زنبورداری

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری گفت: صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور یک سازمان توسعه‌ای است و کارکرد مالی، اعتباری و سرمایه‌گذاری دارد. به این مفهوم که این صندوق متعهد است منابع مالی در اختیارش را در پروژه‌های خدماتی سرمایه‌گذاری کند که خروجی حاصل از آن به رشد شاخص‌های توسعه در بخش زنبورداری کشور منجر شود؛ مثلاً اگر در حوزه توسعه بازار سرمایه‌گذاری می‌کنیم، هدفمان این است که دسترسی تولیدکنندگان به بازار مصرف تسریع شود و منافع تولید به خود تولیدکننده بازگردد و از این طریق شاخص درآمد پایدار زنبوردار ارتقاء یابد.

۲۵۰ تعاونی و اتحادیه زنبورداری فراگیر داریم

بهزاد بانکی‌پور در گفت‌وگو با «روسنا» افزود: درواقع ما یک سازمان واسطه‌ای بین دولت و بخش خصوصی هستیم. به‌عبارت دیگر یک سازمان تسهیلگر هستیم که کسب‌وکارها را پشتیبانی و کمک می‌کنیم بخش خصوصی، به‌ویژه تشکل‌های حوزه تعاونی‌ها و اتحادیه‌های زنبورداری، بتوانند خدمات لازم را به جامعه زنبورداری ارائه بدهند تا زنبورداران نیز از سطح رفاه نسبی و سطح معیشت مناسب‌تری برخوردار شوند.

 بانکی‌پور افزود: درحال‌حاضر در کشور حدود ۲۵۰ تعاونی و اتحادیه زنبورداری فراگیر داریم که همگی تحت پوشش سازمان تعاون روستایی هستند و تمام این‌ها جزو سهامداران ما محسوب می‌شوند؛ یعنی الان در کشور یک اتحادیه ملی، ۲۲ اتحادیه استانی و حدود ۲۳۰ تعاونی شهرستان داریم که از سراسر کشور عضو ما هستند و بالغ‌بر ۹۵ درصد زنبورداری‌های کشور تحت پوشش این تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها قرار دارند.

20 میلیارد تومان سرمایه داریم

 مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور با بیان این موضوع که سرمایه ثبتی صندوق بسیار اندک است، خاطرنشان کرد: سرمایه صندوق تقریباً کم‌تر از یک درصد سرمایه در گردش موردنیاز صنعت زنبورداری است؛ درحالی‌که این رقم برای این‌که به آن کفایت سرمایه برسد و بتوانیم سطح پوشش خوبی داشته باشیم، حداقل باید ۲۰ درصد سرمایه در گردش صنعت زنبورداری باشد؛ یعنی سرمایه ۲۰۰ میلیارد تومانی لازم است؛ درحالی‌که ما الان 20 میلیارد تومان سرمایه داریم؛ بنابراین ضریب پوشش ما در بخش صنعت زنبورداری با این یک درصد، چیزی حدود ۱۵ درصد است.

بانکی‌پور ادامه داد: اگر بخواهیم این رقم را افزایش بدهیم، قطعاً دولت باید کمک کند و بخش خصوصی هم آمادگی دارد که سرمایه ثبتی صندوق افزایش پیدا کند.

 وی تصریح کرد: درحال‌حاضر روی تجاری‌سازی و صادرات زهر زنبورعسل کار می‌کنیم، چراکه بحث استحصال زهر زنبورعسل در دنیای تجارت بسیار اهمیت دارد.

 بانکی‌پور ادامه داد: زهر زنبورعسل یک ماده ارزشمند است که در صنایع داروسازی کاربرد دارد، اما ما تا پیش از این، از زهر زنبورعسل به‌صورت تولید تجاری بهره‌برداری نمی‌کردیم. خوشبختانه در یکی‌-دو سال گذشته صندوق در این خصوص سرمایه‌گذاری کرده و نیز برای صادرات این محصول، با کشور گرجستان قرارداد بسته است. از سوی دیگر صندوق از شرکت‌هایی که در حوزه ساخت دستگاه‌های زهرگیر فعالیت می‌کنند، حمایت کرده و آموزش‌های لازم را نیز به زنبوردار‌ها ارائه داده است.

صرفاً نباید خام‌فروشی کنیم

وی افزود: به این ترتیب امروز کم‌کم شاهدیم که زنبورداران علاوه‌بر عسل و ژل رویال، زهر زنبورعسل را هم استحصال می‌کنند. در کنار آن‌ها ما نیز برای ورود به بازارهای جهانی روی این مقوله کار می‌کنیم.

 بانکی‌پور درباره جایگاه ایران در تجارت جهانی عسل و فرآورده‌هایش گفت: متأسفانه صادرات ما در سال‌های اخیر کم شده و سهم مناسبی از بازارهای جهانی نداریم که  این مسأله عمدتاً به چند دلیل است؛ دلیل اول این است که باید در کشورمان روی تکنولوژی بسته‌بندی، فرآوری محصولات و تنوع محصولات صادراتی از منشأ محصول اصلی زنبورعسل بیش‌تر کار کنیم؛ به‌عبارت دیگر صرفاً نباید خام‌فروشی کنیم.

باید مزیت رقابتی خود را تقویت کنیم

وی افزود: از سوی دیگر باید روی مسائل مربوط به استانداردها توجه بیش‌تری داشته باشیم. درحال‌حاضر در کشورمان استاندارد عسل تشویقی است. به همین دلیل در بازارهای صادراتی با کمی محدودیت روبه‌روییم، چون عملاً مرجع وجود ندارد که به‌صورت الزامی کیفیت محصولات را کنترل کیفیت کند.

بانکی‌پور ادامه داد: موضوع بعدی این است که روی فعالیت‌های بازارسازی در کشورهای هدف، تبلیغات و حضور در نمایشگاه کم‌تر کار کرده‌ایم و باید در این زمینه‌ها نیز فعال‌تر عمل کنیم.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری در پایان گفت: به‌نظر می‌رسد در صنعت زنبورداری کشور، مزیت نسبی بسیار خوبی برای حوزه‌های صادراتی داریم، اما باید مزیت رقابتی خود را اندکی تقویت کنیم.

به‌گزارش «روسنا» سی‌وششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین‌آلات و صنایع وابسته تهران (اگروفود 2019) 28 لغایت 31 خردادماه در محل نمایشگاه‌های دائمی تهران برگزار شد. صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری نیز یکی از حاضران و غرفه‌داران در این نمایشگاه بود که به ارائه دستاوردها، خدمات و اهدافش پرداخت.

گزارش از یاسمن بلوردی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =