کد خبر: 2356
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۸
آب، کشاورزی و زندگی

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی افراد مانع کار قانونی کشاورز می‌شوند، گفت: برخی کارها ظلم پنهانی به بخش کشاورزی است.

به گزارش روسنا به نقل از بلاغ،احمدعلی کیخا ظهر امروز در همایش «آب، کشاورزی و زندگی» در جهرم با بیان اینکه از 30 سال پیش کشاورزان جهرمی پیشرو و ممتاز بودند اظهار داشت: زمانی که در دانشکده کشاورزی شیراز تحصیل می‌کردم از جهرم ‌نمونه خاک را برای آزمایش و ... می‌آوردند و می‌گفتند جهرم بسیار ممتاز در کشاورزی  است و این آغاز شناخت من از این شهرستان بود.

وی با اشاره به اینکه از همان زمان هم مسئله و مشکل آب برای جهرم مطرح و یک چالش برای این منطقه بود، افزود: مدیران و مسوولان به بخش کشاورزی توجه و دقت بیشتری داشته باشند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه 40 سال است که به صورت تصنعی نرخ ارز را برای کمک به بخش صنعت، ماشین سازی و... پایین نگه داشته تا فلان دستگاه و صنعت وسیله خوب بسازد و پیشرفت کند، گفت: این سیاست ظلم پنهانی به بخش کشاورزی است.

وی بیان کرد:  این همه ارزی که در بخش خودرو گذاشتیم که هنوز هم به‌کیفیت و قیمت مطلوب و مناسب نرسیدیم اگر همان پتانسیل و توجه را در بخش کشاورزی گذاشته بودیم اکنون وضعیت و اقتصاد کشور خیلی بهتر بود.

کیخا بیان داشت: نباید حرف کشاورز را پس زد بلکه باید با جان و دل حرف و مشکلات کشاورزان را شنید و برای حل مشکلات آنان اقدام و تلاش جدی صورت بگیرد.

 نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این مطلب که برخی افراد مانع کار قانونی کشاورز می‌شوند، گفت: دولت به کارمندان برای برداشتن و حل مشکلات کشاورزان از بیت‌المال حقوق می‌دهد.

وی گفت: استان فارس در زمینه کشاورزی قابلیت پیشرویی دارد که می‌تواند با دانش و امکانات به‌روز علاوه بر اینکه مشکلات آب و منابع طبیعی استان را برطرف کند می‌تواند راه و چراغی برای کل کشور باشد.

لزوم اعتلای دانش کشاورزان

معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز اظهار داشت: آنچه که می‌تواند بخش کشاورزی را متحول کند اعتلای دانش در این حوزه است.

کاظم خاوازی افزود: دانش فقط مربوط به‌دانشگاه و مراکز پژوهشی نیست، بلکه بخش مهمی از آن مربوط به‌ کشاورزی و کشاورزان است.

وی با بیان اینکه باید در مسیر کاهش مصرف آب حرکت و تلاش کنیم، بیان داشت: جلسات آموزشی در بالا بردن دانش کشاورزان و کاهش مصرف آب موثر است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور با اشاره به زوال مرکبات گفت: با پیگیری‌های نماینده مردم جهرم و به دستور وزیر جهاد کشاورزی یک تیم از متخصصان داخلی و خارجی در این عرصه در جهرم گرد هم آوردیم و نسخه مشخصی ارائه شد.

عامل زوال مرکبات نوع آبیاری آن است

محمدمهدی قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز بیان داشت: از اوایل دهه ۵۰ شهرستان جهرم دشت ممنوعه بوده و حتی اولین سامانه فشار آبیاری قطره‌ای در جهرم بوده که این خود نشانه وجود مشکل آب این شهرستان از گذشته بوده است.

وی افزود: با توجه به اینکه در گذشته در سایر بخش‌های اقتصادی نظیر صنعت، گردشگری و خدماتی امکانات نداشتیم و از سوی دیگر کشاورزی هم پتانسیل‌های خوبی مانند بحث خوراکی و اشتغال‌زایی داشته در کشور و به‌خصوص استان فارس کشاورزی توسعه زیادی داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه ما دنبال توسعه عمودی در بخش کشاورزی هستیم، عنوان کرد: اما متاسفانه در این بخش توسعه به‌صورت افقی صورت گرفته است.

قاسمی افزود: به دلیل محدودیت منابع آب و خاک در استان دیگر ظرفیت توسعه بخش کشاورزی به صورت افقی وجود ندارد و باید بهروری را بالا برده و کشت گلخانه‌ای بیشتر شود.

وی گفت: متوسط عمق چاه‌های جهرم به ۳۰۰ متر رسیده و امروز هر کجا خواستیم از وضع وخیم درباره عمق چاه‌های آب صحبت کنیم جهرم را مثال می‌زنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به لزوم بهره‌وری آب که در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی هم قرار گرفته است، عنوان کرد: یکی از بحث‌های به وجود آمدن زوال نوع آبیاری بوده و عواملی مانند نوع آبیاری، کوددهی و .... باعث ایجاد زوال می‌شود.

قاسمی با بیان اینکه به روش‌های هوشمند آبیاری نپرداخته‌ایم، گفت: گاهی بیش از نیاز گیاهان و درختان به آنان آب می‌دهیم و یا حتی به‌موقع و در زمان مناسب آبیاری صورت نمی‌گیرد.

وی گلخانه را یکی از روش های بالا بردن راندمان فیزیکی در امر کشاورزی عنوان کرد و بیان داشت:  گلخانه ۷۰ درصد از پرت آب و تبخیر آن جلوگیری می‌کند و بهره‌وری آب تا ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس یکی دیگر از روش‌های بالا بردن راندمان آب را پوشش سایبان عنوان خواند و گفت: این امر هم باعث بهره‌وری ۳۰ تا ۴۰ درصدی است که جهرم در این زمینه پیشرو و پیشتاز بوده است.

قاسمی افزود: در جهرم، داراب و قیر که پوشش سایبان بیشتر است زوال کمتری داشتیم.

لزوم توجه بیمه‌ها به بخش کشاورزی

محمدرضا رضایی کوچی نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: اعتقاد بنده بر این است که در کنار منابع کشور که عمدتا از نفت و مالیات تامین می‌شود در کنار آن بخش کشاورزی می‌تواند کمک به‌سزایی به اقتصاد داشته باشد.

وی افزود: حداقل ۱۵ کشور با جمعیتی نزدیک به ۵۰۰ میلیون نفر در همسایگی کشور ما هستند که می‌توانیم نیازهای آنان را به خصوص در بخش کشاورزی تامین کنیم که متاسفانه تاکنون این اتفاق به خوبی رخ نداده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشاورزی در شرایط کنونی بسیار موثر و کمک دهنده به کشور است، عنوان کرد: اگر کشاورزی با استفاده از دانش و فناوری علمی انجام شود می‌توان با حداقل مصرف آب بازدهی و برداشت خوبی داشته باشیم.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عمده درآمد مردم و ۶۰ درصد اقتصاد شهرستان بر پایه‌ کشاورزی است، بیان داشت: کشاورز ما خسارت‌های سنگین و زیادی داده است که امروز به این تجربه و تبحر بزرگ رسیده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت : بیمه‌ها در بحث سرمازدگی و سوختگی معمولا رضایت کشاورز را پشتیبانی نکرده و همراهی که شایسته است صورت نمی‌گیرد که از رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خواستار پیگیری این موضوع هستم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =