کد خبر: 2352
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۶
مهدي علي‌پور

در شرایطی که صادرکنندگان ایرانی برای پیدا کردن بازار در شرایط تحریم با محدودیت‌های جدی مواجهند، برخی تصمیمات یک‌شبه و دستورالعمل‌های متناقض کار را برای صادرات دشوارتر می‌کند. ما در سال‌های گذشته نیز با مشکلات تحریم مواجه بوده‌ایم، اما آنچه امروز با آن روبه‌رو هستیم، دشواری پیدا کردن بازارهایی است که بتوان در آن‌ها در مسیر توسعه صادرات غیرنفتی حرکت کرد.

بخش خصوصی تلاش کرده با پیدا کردن مسیرهای جدید شانس خود را برای افزایش بازارهایش بالا ببرد، اما با وجود این مقدمات داخلی کار در رسیدن به این هدف بسیار اهمیت دارند. با توجه به تحریم‌های فعلی این‌که ما توقع داشته باشیم دولت بتواند مسائلی همچون محدودیت همکاری بانک‌ها با ایران را برطرف کند، به دور از واقعیت است؛ اما انتظار داریم که اگر گره‌ای باز نمی‌شود دست‌کم به مشکلات قبلی گره‌ای اضافه نشود. یکی از این مشکلات دستورالعمل‌هایی است که در ماه‌های گذشته ارائه شده است؛ برای مثال یک تاجر ایرانی پس از مدت‌ها تلاش و مذاکره مقدمات صادرات رب گوجه‌فرنگی به یکی از کشورهای همسایه را فراهم کرده بود و پس از سرمایه‌گذاری و نهایی شدن قراردادها، ناگهان دولت صادرات این محصول را ممنوع کرد. چنین تصمیمی می‌تواند از یک‌سو بازار را برای صادرکنندگان از بین ببرد و از سوی دیگر سرمایه‌گذاری انجام شده در این حوزه را به‌هدر می‌دهد. اگر قصد این است که با توسعه صادرات غیرنفتی میزان اتکاء به نفت کاهش پیدا کند، باید مدیریت داخلی طوری باشد که صادرکنندگان ایرانی تکلیف خود را در مراحل مختلف مذاکره و صادرات کالا بدانند. امروز یکی از مشکلات ما نرخ بالای تبدیل ارز از ریال به ارزهای منطقه خلیج‌فارس و کشورهای همسایه است. از این‌رو باید دست صادرکننده را باز گذاشت تا بتواند با توجه به سنجش اقتصادی ایران و نیازهایی که در داخل  وجود دارد، راه را برای واردات در ازای صادرات یا استفاده از روش‌هایی که بیش‌ترین نفع را برای کشور دارد، باز شده ببیند.

مهدی علی‌پور - نایب‌رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =