل داشت، مدیریت مطلوب آفات و بیماری‌ها، بالا بودن کیفیت گیاهان به دست آمده از نشاء از دیگر اهداف اجرا و توسعه این روش کاشت است.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: قابلیت کشت «نشایی» تمام محصول زراعی به جز گندم، جو و سیب زمینی در این شهرستان فراهم است.

۳۵ درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی ، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.

منابع آبی ۱۵ هزار هکتار از باغ‌ها و اراضی زراعی شهرستان طی ۱۰ ماه با استحصال از از ۶۶۲ حلقه چاه‌های کشاورزی و ۱۳ رشته قنات ۱۴۰ میلیون مترمکعب تأمین می‌شود.

سطح زیر کشت محصول زراعی و باغی ابرکوه ۱۵ هزار هکتار است که سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید می‌شود.

مرکز شهرستان ۵۵ هزارنفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =